Vad kan RCFF göra för FPV folket?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simply
    • apr 2011
    • 56

Ursprungligen postat av Kenneth E
    Jag har inga som helst problem att rekrytera piloter, det jag efterlyste var argument. Argument som dessa sedan kan återkoppla till genom sitt medlemskap i just RCFF.
    De får en bra ansvarsförsäkring som gäller även utanför klubbfält (så länge rcff-regler följs givetvis). Ju fler FPV'are som går med, ju större chans att det kommer in personer med tid & driv att genomföra lobby för ändringar i TS regelverk, t.ex!

Medlemsavgiften är ju kaffepengar, jmf med vad man lägger ner i övrigt på sin hobby

//

Kommentar

• Utmanaren2002
      • aug 2006
      • 231

Kollegor
      Vi har all anledning att mötas och verka för att alla skall trivas tillsammans och tillhöra samma regelverk. Jag är gammal skärmflygare som "svartflög" som paramotorpilot, PM, med ryggsäcksmotor på 90-talet. Jag jobbade intensivt för att vi skulle tillhöra SSFF Svenska skärmflygförbundet men motarbetades av såväl förbundet som "vanliga" skärmflygare. När jag så småningom blev invald i SSFF styrelse så hade vi kämpat i nästan 10 år för att få en plats i styrelsen och då kunde vi börja integrera PM i verksamheten. Vi fick även gamla Luftfartsverket LFV, numera TS, att delegera ansvaret för PM till SSFF. Det tog drygt 5 år till innan allt var på plats och vi hade samlat alla sorters skärmflygare under samma tak. I dag flyger jag inte skärmflyg längre men vet att det är en väl fungerande flygsport på såväl förbundsnivå som på klubbnivå. I år hålls första SM i PM-flygning i Ålleberg och det finns många duktiga piloter i Sverige, jättekul!

Det jag vill komma till är att jag ser stora likheter i problematiken mellan skärmflygning och FPV (jag är själv hängiven FPV-pilot). Vi måste närma oss varandra med målet att inordna FPV i modellflyget och anpassa regelverket så att vi kan utvecklas tillsammans under överenseende av TS. Det kommer att ta tid men vi måste BÖRJA NU!
      Initiativet bör komma från flygare som är redo att jobba ideellt hårt och länge med lobbing inom förbundet och klubbarna för att lyckas! Låt oss göra ett upprop här på Sveriges bästa forum för att se om/var dessa finns!
      Jag kommer att räcka upp handen men vet att vi behöver vara fler med god geografisk spridning för att klara uppgiften!
      Göran
      Västerås
      En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

Vad kan RCFF göra för FPV folket?

Jag tackar för ditt neutrala och stöttande uttalande. Kanske skall det stå att man är fpv pilot eller t.ex helikopter pilot när man betalar in medlemsavgiften för att veta hur många som är aktiva i varje gren?
        Då kan man dela upp ansvar och talan efter procent inom rcff. Nu tror jag i och för sig att fpv är svagt till det totala antalet medlemmar här, men dessa kan öka och det arbetet med att rekrytera till rcff kan jag ställa upp på, men då skall det också stå att dessa är fpv piloter så vi vet annars är jobbet ogjort tycker jag. Dock inte heltogjort men då vet ingen hur många som verkligen till hör denna skara. Detta tycker jag är viktigt.
        DS-24 operatör.
        Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
        Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
        FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• MasterZap
          • nov 2013
          • 158

Ursprungligen postat av Utmanaren2002
          Kollegor
          Vi har all anledning att mötas och verka för att alla skall trivas tillsammans och tillhöra samma regelverk. Jag är gammal skärmflygare som "svartflög" som paramotorpilot, PM, med ryggsäcksmotor på 90-talet. Jag jobbade intensivt för att vi skulle tillhöra SSFF Svenska skärmflygförbundet men motarbetades av såväl förbundet som "vanliga" skärmflygare. När jag så småningom blev invald i SSFF styrelse så hade vi kämpat i nästan 10 år för att få en plats i styrelsen och då kunde vi börja integrera PM i verksamheten. Vi fick även gamla Luftfartsverket LFV, numera TS, att delegera ansvaret för PM till SSFF. Det tog drygt 5 år till innan allt var på plats och vi hade samlat alla sorters skärmflygare under samma tak. I dag flyger jag inte skärmflyg längre men vet att det är en väl fungerande flygsport på såväl förbundsnivå som på klubbnivå. I år hålls första SM i PM-flygning i Ålleberg och det finns många duktiga piloter i Sverige, jättekul!

Det jag vill komma till är att jag ser stora likheter i problematiken mellan skärmflygning och FPV (jag är själv hängiven FPV-pilot). Vi måste närma oss varandra med målet att inordna FPV i modellflyget och anpassa regelverket så att vi kan utvecklas tillsammans under överenseende av TS. Det kommer att ta tid men vi måste BÖRJA NU!
          Initiativet bör komma från flygare som är redo att jobba ideellt hårt och länge med lobbing inom förbundet och klubbarna för att lyckas! Låt oss göra ett upprop här på Sveriges bästa forum för att se om/var dessa finns!
          Jag kommer att räcka upp handen men vet att vi behöver vara fler med god geografisk spridning för att klara uppgiften!
          Göran
          Västerås
          Fan vad bra skrivet!

/Z
          Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
          - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
          Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

Kommentar

• lassebetong
            • mar 2007
            • 1255

Se där ja, en som inte bara tycker att någon annan skall fixa biffen.
            Härligt Göran!
            //Lasse

Kommentar

Arbetssätt...