Vad tror ni om den här fpv modellen ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrOvanhill
    • jan 2008
    • 468

Hmm... Gör-Det-Själv-versionen. BlåFenix med Extra uppbyggd nos och vinge + motor ovanpå... Inte svårbyggt det där inte!

Jag har tror jag sett en video på hur de landar den där kärran (dvs Raven) och det är lite koolt. De fäller upp stabben ca 80 grader och blåser upp en airbag under kroppen. Planet singlar rakt ner och ploppar ner på luftbubblan under magen. Den biten är lite mera svårbyggd hemmavid.
    Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Kommentar

• mickmick

• aug 2011
      • 172

Inte så lätt att få upp den .....Raven menar jag...:sarcastic:

Kommentar

• radioactive
        • aug 2011
        • 473

Kastar man kärran som han gör, dvs rakt in i stall, så är det inte så konstigt att det går åt fanders. Ok, kille nummer två gör det lite bättre men då kanske piloten glömde gasen. Finns många videoklipp med kast där det går bra utan att behöva springa och kasta...

Lasse
        ----------------------------------------------------------------------------------------------
        Team Radioactives
        http://www.radioactives.se/rc

Kommentar

• Kennerdahl
          • dec 2010
          • 468

Ursprungligen postat av radioactive
          Kastar man kärran som han gör, dvs rakt in i stall, så är det inte så konstigt att det går åt fanders.
          Kastar den in i stall? Han tar ju i så hela stabilisatorn flyger av i starten.. :sarcastic:
          Senast redigerad av Kennerdahl; 2011-10-05, 23:02.
          mvh Kenny

Go big, fly fast, be awsome! :thumbup:
          www.youtube.com/kennerdahl
          www.vimeo.com/kennerdahl

Kommentar

• radioactive
            • aug 2011
            • 473

Ja det gör han ju... djäkla tokstolle! Då är det lite svårare att få upp den... :sarcastic:

Lasse
            ----------------------------------------------------------------------------------------------
            Team Radioactives

Kommentar

• rfnoise
              • sep 2010
              • 329

Rätt intressant är att den verkar vara gjord att gå sönder "enkelt" så att man lätt får ihop den? Titta på landningen i videon. De verkar också ha rätt tydlig bild över länken, har de också en snurrande kamera som låser på det som bevakas? De filmar som om det vore från något som flög mycket saktare?

Mvh,
              Calle
              Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                • 1937

Nä, jag tror inte att bilderna är fejkade, US Army (mfl) har använt RC flyg i många år för just underrättelseinhämtning. Förmodligen är det flygplan de använder betydligt bättre än kopian...
                Lasse
                Visst direktstyrda UAVer (mao RC-flyg) har använst sedan Vietnamkriget om inte ännu tidigare, har för mig att det fanns redan under WW2, det fanns iaf radiostyrda vapen då. Bilderna är inte fejkade men de visar en RQ11 och inte modellen, iaf de flesta av dem och det är det som stör mig. Det finns inget annat än möjligtvis de yttre dimensionerna som är samma på den modell som FPVhobby säljer och RQ11. Det är ungefär som att sälja en vattenpistol som har samma former som en Glock men enbart visa bilder på ett riktigt vapen i annonsen.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                  • 1937

Ursprungligen postat av rfnoise
                  Rätt intressant är att den verkar vara gjord att gå sönder "enkelt" så att man lätt får ihop den? Titta på landningen i videon. De verkar också ha rätt tydlig bild över länken, har de också en snurrande kamera som låser på det som bevakas? De filmar som om det vore från något som flög mycket saktare?

Mvh,
                  Calle
                  RQ11 är byggd att gå isär i landningen. Ett smart sätt som fördelar kraften vid nedslag utan att någonting går sönder. Sensorerna sitter i mitten av flygkroppen och batterierna i nosen om jag inte missminner mig. Sensordelen kan bytas ut beroende på uppdrag.

Kommentar

• Kennerdahl
                    • dec 2010
                    • 468

Ursprungligen postat av rfnoise
                    Rätt intressant är att den verkar vara gjord att gå sönder "enkelt" så att man lätt får ihop den?
                    Mvh,
                    Calle
                    Såg mer ut som att det blev extra arbete att sätta ihop det igen för att bära den 10m till bilen.. :sarcastic:
                    Han som flyger verkar inte känna till stall och vad det kan ha för konsekvenser..
                    mvh Kenny

www.vimeo.com/kennerdahl

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                      • 1937

Den landar automatiskt och den ska stalla i landingen. Det är som sagt meningen att den ska gå i bitar.

Men jag skulle inte rekommendera att man provar detta med modellen som säljs av FPVhobby eller nitroplanes (som dessutom säljer den för nästan halva priset).

EDIT: Fel av mig det verkar vara 20cm mer spännvidd på den som säljs på FPVhobby. Däremot är den som säljs på nitroplanes betydligt mer lik originalet vid ving-/motorfästet.
                      Senast redigerad av Boopidoo; 2011-10-06, 09:32.

Kommentar

• radioactive
                        • aug 2011
                        • 473

Ursprungligen postat av Boopidoo
                        Sensorerna sitter i mitten av flygkroppen och batterierna i nosen om jag inte missminner mig. Sensordelen kan bytas ut beroende på uppdrag.
                        Ser väl nästan ut som att sensordelen sitter i nosen med öppningar för kameror, eller är det lufthål för batterierna?

Lasse
                        Team Radioactives

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                          • 1937

Jag hade skrivit tvärtom, sensordelen är i nosen och i mitten sitter batterier.

Klicka på bilden för större version

Namn: RQ-11_Raven_ET.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,5 KB
ID: 483117
                          Senast redigerad av Boopidoo; 2011-10-06, 13:00.

Kommentar

• rfnoise
                            • sep 2010
                            • 329

Någon som vet flygtid? Batteriet ser ut att vara i 5000mah klassen?

Tufft är det iallafall..

/Calle
                            Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

Kommentar

• radioactive
                              • aug 2011
                              • 473

Hade varit kul att ha US Army-versionen och inte kopian. Den verkar vara byggd för hårda tag. Undrar om det är glasfiber eller kolfiber? Kanske titan... Flygtiden var väl 30-60 minuter beroende på last..?

Lasse
                              Team Radioactives

Kommentar

• Kennerdahl
                                • dec 2010
                                • 468

Den verkar vara byggd för hårda tag. Undrar om det är glasfiber eller kolfiber? Kanske titan...
                                Om man ska tro Pete på Nitroplanes/Bananahobby är kroppen tillverkad i kevlar.. Fint ska det va sörrö! :p
                                mvh Kenny

www.vimeo.com/kennerdahl

Kommentar

Arbetssätt...