Färg för EPO-modeller?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

• jun 2006
    • 7677

Jag har samma Julakompressor, och även tillbehörpaketet. Funkar kalas till luftpumpning mm.
    Dock har jag inte provat att sprutmåla, kanske skulle ge mig på det på nästa projekt??
    Retroholic!

Kommentar

• puggen
      • dec 2006
      • 483

Var inne på ÖB och råkade hitta ett nytt fabrikat ( Maston ) med vattenbaserad sprayfärg i stora sprayflaskor,den borde funka.
      Nästa gång jag är där blir det nog att köpa en flaska och prova..

http://www.asm.eu/p/sprayfarg/

/Roffe
      Flyg fort och lågt

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
        • 1937

Ja, jo jag tänkte ju mer på att använda kompressorn för sprutmålning och inte själva airbrush-pennan, utan snarare med dylika verktyg du länkar till.

Jag var på Jula igår och fastnade mer för denna: http://www.jula.se/kompressor-50-l-200066

Starkare, större volym och tar upp betydligt mindre golvarea, en mycket viktig faktor i mitt lilla hus.

Kommentar

• jocke1963
          • dec 2007
          • 2709

Ursprungligen postat av Boopidoo
          Jag var på Jula igår och fastnade mer för denna: http://www.jula.se/kompressor-50-l-200066
          Starkare, större volym och tar upp betydligt mindre golvarea, en mycket viktig faktor i mitt lilla hus.
          Ja, den såg smidig ut! Det blir nog bra med lite mer volym, ja.
          Märker det ffa när jag byter mellan sommar/vinterdäck, och kör mutterdragare, då drar kompressorn igång väldigt ofta.
          ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

Jag hittade den här länken som beskriver målning på EPO: http://www.ehow.com/how_8197214_paint-epo-foam.html

Tydligen så ska det gå bra att måla med det mesta men det bästa för EPO:n är vattenbaserad färg. Jag har nu testat att måla med Humbrols acrylic spray och än så länge verkar resultatet bli bra. Jag sprayar dock i tunna lager.

Kommentar

• Dreamer
              • feb 2012
              • 31

Ursprungligen postat av puggen
              Var inne på ÖB och råkade hitta ett nytt fabrikat ( Maston ) med vattenbaserad sprayfärg i stora sprayflaskor,den borde funka.
              Nästa gång jag är där blir det nog att köpa en flaska och prova..

http://www.asm.eu/p/sprayfarg/

/Roffe
              Hur mycket kostar en sån sprayburk?

Tänkte måla min FunJet Ultra i vår och den där färgen såg bra ut! Jag har sedan tidigare en sprayburk signalgul frigolitvänlig färg från Roffes Modellflyg. Minns inte fabrikatet just nu, men en sådan burk kostade 60:- och räcker knappt till översidan på en FunJet.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                • 989

Har inte testat Maston, däremot kört snikvarianten som nämnts ovan - Allmogefärg och lite klarlack efteråt. Visst finns det ämnen som reser EPO, hade en gammal biltema klarlack som funkade hur fint som helst men det jag handlade i fjol gav golfbolleyta om man inte passade sej. Allmogen kan sitta lite bättre om man slipar bort lite av ev. släppmedel/vax eller vad tex. multiplex lämnar på ytan av sina modeller. Mina har färgen kvar, tex. funjetterna, twistern, acromastern mfl. Hårt utsatta ställen (tex buken på funjet/ultra) har fått ett lager genomskinligt packtejp också.
                ----------------------------------
                Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• MrOvanhill
                  • jan 2008
                  • 468

Jag har med gott resultat sprayat utspädd Humbrol Enamel på en Elapor-modell. Den färgen satt bra och finns ju i ungefär vilka nyanser som helst.
                  Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
                  Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Kommentar

• mogge
                    • nov 2011
                    • 377

Kan inte mer än instämma på allas lovsång över Humbrols färger. Inte nog med att det sitter på dom flesta mtrl, dom finns i alla möjliga färger o innehåller så mkt pigment att en sån där fjutteburk räcker o blir över till ex.vis en 1:12 Zero i depron.
                    Mogge

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                      • 1937

Burken räckte till kroppen och ovansidorna av vingarna till Skywalkern sen tog burken slut och det var ett mycket tunt lager då det vita skiner igenom på många ställen. Men jag är ändå nöjd, har beställt sex burkar, för knappt €53 på eBay från Tyskland: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI...E:L:OC:US:1123

Kommentar

• radioactive
                        • aug 2011
                        • 473

Ursprungligen postat av Boopidoo
                        Burken räckte till kroppen och ovansidorna av vingarna till Skywalkern sen tog burken slut och det var ett mycket tunt lager då det vita skiner igenom på många ställen. Men jag är ändå nöjd, har beställt sex burkar, för knappt €53 på eBay från Tyskland: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI...E:L:OC:US:1123
                        Intressant. Hur mycket yta beräknar du att det räckte till? HUr tycker du att färgen är, dvs själva sprayningen. Är den jämn eller blir det bubblor, ojämnt?

Lasse
                        ----------------------------------------------------------------------------------------------
                        Team Radioactives
                        http://www.radioactives.se/rc

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                          • 1937

Enligt mig så spred sig färgen mycket jämnt och inga bubblor. Det var en matt ljusgrå färg (0064) och ytan blev mycket matt och ljusgrå.

Jag vill inte uppge ytan då de ytorna jag väl målat inte täcktes till 100%.

Kommentar

• puggen
                            • dec 2006
                            • 483

Ursprungligen postat av Dreamer
                            Hur mycket kostar en sån sprayburk?

Tänkte måla min FunJet Ultra i vår och den där färgen såg bra ut! Jag har sedan tidigare en sprayburk signalgul frigolitvänlig färg från Roffes Modellflyg. Minns inte fabrikatet just nu, men en sådan burk kostade 60:- och räcker knappt till översidan på en FunJet.

Hos Överskottsbolaget tog dom 99:- för en stor sprayburk, den borde räcka till en hel Funjet ock lite till ....

/Roffe
                            Flyg fort och lågt

Kommentar

• MrOvanhill
                              • jan 2008
                              • 468

Detta är färgtypen jag använde mig av i min airbrush.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 1916_115001[info].jpg
Visningar: 1
Storlek: 14,3 KB
ID: 486307
                              Vanlig plastmodellfärg. Utspädd med lösningsmedel och sprayad.
                              Bifogade filer
                              Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
                              Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Kommentar

• mogge
                                • nov 2011
                                • 377

Yes, Mr Ovanhill. Now y:re talking. Finns ingen bättre färg. Använder den till både pensel o air brush. I vissa fall som när jag målar modelltåg så späder jag den med lite lacknafta. Då sitter den inte så hårt utan med lite gnid ger den patina. Vad gäller EPO så är min erfarenhet (vad den är värd) att det är släppmedlet från formarna som gör att färgen släpper. Ganska logiskt faktiskt eftersom det är bråttom bråttom i tillverkningen. Vad gäller Humbrol så har dom en färgkarta som täcker mängder av I:WW till WW II färger. Både matta o Glossy.

Mogge

Kommentar

Arbetssätt...