RVJET eller SKYWALKER ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boopidoo

• dec 2008
    • 1937

Mitt första råd är att läsa och kolla på länkarna i första posten på RCG.

Sedan kan jag tipsa om att snart kommer nästa generations RVOSD med inbyggd frekvensspektrumanalysator mellan 430-460 om jag inte missminner mig.

Men du kan ta några månader än.

Kommentar

• Kjelle köttspak
      • sep 2011
      • 99

Jag använder mig av spectrum analysator i jobbet flera gånger i veckan dock 20 - 20 00 Hz mänskliga hörselns band

Antenner och mikrofoner har sinn gain / polar pattern

Troligen har även höljet på video sändare en viss form på sin spridning av microvågor

som en akustisk gitarr har sin

ljud och radio vågor har många likheter

tex kan hypercardioid mikrofoner kan liknas vid helix antenner

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
        • 1937

Men apropå du fråga om man kan lyssna på störningar så tror jag inte att det är en särskilt gångbar metod. Köp hellre en riktigt spektrumanalysator som ex RF-Explorer.

Liknelsen mellan skalet på en videosändare och gitarr fungerar inte direkt men jag förstår hur du menar.

Kommentar

• PinDuke
          • jun 2012
          • 494

Ursprungligen postat av Kjelle köttspak
          250mw 5,8 ghz kan jag lägga på TSLRS mottagare utan att den påverkar alls
          Varför inte bara köra på den så är problemet löst, eller har du tänkt flyga längre än en mil?

Kommentar

• Kjelle köttspak
            • sep 2011
            • 99

Ursprungligen postat av PinDuke
            Varför inte bara köra på den så är problemet löst, eller har du tänkt flyga längre än en mil?
            Det får väll bli 250mW 5,8 gHz sändaren efter som de andra sändarna jag har stör TSLRS.

har tänkt flyga ca 1,5 km

Har tänkt att använda en 3 varvs helix på mottagare och clover på sändaren

Tror ni det funkar nära en stad ??

Vågar inte ha fler varv har provat 9 varvs på marken och tyckte beamen var lite smal

Fast det hade känts säkrare med 2,4 GHz och 1000 mW clover och 3 varvs helix

Kommentar

• PinDuke
              • jun 2012
              • 494

Det får väll bli 250mW 5,8 gHz sändaren efter som de andra sändarna jag har stör TSLRS.

Vågar inte ha fler varv har provat 9 varvs på marken och tyckte beamen var lite smal

1000 mW 2,4 GHz med Helix för att flyga 1.5 km är som att skjuta mygg med hagelbössa, kraftigt overkill.

Du klarar dig förmodligen med CL/SPW så länge dom är bra. Med en 5 varvs Helix på 200 mW kommer jag 7-8 km utan problem.

5,8 nära en stad bör inte vara några problem.

Kommentar

• Kjelle köttspak
                • sep 2011
                • 99

Tack ska ut och testa senare idag

Kommentar

• Fluf
                  • jul 2012
                  • 1580

Med FatShark standard 250mW och inbyggda mottagaren i AttitudeSD och klöver på båda testade jag i helgen en altitud på 630m med bibehållet godkänd signal till brillorna.

Då tyckte min telemetri att jag var på 45% signalstyrka för 2,4GHz radion så avbröt rangetestet där för videosignalen av säkerhetsskäl (lånad radio).

Detta var i närheten av bebyggt område med mycket WiFi, mobiler och annat bös.

Med Helix 5,8GHz tror jag nog att 1,5km fri sikt är rimligt.

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

hur har ni koll på vanligt flyg när ni är på den höjden ?

Kommentar

• lassebetong
                      • mar 2007
                      • 1255

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                      hur har ni koll på vanligt flyg när ni är på den höjden ?
                      Det har man troligen inte.
                      //Lasse

Kommentar

• simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

min gissning också

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                          • 1937

Varför inte? Viktigt att kolla var det finns kontrollerad luft annars är det väl bara att flyga. Tror att ni skulle vara förvånade öve hur högt man kan flyga en stor segelkärra visuellt.

Kommentar

• lassebetong
                            • mar 2007
                            • 1255

Nja nu skall vi nog inte dra igång någon evighetstråd om inom syhåll och div regelbrott.
                            Det finns väl hur många trådar som helst som spårat ur i något sådant.
                            Tror bara att många inte har en susning om vad som flyger runt och tänker inte på att det kan dyka upp något heller.
                            Men som sagt, kapade och ber om ursäkt för det.:(
                            //Lasse

Kommentar

Arbetssätt...