Har en spironet antenn från Fatshark på mina goggles, men en vanlig rak antenn på min sändare. Tycker det funkar helt okej, men saknar lite räckvidd. Har jag rätt i det? Ska jag skaffa ytterligare en fatshark antenn? De säljs nämligen i 2 pack vad jag sett. Någon annan antenn som rekommenderas?
Blanda antenner?
Kollaps
X
-
Ingen bra idé att blanda. Hellre två raka än en rak och en cirkulär, men helst två cirkulära
Detbehöver inte vara just FatShark antenner.
Det du skall hålla koll på är;
5.8GHz
SMA eller RP-SMA kontakt (stiftet i antennen eller enheten om du tittar på kontakten)
LHP eller RHP, dvs Left Hand Polarization eller Right hand, det är om signalen den sänder är medsols eller motsols, båda skall vara samma.
Så länge de tre kriterierna uppfylls kan du välja valfri antenn
-
Glöm förresten inte att ha på antennerna när du byter INNAN du slår på ström! Om tx/rx - antenn är avskruvad och du kör ström genom så kan du slänga grejerna sen, antennen är ungefär som ett motstånd till kraften du kör in i tx/x
Du kanske visste detta men tänkte påminna då det är lätt att glömma småsaker som det när man pular, jag råkade glömma av mig och klippa genom både svart och röd kraftkabel samtidigt like a boss när jag bytte till dean-kontakter men accen klarade sig !Kommentar
-
Jag tycker snarare att du har rätt i din första observation. Visst är det bättre att inte blanda men du förlorar bara några procent om jag fattat rätt. Om jag var du hade jag haft cirkulära antennen på sändaren, om du inte ska byta.Kommentar
-
Jag är helt ny på detta så alla tips är bra! Så du menar att när jag skruvade av antennen på mina fatshark goggles, med strömmen på häromdan och testade en annan antenn, så är det bara att kasta vad? Antenner eller rubbet?Glöm förresten inte att ha på antennerna när du byter INNAN du slår på ström! Om tx/rx - antenn är avskruvad och du kör ström genom så kan du slänga grejerna sen, antennen är ungefär som ett motstånd till kraften du kör in i tx/x
Du kanske visste detta men tänkte påminna då det är lätt att glömma småsaker som det när man pular, jag råkade glömma av mig och klippa genom både svart och röd kraftkabel samtidigt like a boss när jag bytte till dean-kontakter men accen klarade sig !Kommentar
-
Du hade glasögonen PÅ utan någon som helst antenn?
I vanliga fall, ja, du hade behövt slänga dem (eller mottagaren på dem iaf) men om dem inte pajade hade du jättetur eller om farsharksen har nån extra resistor el nåt har du provat att allt funkar efter det?Kommentar
-
Vi kanske skall stanna upp en sekund innan du slänger dina goggles.
Det är videosändaren som ryker ifall du ger den ström utan att ha en antenn fastskruvad. Mottagaren som finns i Fatshark glasögonen går inte sönder ifall du inte har en antenn.
Så det viktiga är: Antenn PÅ videosändare INNAN du kopplar på ström till den.Kommentar
-
Kommentar
-
Dags att styra upp det hela.
Du skall aldrig köra din Vtx sändare utan antenn, för då finns risk att du bränner slutsteget, om du gör så eller inte hänger lite på hur stark sändare du använder. Så på med antennen innan strömmen slås på.
Vrx kan du köra utan antenn om du råkar glömma. Du skall alltid köra samma slags antenner på båda sidorna för bästa överföring, pinne-pinne(Linjär), klöver-klöver(cirkulär). Väldigt enkelt att komma ihåg. Det går att köra olika men räkna med att räckvidden blir lidande.
Gällande cirkulära antenner, köp dessa i paket om 2st så får du rätt vridning om du inte vet, välj med fördel RHP för det kör de flesta med och då kan du testa andras antenner om du behöver prova ut t.ex en ny design av antenn.Kommentar
-
Detta med antenner.. på min blackpearl sitter original raka antennerna på (som kallas vrx,rx?) men på min avl58 en cloverleaf, cirkulär?(som kallas vtx,tx?) är detta fel? Om jag vill byta antenner på min blackpearl behöver jag väl byta ut bägge? har set folk som har bara en antenn på sina skärmar, även en rak eller cirkulär samt en stor platt antenn. Om jag då tex byter ut bägge på skärmen till cirkulära och bägge rhp ska jag även ha det på min avl58 (alltså min vtx,tx)?Kommentar
Kommentar