Större FPV-flyg?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Jag var faktiskt rätt sugen på X8an, men en annan sak som gjorde att vi valde bort den var att den fanns bara som vit för den svarta tog evigheter att få tag på. Vit kunde vi ju absolut int ha. Hur vi nu tänkte där... Så det blev Majan, som kunde användas med 3S-ackarna vi hade massor av (2200 3S).

Majan flyger riktigt långsamt faktiskt. X8 tom flyger säkert rätt bra den med, men med vikt så blir den säkert snabb.

Större flyg bara, de väger mer och kan ta mer last. =)

Det blev 8st GensAce LiPos.

Jo det går att lägga upp navpoints och göra allt för en person (borde jag köpa loss allt och göra detta? ;-) Hmm...
    Det skulle vara lock on target också till på det så kunde man lättare övervaka nåt när man flyger efter navpoints på hög höjd. Muahaha! Finns det video-lock-on?

Tänkte man kunde lägga stående kolfiber-list/rör i rodrena. Nu är tex skeven så att när flyget är på marken och man skevar fullt så rör sig skevrodrena som de ska (liiite flex så att yttersta änden inte rör sig lika mycket). Men sätter man fingret lätt på skevet när det är fullt utslaget, så kan man ändra utslaget vääldigt bra. Helt värdelöst! Fixar det och testar igen. Gyrot på detta flyg har säkert fått jobba en hel del.

Det jag inte fattar är att man ska kunna flyga 1h20 minuter med 6600mAh 3S!!! Och då har de haft grejer i flyget. Fattar inte... Vi har inte flugit en kvart ens tror jag, med 4400 3S. Annan luft i Tyskland.

En fördel med Majan är att materialet är vettlöst hållbart, speciellt om man jämför med Multiplex EPO som är som knäckebröd i jämförelse. Och ni som vet hur MPX-plasten är så vet att den är hållbar. =) Man kan böja ett Maja-roder som en hästsko och det händer inget. Synd bara att det inte får användas i temperaturer under -5. Så det blir inte så mycket flyga den här säsongen.

Har sett att nån bytt motor och ESC samt prop för att få bättre setup.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Kenneth E
      • okt 2006
      • 3445

Hemligheten med lång flygtid är oftast låg vikt. Med lätt fpv kamera och 25mW sändare borde det bli ganska lätt. Men då blir det inga avstånd men lång flygtid.
      ken
      DS-24 operatör.
      Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
      Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
      FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

Hittade även en intressant kommentar på YouTube till en Maja-film:

Do not fly this plane in hot weather!!!! The foam becomes too soft, causing wing flex and loss of control. It does OK in cool weather. You must reinforce the control surfaces. They are not rigid enough. Also reinforce the control horn attachment points.

Och när jag såg den filmen så kom jag på att vi måste ha kondingar på matningskablarna till ESC!!!

Och vad är det för telemetri-grejs i denna film med en Maja?

Och man blir ju sugen på APM när man ser den här filmen.... eller är eagletree lika bra om man skaffar bättre GPS?

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

Nästan så man skulle ha lust strippa hela flyget från allt som heter vikt, även noshjul med styrservo och landställ och sen se hur länge man flyger med 2st parallell-kopplade 3S 2200 GensAce 30C. Såg att nån flugit med 10.000mAh 3S också + en massa utrustning. Så nog va det väl själva f-n om det inte ska gå att flyga med över 3 kg.

Kommentar

• Grimm
            • maj 2009
            • 147

Jag är en APM fantast efter många lyckade projekt med den... (X-8, UAV-3000 och många Multirotor)
            Mycket bra att flyga i APM "cruise mode" när man flyger FPV!! Då håller APM:en koll på airspeed (med hjälp av pitotsensor och auto-throttle) , höjden och nuvarande kurs så länge du inte styr.
            När du styr så bankar den bara till ett förinställt maxvärde och gör en koordinerad sväng tills du släpper spaken på en ny kurs som den håller. Vid höjdroder så stiger den med bibehållen fart till en ny höjd som den låser på när du släpper höjdrodret. Vid gaspådrag flyger den snabbare och vid tomgång så håller den min airspeed. Om du tappar videolänken så är det bara att switcha om till RTL (return to launch) så kommer kärran hem igen. Vid radiobortfall/rangeproblem så kan man ställa in så att den automatiskt flyger hem.
            APM har ju även telemetri och OSD om du vill till en billig penning.
            Du kan ju även flyga helt manuellt, helt autonomt eller stabiliserat-manuellt

Lite från mina lyckade projekt
            UAV-3000 http://www.youtube.com/watch?v=JrwD0E0gpX0
            UAV-3000 blåsigt väder http://www.youtube.com/watch?v=N9dfaRNm7fg

Ps Flyger 45 minuter på en 5000mah 6s (>65minuter på 2st 5000)

Kommentar

• UndCon
              • apr 2009
              • 2886

Med min gamla skywalker flög jag 45 minuter på 5000 (3S)....med min Bixler vet jag inte för jag har aldrig stoppat i mer än 2200mAh - men jag vet att det får rum mer...

Jag har både Eagletree och APM...föredrar Eagletree's OSD men APM har fler finesser och funktioner (waypoints mm)
              UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

Arbetssätt...