vet ngn ca priser för uas tillstånd och försäkring?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UndCon
    • apr 2009
    • 2886

även om man jobbar mot ideella föreningar så måste man ha tillstånd...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• High Five
      • aug 2013
      • 220

Ursprungligen postat av neu
      Har länge tänkt att ''go legal'' och skaffa mig amatörradio licens men har aldrig blivit något men får väl ta tag i det. Någon som vet vad man behöver kunna för att få licens och om man kan ta det någon stans runt Malmö?
      Ber om ursäkt för kraftigt off topic svar :( För vidare diskussion, starta gärna en ny tråd.
      Jag tog radioamatör-licens tidigare i år.
      Licens utfärdas av SSA - Sveriges SändarAmatörer
      Det bästa sättet är antagligen att kontakta någon av klubbarna i ditt distrikt. Det vanliga tror jag är att dom arrangerar kurser. Det finns en kursbok och sen skriver man ett prov och lyckas man får man en licens och en egen anropssignal. Det skulle kännas överraskande om det inte ordnas kurser eller finns provförrättare lokalt nere i Malmö.

SSAs hemsida är inte direkt superlätt om man letar efter info för att bli radioamatör men för lite mer info om att bli licensierad radioamatör gå på "Om Amatörradio" och sen "Bli sändaramatör".

För att hitta klubbar i närområdet, gå till "Sektioner och distrikt" och sen i ditt fall "Distrikt 7" och sen "Klubbar".

Amatörradiovärlden har om möjligt mer jargong än modellflyget så ta hemsidan med ro. De flesta klubbar är antagligen överlyckliga när nya visar intresse för en hobby som annars har lite klen "återväxt".

På plussidan får du även lära dig en del om radioteknik och ellära som du kan ha nytta av i modellflygandet så för mig var det en bra investering av tid att bli sändaramatör.

Se även Wikipediasidan om Amatörradio

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
        • 1937

Ursprungligen postat av Quaddaren
        Egengranskningsrätt är inget man "skaffar" När man har ansökt om granskning ett antal ggr kan man få denna rätt. Man får då ett område som detta gäller i, och en viss typ av bilder. Tills dess skall alla bilder och filmer granskas innan publisering, gäller även alla youtubeklipp som läggs upp hur som helst......
        Visst kan man skaffa detta. Det är bara att ansöka hos FMTM.

Kommentar

• Quaddaren
          • apr 2013
          • 177

Ursprungligen postat av Boopidoo
          Visst kan man skaffa detta. Det är bara att ansöka hos FMTM.
          Kan nog vara olika på olika försvarsområde då, jag fick informationen att efter ett antal granskningar kunde man få självgranskningsrätt. Får kolla på FMTM

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
            • 857

Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist
            Men hur kontrollerar myndigheterna om någon sänder med för stor effekt på 1280 bandet tex? Är detta inte en lag utan uppföljning? Eller kan de "pejla" in fpv piloten på något sätt?
            Både PTS och vi som är sändaramatörer har möjlighet att pejla om det är en sändare som stör eller sänder otillåtet (inte uppger anropssignal i början början och slutet av sändnings passet).
            Så ska man följa boken ska även vi som är radioamatörer och använder dom frekvenserna till FPV uppge anropssignal antingen via röst eller telegrafi på den tänkta frekvensen när vi startar videolänken.

/Jonas

Kommentar

• simonarvestrand
              • jan 2012
              • 3850

Hur många fpvflygare uppger anropssignal vid start och stopp vid flygning ?
              ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
              |FPV STUFF|
              |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
              |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
              | DJI Inspire 1 |
              |TERMIK OCH HANG |
              |
              Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
              |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
                • 609

Om du använder osd kan man lägga in den som text på den.
                Då sänds den med konstant!
                || MultiWii Airplane Setup ||
                || RTH Med MWii Ariplane ||
                || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• lassebetong
                  • mar 2007
                  • 1255

Har för mig om att Immersion osd har ett val där man kan mata in den.
                  Och så dyker den upp med jämna intervall.
                  //Lasse

Kommentar

• UndCon
                    • apr 2009
                    • 2886

Jag skriver ut den i klartext på bilden så alla ser den närsomhelst.

Vad gäller självgranskningsrätt så fick jag det direkt.

Kommentar

• simonarvestrand
                      • jan 2012
                      • 3850

räknas det som telegrafi att skicka den i videolänken ?

kanske börjar bli lite ot här nu iofs
                      ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                      |FPV STUFF|
                      |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
                      |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
                      | DJI Inspire 1 |
                      |TERMIK OCH HANG |
                      |
                      Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
                      |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• High Five
                        • aug 2013
                        • 220

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                        räknas det som telegrafi att skicka den i videolänken ?

kanske börjar bli lite ot här nu iofs
                        Nej, men som jag fick lära mig tidigare i år så ska anropssignalen finnas med i videoströmmen på något vis. OSD tycker jag verkar tillräckligt. Men FinnbyFraggel/Jonas kanske har bättre koll på detaljerat reglemente? Min litteratur för Radioamatörsutbildning från SSA från i år detaljerar inte hur man ska gå till väga för ATV - Amatör TV, annat än att man alltid ska sända anropssignal i början och slutet samt i korta intervaller under tiden för alla sändningar oavsett trafikslag. Hela tiden i videoströmmen känns ok för mig då.

Kommentar

• stucke70
                          • apr 2013
                          • 57

Jag kollar på få till en licens snarast. Ser ut som man kan läsa den på distans. Stämmer det? Känns ju som det är nästan allt som är onödigt för fpv mm. Skulle få till en light version som gäller fpv med det viktiga inehållet. Men det är nog att önska för mkt.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Kommentar

• UndCon
                            • apr 2009
                            • 2886

Den diskussionen har jag försökt föra med PTS men det är som att köra en bil genom en bergvägg...

Med ett amatörcert får du ha sändare på 1000W

våra FPV-sändare ligger ofta under 1W....sådeles är behovet av "LightHAM" nödvändigt.

Kommentar

• stucke70
                              • apr 2013
                              • 57

Jag har alltid trott att man skall vara försiktig och ha respekt för dessa frekvenser pga att man störde ngt känsligt men bara för man har fått ett kursbevis kan man gödsla 1000 w under lång tid, väldigt komiskt.
                              Varför är vi och kladdar på dessa frekvenser och inte ligger en bit utanför när man ändå bygger specialutrustning för fpv .Är det upptaget där kanske.

Skickas från min iPad via Tapatalk

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                                • 1937

Allt är upptaget.

Kommentar

Arbetssätt...