En twinboom är i princip dubbelt så starkt som en enkelbom beroende på hur den görs. Den absolut största nackdelen med en enkelbom och pusher är att man blir begränsad valet av motor och propp. Man kan inte sätta motorn alltför högt i förhållande till flygkroppen utan att drastiskt ändra på flygegenskaperna. En variant med twinboom är att låta bommarna gå samman vid fenan och stabben. Den varianten har jag i bakhuvudet, men vill testa med en v-tail så länge eftersom den går att fälla ihop.
Min stora FPV-kärra har kraschat ett antal gånger, vara den sista var fatal ordentligt. Det enda som överlevde helt intakt var twinbommen. Inte en skråma medan resten av flygplanet blev konfetti och vingarna bröts på tre ställen. Då är twinbommen inte förstärkt med kolfiber!!! Bara depron. Så twinbom är starkt.
Lasse
Min stora FPV-kärra har kraschat ett antal gånger, vara den sista var fatal ordentligt. Det enda som överlevde helt intakt var twinbommen. Inte en skråma medan resten av flygplanet blev konfetti och vingarna bröts på tre ställen. Då är twinbommen inte förstärkt med kolfiber!!! Bara depron. Så twinbom är starkt.
Lasse
defenitivt då du eleminerar problemet med motorstorlek
Kommentar