Regler för FPV flygning inom RCFF och SMFF

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonarvestrand
    • jan 2012
    • 3850

Jag blev åtsagd på skarpen att hålla mig på mattan och inte peta i saker jag inte hade med att göra, i princip
    Kan kanske även bero på att en del inlägg som gjordes av dig för ett tag sedan lätt kunde tolkas som rena "troll inlägg"?
    ( inte bara jag som reagerade så )

Det som behövs idag är inte en massa tjafs i trådar om vad reglerna säger och hur dåliga alla är som inte gör något åt det.
    det behövs fpv folk som får sitta med och diskutera detta bland dom folken som bestämmer och för in åsikter .
    Jag vet att rcff har erbjudit ṕlats i styrelsen till en fpvflygare som har åsikter men vet inte om han hakade på men jag är säker på att det är detta som behövs inte massa meningslösa inlägg om att man tänker åka hem och flyga oolos.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• MasterZap
      • nov 2013
      • 158

Troll? Wow. Då vet jag inte hur ni läser.

Tycker jag reglerna som finns är idiotiska? Visst. Det tycker vi nog alla.

Jag trodde förut naivt att modellflygklubbarna skulle "grow a pair" och ta striden, men numer har jag insett hur livrädda dom är för att behålla den redan tveksamma (långt innan FPV dök up) situationen som redan finns.... ?

/Z
      Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
      - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
      Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

Zap har helt rätt i sina synpunkter!

Vad modellflyget behöver, så är det en uppryckning och inte motarbeta nya sätt att utöva hobbyn på. Slå ihop smff och rcff så vi blir starkare och kan få muskler bakom våra önskemål.

Om jag tycker dagens regler är omoderna, givetvis tycker jag det.

Att betala pengar för tillstånd för att få bedriva fpv verksamhet som inte är fpv utan los flygning, hur tänkte de där? Vad gör transportstyrelsen för oss och hur kontrollerar de oss med dessa tillstånd eller blir det kaffe pengar?

Jag kan köpa höjdreglering för fpvfarkoster, men förstår inte reglering i avstånd.
        Ibland möter jag fullskala som flyger lägre än vad jag gör, vilka regler följer de som inte jag känner till?

Nej, öppna upp till diskussion och se till att det blir bättre regler som ger frihet åt oss alla.
        Ken
        DS-24 operatör.
        Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
        Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
        FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• MagnusStrömqvist
          • dec 2006
          • 400

Ok Masterzap, bara gillade ditt inlägg med hur de ställer sig till friflyg då när de utesluter Fpv och det kom inget vettigt svar. Du slog huvudet på spiken där. Jag känner inte till dina andra påståenden och åsikter i du nämnt och blir omnämnd för i denna tråden (verkar som de blivit raderade eller?)och vissa andra har så starka åsikter här.
          Det verkar som jag stack huvudet i ett getingbo och det var ju inte meningen.
          Men vi kan begrava tråden för vem orkar hålla på i diskussionsforum i detta vädret!? Skall ut och köra fpv med två kärror idag. Väääldigt långt från min GS men över landsbygd såklart. Säkerhet är viktigt.

Ha roliga flygningar idag och njut av vädret alla!
          Byta/köpa? Hör av dig!
          Pistonpowered:
          112” 3W Mustang, DLA116cc rad
          90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
          87” TC Flybaby, ASP 160 twin
          67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
          60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
          El drift: F3A sebart Wind Pro
          Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

Kommentar

• MasterZap
            • nov 2013
            • 158

Det roliga är att för $20 kan du köpa en USB SDR radio som kan ta emot "ADS-B", som är ett ganska enkelt system för att positionsange flygplan (det är ADS-B data som är basen för www.flightradar24.com). I dagsläget är det bara stora trafikplan (och LÅNGT IFRÅN ALLA!) som sänder detta (små plan använder en annan standard som är svårare att avkoda, om dom har nåt över huvud taget). Men just p.g.a. av att ADS-B är så simpelt, skulle man kunna bygga en billig enkel ADS-B tranceiver till koptrar... du skulle kunna få upp all närliggande trafik med avstånd och vinkel på din OSD display, och dom skulle alla veta var du fanns baserad på ett redan etablerat standardformat. Givetvis skulle vi sända med långt svagare effekt än vad de stora planen gör (jag har tagit emot ADS-B från trafikplan på 250km avstånd själv)... det skulle lösa många problem. Orkar nån bråka i den sandlådan? Näe. *suck*

Jag ska ut och göra en Endor Run mellan träden med min miniquad istället. Helt i brott mot alla lagar, förstås, för jag är i en TIZ för en flygplats och flyger utanför LOS. Men ingen regel tar hänsyn till att jag är på 2 meters höjd MELLAN TRÄD. Så jag exekverar min konstitutionella rätt för "civil olydnad" och kör ändå.

Ha en bra dag. Solen skenar.

/Z
            - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

Man ska väl flyga över 30 meter för att inte vara en fara för folk, tyckte jag att jag läste i en lokaltidning när det snackades om drönare och hur högt man får flyga, max.
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• MasterZap
                • nov 2013
                • 158

Har faktiskt kontaktat lokaltidningen i förebyggande syfte så ska dom skriva nåt ska jag vara med.

Kommentar

• MagnusStrömqvist
                  • dec 2006
                  • 400

Rätt intressant att fpvarna får ha en avdelning på detta forum, men "tillhör" ej modellflyget. Bara en iakttagelse.
                  Byta/köpa? Hör av dig!
                  Pistonpowered:

Kommentar

• rc9
                    • aug 2007
                    • 125

Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist
                    Rätt intressant att fpvarna får ha en avdelning på detta forum, men "tillhör" ej modellflyget. Bara en iakttagelse.
                    Vem har sagt det????? Los, spotter o lämpligt ställe att flyga på så är det ju modellflyg. Klart det skall finnas en forumdel.

