HobbyKing EPP-FPV 1.8M X-Large - Lämpliga mods?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StarvinMarvin
    • maj 2011
    • 315

Oj! här hade jag missat mkt i detta ämne såg just filmen o som det såg ut så har du alderles för mkt bakvikt.. sådär va min innan dess.. den ska inte bete sig som en acrobat oavsett gain tror jag.. Men jag kan ha fel min första tanke iallafall.
    Man lär sig nått varje krash... :stupido2:

Kommentar

• Fluf
      • jul 2012
      • 1580

Ursprungligen postat av StarvinMarvin
      Oj! här hade jag missat mkt i detta ämne såg just filmen o som det såg ut så har du alderles för mkt bakvikt.. sådär va min innan dess.. den ska inte bete sig som en acrobat oavsett gain tror jag.. Men jag kan ha fel min första tanke iallafall.
      Jag flög där och senare med rekommenderad tyngdpunkt på runt 10cm från framkant, dvs under främre kolfiberstaven.
      Dagen efter flög jag med reducerad gain och även gyro helt avslagen och det var mycket bättre. Däremot flyger hon fortfarande som en havande ko med kalvar som hänger i svansen. Skall experimentera med att flytta fram TP en del till (finns utrymme för att flytta batterierna framåt).

Fick ut ca 18 minuter på väldigt blandat gaspådrag med mina 2x2200mAh, med balanserad flygning och minimala roderutslag så kan den nog förlängas en hel del.

Vad jag är orolig för är att behöva ändra vinkeln på huvudvingen vilket flera har behövt göra för att få en planare flykt på planet.
      Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
      Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
      Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
      Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
      Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• StarvinMarvin
        • maj 2011
        • 315

Jag ställde först min CG på ca 9.5cm dvs mitt på kolfiberstaven i vingen. Det däremot va helt galet o hon flög som om jag monterat gopron på stabben eller nått. nu höftar jag fram CG och sätter alltid fingrarna på kolfiber staven och går därifrån på gut-feeling och har min ganska rejält framtung o nu flyger den fint jag tycker du ska skita i att mäta så mkt o testa dig fram istället Den är ju som sagt inte så känslig så det är inte på milimetern ifall du flyger eller krashar.
        18min är väl inte helt fel man brukar va ganska nöjd efter den tiden.

Jag har aldrig hört talas om att ändra nått med vinkeln.. testa istället CG..
        spänd på att höra vilken skillnad du får

Kommentar

• Fluf
          • jul 2012
          • 1580

Tack för trevliga tipps.

Tyngdpunkt lite längre fram hjälpte planet en del, är nu ca 8cm från framkant vid roten.

Landningsstället var lite klent för frusen fotbollsplan utan snö, så det vek sig. Designen kändes god men behöver lite mer stabilitet så kommer testa med vikt aluminium och samma design.

Då det blir så jäkla mörkt så tidigt har jag lagt till med lite skymnings orientering på planet med 3st vita 20cm LED strips från HK. Alltid roligt att lägga med lite kul saker i paketen för att fylla viktkvoten.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130205_231731.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,4 KB
ID: 494631 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130205_231810.jpg
Storlek: 52,1 KB
ID: 494632

Skar en skåra 3cm från framkant och ca1cm djup på undersidan vingen. Lade ner en kabel med JST kontakt och limmade igen kabelkanalen med CA lim, skar en krok vid vingspetsen som jag tryckte ner slingan i. På detta sättet kan jag byta slingan mot annan färg, eller något helt annat om så önskas då slingan inte är limmad.

Skall se om jag kan knacka ihop ett nytt landningsställ i morgon. Kanske tar röd/gröna slingor med nästa HK beställning.

Det jag är mest glad med när det gäller detta planet (som fortfarande inte flyger särskilt graciöst ännu) är att det inte varit några olyckor eller oväntade saker. Stod lite på nosen bara när stället vek sig men ingen skada skedd med flygkroppen.
          Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
          Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• StarvinMarvin
            • maj 2011
            • 315

Såg riktigt nice ut Bra att det bättra sig med hur hon betér sig Testa mer frammåt vikt också om du känner för det.. jag handstartar alltid min kärra och jag stoppade in en 6cells 4500mah's acc en gång o lastade på gopron men då gick det tungt.. hade behövt kasta lite hårdare så hade det gått men det blev ingen braklandning för det utan den sänkte sig bara sakta mot backen så det blir ingen dramatik om man felbalanserar den lite

Blev sugen på att montera ljus på min med. gått o tänkt på det en del.
            Såhär såg mina tidigare belysta kärror ut.. Acromastern är från tiden innan ledstripes vilket innebär lödande och åter lödande och löda ihop en hög dioder och fästa dessa i små hål orsakade av lödpennan

Iconen va första test med ledstripe o den lös upp hela grannskapet Alla visste då jag flög över byn på den tiden

Namn: DSC01054.jpg
Storlek: 97,0 KB
ID: 494636Klicka på bilden för större version

Namn: iconlights.jpg
Storlek: 13,4 KB
ID: 494637

Kommentar

• Fluf
              • jul 2012
              • 1580

Haha, det var ganska all-in på den Iconen Trevlig kärra för övrigt efter vad jag har sett.

