Dax för FPV

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Kim_
    • nov 2015
    • 18

Då har grejerna kommit och ett par frågetecken har redan dykt upp.

Kabeln från Transmitter till kameran har ju ingen kontakt alls i änden mot kameran. Vad bör jag göra här ? Köpa en kontakt som passar mot kameran med sladdar ut som jag skarvar ihop ? Isåfall, vart kan jag köpa denna och vad kallas den ? Köper då gärna i butik så jag slipper vänta mer.

Tänkte löda "Power-filtret" direkt på PDB. Men balanskabeln har ju 3 negativa(?) kablar. Ska jag löda alla dessa mot negativ på PDB så att säga ?

Sen Behöver ju kameran minst 7,5V och transmittern ger ut 5V i den kontakten med video, ljud och allt ? Ska jag ta ström från filtret till den andra kontakten på kameran ? Då får den både 5V från transmittern och 12V från filtret ? Problem med det ?
    Som ni hör är jag helt lost på sånt här :banghead:, så om ni kan hjälpa mig att reda ut detta så vore det kalas. Riktigt sugen på att testa grejerna nu!

//Kim

Kommentar

• JohnNordstrand

• dec 2015
      • 40

Kolla denna: https://www.youtube.com/watch?v=CiFRNJUUdwM

Han är riktigt grym på att förklara det mesta som behövs för att få ihop sin helikopter. Som han säger finns det lite olika sätt att koppla och man måste hålla koll på vilken spänning som hamnar var.

Du borde fått med någon sorts kontakt till din tx. Jag brukar få löda ihop sladdarna från kamerakontakten, tx-kontakten och energikällan (kolla videon vilken som ska lödas med vilken )

Kommentar

• KiteAnton
        • jun 2015
        • 75

Ursprungligen postat av _Kim_
        Tänkte löda "Power-filtret" direkt på PDB. Men balanskabeln har ju 3 negativa(?) kablar. Ska jag löda alla dessa mot negativ på PDB så att säga ?
        Nej det är inte tre "negativa" utan det är en kabel från varje cell med potential mellan dem. Kopplar du ihop dem har du garanterad brand så undvik det.

Kommentar

• _Kim_
          • nov 2015
          • 18

Ursprungligen postat av JohnNordstrand
          Kolla denna: https://www.youtube.com/watch?v=CiFRNJUUdwM

Han är riktigt grym på att förklara det mesta som behövs för att få ihop sin helikopter. Som han säger finns det lite olika sätt att koppla och man måste hålla koll på vilken spänning som hamnar var.

Du borde fått med någon sorts kontakt till din tx. Jag brukar få löda ihop sladdarna från kamerakontakten, tx-kontakten och energikällan (kolla videon vilken som ska lödas med vilken )
          Kollade hans video om att bygga budgetquad, löste det mesta =) Tack för tipset!

Ursprungligen postat av KiteAnton
          Nej det är inte tre "negativa" utan det är en kabel från varje cell med potential mellan dem. Kopplar du ihop dem har du garanterad brand så undvik det.
          Sedär ja, får läsa på lite mer om lipo. Men skulle någon vilja förklara vart jag kopplar de 4 sladdarna från filtrets balanseringskabel på PDB så vore jag tacksam

//Kim

Kommentar

• KiteAnton
            • jun 2015
            • 75

I det filtret som är länkat till ovan så är den svart/röda sladden ut och det är de kablarna du ska koppla in till VTx. Balanseringskontakterna på filtret är var du kopplar in batteriet.

Kommentar

• _Kim_
              • nov 2015
              • 18

Ursprungligen postat av KiteAnton
              I det filtret som är länkat till ovan så är den svart/röda sladden ut och det är de kablarna du ska koppla in till VTx. Balanseringskontakterna på filtret är var du kopplar in batteriet.
              Problemet är att batteriets balanseringskabel är upptagen. Så jag tänkte att filtret får ta ström från PDB.

Kommentar

• KiteAnton
                • jun 2015
                • 75

Om du har en lös extra balanseringskontakt så kan du använda den. Koppla plus till kontaktens röda sladd och minus kopplar du till kontaktens kabel som är längst ifrån den röda. Övriga behöver inte kopplas in.

Kommentar

• _Kim_
                  • nov 2015
                  • 18

Stort tack! Kanske blir en testflygning till helgen trots allt =)

//Kim

Kommentar

Arbetssätt...