Jag tycker att det är intressantare att det är så få fpvare som har medlem 2014 loggan men ändå anser att ,i detta fallet,
                    Rcff skall arbeta fram bättre vilkor för dem. Varför då???

Är själv sugen som f.. på att prova fpv, jag fattar bara inte vad som är problemet?

Kommentar

• MagnusStrömqvist
                      • dec 2006
                      • 400

Enligt RCFF och SMFF så är det inte modellflyg om man flyger utanför LOS. Om inte jag förstått det helt fel? Vilket jag inte tror. Men i jämförelse med andra verksamheter om vi tar tex mc, så gäller tex vanlig försäkring på väg, men en annan om man kör på bana, vilket är helt förståeligt då det är mycket större risk med att köra mc på bana med fri hastighet osv.
                      Det är inte så att Sveriges mc förbund, eller vad de nu heter, säger att det inte är mc körning längre som vissa inom RCFF och SMFF förespråkar angående fpv long range. Varför inte göra en tilläggsförsäkring för fpv long range flygare om det nu är "osäkrare" vilket kan diskuteras i annat forum, men rimligen är så med betydligt fler komponenter och felkällor.
                      Det här avståndstagandet "det är inte modellflyg" ter sig ju löjligt för icke insatta och skapar bara grupperingar inom modellflyget.
                      För utomstående är det ju bara fjantigt med två exakt likadana plan bredvid varandra och man förklarar att det är ett modellplan, men inte det för det kan flyga längre bort. Bara fjantigt, illojalt och kommer medföra både ekonomiska konsekvenser och splittringar.

Angående rc9s fråga om medlemskap är den motiverad. Svaret är att jag tex har tom förra året varit medlem i SMFF och även funderat på RCFF, och då tillhörde fpv modellflyget. Nu när dessa förbund inte vill veta av oss så får de ej mina pengar heller. Skulle inte bli förvånad om det startas en egen organisation snart för fpvare om det inte redan gjort det. (Därav kommer det bli ekonomiska konsekvenser). Det enda jag kommer minnas av de vanliga förbunden är illojalitet tyvärr.

Ps. Har full förståelse för regelverk för flyghöjder, vissa geografiska områden spärrade osv givetvis. Säkerheten är viktig
                      Byta/köpa? Hör av dig!
                      Pistonpowered:

Kommentar

• simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

Enligt RCFF och SMFF så är det inte modellflyg om man flyger utanför LOS
                        Möjligt att jag både är trött och korkad , men det handlar väl ändå om vad lagarna accepterar , sysslar man
                        med flyg utanför dom gränser som är ok enligt lagen så håller sig rcff och smff utanför.
                        ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                        |FPV STUFF|
                        | DJI Inspire 1 |
                        |TERMIK OCH HANG |
                        |
                        |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• MagnusStrömqvist
                          • dec 2006
                          • 400

Lagarna, hur vettiga de nu är, är ju upp till var och en att följa. Men det är fortfarande modellflyg. Annars sticker man huvudet i sanden.
                          Byta/köpa? Hör av dig!
                          Pistonpowered:

Kommentar

• simonarvestrand
                            • jan 2012
                            • 3850

men vad spelar det för roll om dom kallar det modellflyg det är ju fortfarande inte ok enligt dom bestämmelser som finns idag
                            |FPV STUFF|
                            | DJI Inspire 1 |
                            |TERMIK OCH HANG |
                            |
                            |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• MagnusStrömqvist
                              • dec 2006
                              • 400

Se text ovan
                              Byta/köpa? Hör av dig!
                              Pistonpowered:

Kommentar

• neu
                                • aug 2012
                                • 1047

Finns inga försäkringsbolag som skulle täcka long range fpv. Long range är bra mycket farligare då man inte har koll på om det kommer något fullskalig plan mot en. Sen så kommer någon säga ''Men då flyger vi under 150m för det är det är deras minimum höjd.'' bullshit dom flyger mycket lägre än så och ska du flyga längre bort så måste du även upp på höjd för att inte förlora radiokontakt.

Sen så har vi även alla noobs som inte förstår något utan bara flyger (dom som faktiskt är en fara för hobbyn). Vissa förstår inte att man måste ha koll på hur långt man kan flyga på ett batteri innan man ger så ut och flyger längre (du vet nog hur det är). Sen så har vi dom som inte kan något utan bara går in och köper en phantom som flyger sig själv (tills den gör en DJI Flyaway®) och flyger på mycket olämpliga ställen.

Hur skulle vi kunna lösa det och slippa nya regler?

Jo man borde införa något typ av certifikat som man var tvungen att ha för att flyga fpv. Låter kanske dom det är svårt och dyrt att ta men det är just det som det inte ska vara. Det ska finnas för att vi ska kunna säga att det inte är en av oss när någon sätter en phantom i huvudet på någon i Stockholm city. Man ska bara behöva göra ett litet prov om elektronik, radio utrusning (frekvenser/antenner osv) och var det är lämpligt att flyga. Sen så ska man även vissa praktisk erfarenhet genom att flyga ett par varv med en quad utan gps och vissa att man kan kontrollera den (det som dom flesta inte kan när det händer en flyaway).

Det ska va simpelt för tanken är att det ska väcka ett intresse att kolla upp mer info om antenner osv och det ska stoppa dom som inte har något intresse utan bara köper en phantom för dom ska flyga över nakenbadet.

Kommentar

Arbetssätt...