Tänkte om man skulle skaffa det för att gå vara med i UAS Sweden och kunna påverka därifrån men om det är dyrt så...
Dags för ett FPV-förbund?
Kollaps
X
-
-
När jag skaffade mitt så informerades det inte ens på deras hemsida om att det kostade att söka... (och kanske få avslag) Det damp bara ner en räkning på flera tusen i brevlådan.
Det informerades inte heller om att det skulle bli en återkommande avgift så det har diskuterats en hel del om detta och det har de givetvis lag till på hemsidan sedan dess...
Eftersom jag inte flyger på uppdrag för att tjäna pengar så är det bara utlägg på flera tusen om året i avgifter + försäkringar (Den är ett av deras krav)Kommentar
-
1. Nej det är inte lönt att ens försöka skaffa, det kostar flera tusen bara att "ansöka" om det, utan garanti att du får det.
2. Nej det innebär inte någonting att ha tillståndet för inga av de personerna som har det följer reglerna ändå, så det spelar ju ingen roll om man har det eller ej såvida man inte vill känna sig viktig.
Angående mitt påstående hurvida de som har licens följer alla reglerna är det ganska uppenbart att de absolut inte gör det för listan över bestämmelser som ska följas är fullkomligt absurd och orealistisk. Den får det att framstå som om man måste förebereda sig en hel månad innan och ha en hel besättning med sig för att göra ett litet filmuppdrag på en kvart.
Läs "hela" listan med bestämmelser som ska följas https://www.transportstyrelsen.se/TS...14_45_kons.pdfKommentar
-
har för mig det va 3500 i ansökan och sedan 1000/ år i tre år som tillståndet gäller sedan får man söka nytt.
ta siffrorna med en nypa salt för det va ett tag sedan jag kikade.
För mig som hade en tanke på ett par uppdrag / år max så hoppade jag det direkt innan ansökan.Kommentar
-
Martin Kellner- Du är inte ensam, slösa inte mer tid på detta forum. De har redan bevisat sitt värde.
Du är välkommen att kontakta mig. Med vänlig hälsning, Magnus StrömqvistByta/köpa? Hör av dig!
Pistonpowered:
112” 3W Mustang, DLA116cc rad
90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
87” TC Flybaby, ASP 160 twin
67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
El drift: F3A sebart Wind Pro
Sändare: Futaba 18MZ, 16IZKommentar
-
Att diskutera här är en svår balansgång för så fort man försöker få igång en positiv och konstruktiv debatt runt FPV och hur man ska påverka myndigheterna så är ngn gammal räv för och påpekar hur "orealistiskt" det är etc. Det svåra är att ignorera dessa inlägg och fokusera på de positiva.Kommentar
-
Det finns många här som vill hjälpa till i denna diskussion.
Om det finns folk som kan ta en ledande roll i detta så är jag gärna med och stödjer
En kort fråga bara. Va i hela världen gör du på detta forum Magnus då du mer än en gång berättat hur dåligt det är ?Kommentar
-
Ser till att FPV i Sverige har en framtid.Byta/köpa? Hör av dig!
Pistonpowered:
112” 3W Mustang, DLA116cc rad
90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
87” TC Flybaby, ASP 160 twin
67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
El drift: F3A sebart Wind Pro
Sändare: Futaba 18MZ, 16IZKommentar
-
Äsch Martin, jag tycker att du har sunda idéer och skulle som RCFF medlem uppskatta om du bidrog med ditt arbete inom förbundet, låt inte nej-sägarna påverka dig. Det har tidigare talats mycket om säkerhet men än har ingen presenterat ens ett utkast på säkerhetsanalys värt namnet så när FPV påstås vara farligare än övriga RC-genrer är det tyckande, absolut inget annat.
Men, vill du bedriva arbete inom RCFF bör du bli medlem. Varför inte försöka ta en plats i styrelsen?Kommentar
-
Tack, känns ju roligt. Min tanke nu är att ta en diskussion med de likasinnade jag kan hitta för att försöka göra ngt slags gemensam sak. Antingen påverka RCFF inifrån eller starta ett nytt förbund, beroende på vilket som ter sig som det bästa alternativet för att få en plattform som man kan använda för att påverka myndigheterna. Den som vill vara med i en sådan diskussion (som ska vara konstruktiv och inte i första hand gå ut på att sitta och gnälla på RCFF) är välkommen att höra av sig, antingen genom ett inlägg i denna tråd eller genom ett PM till mig.Kommentar
-
Ungefär så jag känner också. Svårt att veta. Oavsett vilket, skulle fi kunna tänka dig att jobba med sådana här frågor på frivillig basis?Kommentar
-
Jag tycker inte vi som är av annan åsikt motarbetar dig Martin. Verkligheten är tyvärr sådan att chansen att exempelvis få tillstånd att köra en F1-bil i Stockholmtrafiken är större än att TS skulle släppa på regelverket kring Drönare/UAS/FPV.
Tråkigt - Javisst - men det är så verkligheten ser ut. Och reglerna kommer sannolikt att skärpas med tiden.Ove (AM) NielsenKommentar
-
@AM
UAS är inte samma som FPV. Drönare kan lika gärna vara UAS som vanliga modellflygplan. Varken UAS eller drönare behöver ha något som helst att göra med FPV. Vänligen gör korrekt distinktion mellan dessa och särskilj inte FPV och drönare per automatik från modellflygplan då detta inte är korrekt.
Klart att det kan ske förändringar och du har ju själv föreslagit hur detta kan göras mha NOTAM och eventuellt permanenta tillstånd vid klubbar och hänvisar till segelflyget. På samma vis som för segelflyget borde även sektorer kunna avdelas för flygning BLOS. Även racing på korta avstånd borde vara ett område där TS inte lär vara omöjliga avseende BLOS. Just nu kanske inte detta går pga olika anledningar men jag tycker det är lite trångsynt att skriva att något liknande aldrig kommer att ske.
Hårdare regler kommer nog inte att göra särskilt stor nytta, däremot kommer vettiga regler och framför allt informationspridning att få effekt. Som förening (där drönare och FPV utgör en stor och växande del) kanske RCFF borde ta kontakt med de stora försäljarna av populära och enkelflygna drönare (typ DJI Phantom/Inspire, Walkera ec) och be att få skicka med ett informationsblad om vad som gäller? Det skulle ju även tipsa om att förbundet existerar, locka hit fler och därigenom sprida informationen vilket begränsar antalet tokiga och onödiga incidenter.Senast redigerad av Boopidoo; 2015-07-01, 18:54.Kommentar

Kommentar