Hjälp! Nybörjare som behöver tips på drönare/googles

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erolwi
    • mar 2013
    • 137

Ok, hemma och sjukskriven och uttråkad så raljerar vidare på laddare. Sannolikt scenario är att du till nästa sommar antingen: lagt av, börjat med flyg istället eller står där med värsta 5" quaden totalt övermotoriserad är rätt stor.

Säg att du står med en 210 quad med 5" proppar och 2205 motorer som går på 4S. Den maxar ut på en 25A vilket innebär 100A totalt. Till den har du 4st 4S accar på 1300mah, allt ganska standardgrwjer idag.

Sen beror det på hur du är som person. Jag, lätt stressad heltidsarbetande med 3 grabbar i dagisåldern och andra hobbys har marginellt med tid och luckorna för flyg är spontana och korta. Laddar snabbt ett gäng accar, sticker ut och bränner av dem och sen hem igen. Jag är glad över min 250W laddare jag alltid maxar ur för att hinna flyga, trotts att jag bara flyger smågrejer.

Min polare som har sin grabb varannan vecka hänger gärna hela dagar på fältet, meckar, dricker kaffe, snackar och snackar och hinner alltid ladda klart med marginal mellan flygningarna, hur långsamt han än laddar. Han klarade sig länge på sin 50W laddare, som hade som sämsta egenskap att den balanserade i all oändlighet.

Säg då att du vill ladda dina 4st accar hemma och sen sticka ut och flyga. Då de är storageladdat ska du typ i med 700mah per batteri. Laddar du dem på 3C krävs då 3(C)*1.3(Ah)=3.9A samt 3,9A*4S*4.2V=65W per batteri. Laddar du en i taget tar det dig ca 1.5 h att komma ut om du har en (minst) 80W laddare med 5A. Om du som jag vill komma ut snabbt och laddar 5C parallellt behöver du 26Aoch 450W, då är du ute på en kvart men behöver rejälare laddprylar.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
    Senast redigerad av erolwi; 2016-08-20, 10:29.

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Rätt tänkt Erik - men Tobbe har numera lite starkare laddare även han... Men det är givet att man måste dricka kaffe och snacka...
      Roger

Kommentar

• truetype
        • aug 2016
        • 19

Okey! Tack för era svar.
        Jag gillar verkligen konceptet som killenheladagen beskriver, att man får med adaptrar etc etc i ett kit för 500kr. Dock håller jag med om fördelarna med att kunna ladda upp batterierna snabbt. Erolwi du snackar om runt tusenlappen, vad exakt skulle en sån laddare du pratar om kosta? Är det inklusive adaptrar som den som finns på teknikmagasinet? Eller måste man då köpa till adaptrar eller någon annan dold kostnad man behöver för att det ska funka smärtfritt?

Förresten Roger så beställde jag X8R mottagaren. Den kostade 200kr har jag för mig. (skriver på mobilen nu så kan inte kolla men den finns där på hemsidan) jag får bita i det sura äpplet och köpa den som du tipsade om senare isåfall. Sorry.

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Att ladda miniquadbatterier med 5A (max laddstyrka på b6AC+ på 4s) är egentligen lite i överkant.

Våra Lipobatterier håller 50% laddning när de inte används (storageladdning) och därifrån tilll fulladdad acc tar det inte många minuter att ladda, köpte laddaren för jag behövde ladda 4s-accar, hade ej sånt behov innan, just nu finns det absolut noll fördelar med högre laddström än 5A som jag skrev är lite i överkant, man bör ladda lipos lite långsammare för att få dom att hålla så länge som möjligt!

Tror få andra laddare är så kompletta för den slanten, om min b6ac får vara hel så ser jag ingen anledning till att byta till en med större kapacitet

Du kan m gott samvete köpa den, skulle du vilja ha nån icharger sedan kan du ju köpa det då och ha b6AC:n som fältladdare om inte annat? (du får med krokodilklämmor för att driva laddaren m 12V likström t ex från bilbatteriet)

och ja, det är rätt bekvämt med sladdarna man får till det bör dock ej vara anledningen till köpet, men det ÄR skönt att slippa löda ihop connectors till alla olika accar jag hade från början, nu kör jag bara 2 standarder, xt60 och DEANs.
          lycka till
          mvh
          Gustaf

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Fast det är ju främst på fältet (om det finns 12 V tillgängligt) som man behöver högre laddeffekt - hemmavid har man ju i regel mera tid på sig att ladda. Sen är det inte bara laddeffekten vi talar om utan precisionen vid laddningen (kalibreringen vid olika laddspänningar) och hur snabbt balanseringsladdningen går i de fall cellerna är lite ur balans innan laddningen. Vill man sen parallell-ladda så kommer ju högre laddkapacitet som ett brev på posten... Jag har personligen inget behov av ett kraftfullt "power-supply" hemma för där nyttjar jag bara en ringa del av max kapacitet men på fältet är det skönt att kunna "kräma på" lite mera för de ackar som tål detta. Men som jag redan sagt - laddare har diskuterats i diverse trådar så gör en sökning på t ex iCharger eller Turnigy Reaktor så kommer du att finna en hel del skrivet om detta. Men för den som vill klara sig lite billigare undan än iChargers billigaste laddare (106B+) så har den en tvilling i form av denna - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...e_Charger.html Jag äger båda och ser ingen skillnad - inte ens i programvaran. Förutom bakgrundsfärgen i displayen där jag faktiskt föredrar Turnigyn.
            Beträffande kontakter så kör jag numera bara XT60 på "utomhusackarna" och JST på "inomhusackarna" (småackar - max runt 600 mAh) så nåt behov av mängder av kontakter har man knappast.
            Roger

Kommentar

Arbetssätt...