FPV för "hobbybruk" i försvarsmakten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StarvinMarvin
    • maj 2011
    • 315

Wow Har ju fan missat ritewing 2 Den såg ju faktist också ut att kunna hålla måttet. Har du erfarenhet av hur den flyger o så?? Såg den va bra förberedd för gopro också. Och jag trodde först man va tvungen att montera elektroniken utvändigt men den har ju även en liten cargobay

Var köpte du den?

Kommentar

• frznlogic
      • aug 2012
      • 176

Re: FPV för "hobbybruk" i försvarsmakten

Zephyr verkar riktigt nice absolut, jag längtar efter den :-). Med rätt motorlina skall den kunna göra 160kmh planflykt och 250+ i dykning så den duger absolut om det är fart du vill ha. Det är gott om utrymme i den och behöver man mer så skär man bara ut mer hål i den. Om du seriöst funderar på den så rekommenderar jag att titta på team blacksheeps byggvideos. Det är nästan 2 timmar video, men väldigt lärorikt om den. Dessutom är i stort sett alla deras videos inspelade med Zephyr 1 och 2 så där har du ganska bra koll på vad den faktiskt kan göra.

Nackdelen som nämnts i en annan tråd är att vingen är ganska tjock och borde ge en hel del vindmotstånd, dock så är ju hastigheten och glidegenskaperna ett tecken mot det argumentet. Sen är det en del som klagar på att den är svårkastad. Who knows, jag hoppas iaf få ordning på den till tidigt nästa år.

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
        • 1937

Ok, gör som du vill men om du nu har godkännande så pass högt upp så se till att få en kråka på papper. Att filma skyddsobjekt är inte att leka med och jag skulle definitivt inte gjort det utan att någon annan sitter med svarte petter om det går åt skogen.

Det bästa är göra iordning ett dokument där det tydligt framgår var du ska filma och varför och få den signerad.

Näst bästa är att du har det via email, det är ju också skriftligt.

Kommentar

• Michael
          • maj 2006
          • 1742

En gång i tiden flög vi brunpappersklädda frigolitmodeller med cirka 1,5 meters spännvidd och .60-motor som skjutmål för soldater. De hade ett förvånansvärt långt liv då de väldigt sällan blev fatalt sönderskjutna :-).

Jag vill inte lägga sordin på ditt engagemang för hemvärnet men en sak att tänka på är ditt försäkringsskydd. Vare sig hemförsäkringen eller modellfygförbundens ansvarsförsäkringar täcker upp för sådant som i någon mening kan betecknas som yrkesmässigt bruk. Även om hemvärnet är en frivilligorganisation tror jag inte att försäkringsbolagen betraktar det som hobby eller rekreation om du flyger FPV inom hemvärnet. Better safe than sorry!

Kommentar

Arbetssätt...