Jag gjorde precis en strykning med utvattnat trälim på vingarna för att se om jag kan få tape att fästa. Har en rulle vingtape (röd tunn packtape). Men det gav inte så mycket och man ser trycket igenom lite för väl.

Syftet är dels att få den snyggare och dels att minska luftmoståndet i den gigantiska vingen genom att göra den lite slätare.

Blir nog att spraymåla den vit, sedan borde tapen fastna på färgen samt att man slipper de måttlig charmiga HK loggorna.

Kommentar

• StarvinMarvin
                • maj 2011
                • 315

Haha jo det va skönt att spraya över alla loggor jag tog en burk fälgfärg jag hade liggandes o det blev riktigt nice resultat

har aldrig testat det där med trälimmet men det lät ju riktigt bra. borde ge en starkare slätare yta.

Iconen va en trevlig kärra men den kastade lite med stjärten vilket gjorde att jag inte va nöjd med den som fpvplan. Men i övrigt så är den ju bra då man kan landa var som helst

Kommentar

• Fluf
                  • jul 2012
                  • 1580

Fälg-färg? Utan att cellplasten smälte? Vad var det för märke/modell på färgen om du har den kvar eller kommer ihåg?

Kommentar

• StarvinMarvin
                    • maj 2011
                    • 315

Nej denna foam vad den du heter tål det mesta.. du behöver inte ens använda foamsafe CA tex.. tror du kan lacka med vad som helst.. testa på en liten bit först
                    Jag använde iallafall Biltemas fälgfärg

Kommentar

• Fluf
                      • jul 2012
                      • 1580

Sådär, börjar bli lite stil på sakerna. Fick en trevlig flygning i lätt snöfall i dag

Det är bra tryck och rate of climb på den här kärran

Mitt förra landningsställ var lite klent, vikte sig vid en lite hård landning så gjorde en ny i samma stil fast med dubbelvikt aluminium istället, mycket stabilare

Namn: IMG_20130209_212358.jpg
Storlek: 53,9 KB
ID: 494709 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130209_212412.jpg
Storlek: 52,0 KB
ID: 494710

Kommentar

• Timtimtim
                        • apr 2012
                        • 838

Gött! kallt om fingrarna bara

Kommentar

• Ryssen

• jan 2013
                          • 52

Min första FPV med detta plan, underbart att flyga.

Senast redigerad av administrator; 2013-02-10, 18:08.
                          Hughes 500 MD 5 Blads 90 Heli
                          Raptor 30/50 hybrid

+ en hel del annat skit på hyllorna.

Kommentar

• bogieboy
                            • feb 2011
                            • 1054

Ursprungligen postat av Fluf
                            För att göra livet lättare med in/urkoppling av vingens 4 servon gjorde jag en lösning med en Displayport hona/hane som jag hade liggandes. Det är lite klena ledningar i signalkabeln så jag använde gemensam 4 kablar för jord och gemensam 4 kablar för spänning genom kontakten, medan signalerna fick var sin ledning.

[ATTACH=CONFIG]36315[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]36316[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]36314[/ATTACH]
                            Här finns en liten guide på hur jag gjorde med min Funcub och fyra servon i vingen och en mpx kontakt.

Del 1:
                            Tänkte visa lite hur jag gjorde min kontakt till dom fyra servona i Funcuben. och detta är vad som behövs en Multiplexkontakt med 6 stift oc...

Del 2:
                            I del två tänkte jag visa hur kontakten på vingen blev till. Den är snäppet lättare att göra för man slipper pressa servokontakter. Jag börj...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                            http://mickeshobby.blogspot.com/

Kommentar

• Fluf
                              • jul 2012
                              • 1580

Ja lirte svalt är det allt. Alternerar mellan skinhandskar när planet är på backen och fingerlösa Thinsulate när jag flyger.

Snygg första FPV där Ryssen! Bra glid, och kontrollerat hela vägen igenom och hela tiden innom LOS från din spotter. Exemplarisk 1a FPV med en kärra.

Bogieboy, blir antagligen något liknande när jag skall i med autopilot/osd och videolänk till sommaren då man ändå skall dra om all elektronik snyggt

Kommentar

• Ryssen

• jan 2013
                                • 52

Ursprungligen postat av Fluf
                                Snygg första FPV där Ryssen! Bra glid, och kontrollerat hela vägen igenom och hela tiden innom LOS från din spotter. Exemplarisk 1a FPV med en kärra.
                                TACK Fluf
                                Blev en flygning till, men i all iver så fick jag inte på Gopron
                                Hughes 500 MD 5 Blads 90 Heli
                                Raptor 30/50 hybrid

+ en hel del annat skit på hyllorna.

Kommentar

Arbetssätt...