Staufenbiel Straton 5m

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth E
    • okt 2006
    • 3445

Läste om en som komplettrrade sin seglare med solceller, 36timmars flygtid

Kommentar

• flygrc
      • aug 2013
      • 329

Ursprungligen postat av Kenneth E
      Det låter som Magnus får göra något sådant, eller kanske använda en bensinmotor, för jag har svårt att få ihop ekvationen med el men är väldigt nyfiken på hur det kan genomföras.
      Fast när jag tänker på det, 36 h med solceller, då behövs midnattssol?

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

Nej, det som behövs är efterforskning och bra balans i utrustningen.

Kommentar

• Jorgen
          • feb 2013
          • 777

8.4kg i flygvikt enligt databladet, det är svårt att veta hur bra det stämmer och om det är med det rekommenderade 6S7000mAh batteriet. Det går kanske flyga på 11kg med 6s24000mAh utan att den blir för tung?

Om man skall komma 50km bort och sedan hem igen på två timmar så blir det inte mycket tid att ligga och samla höjd i termikblåsor. Men om det är 100km flugen sträcka så räknas ju sträckan men cirklar i blåsan också.

Jag undrar om FPV pilot, LOS co-pilot (med dubbelkommando) i en cab skulle vara lagligt i Sverige.

Kommentar

• Fluf
            • jul 2012
            • 1580

Ursprungligen postat av Kenneth E
            Hur man genomför flygningen är som sagt inte till ämnet sopm önskades diskuteras i tråden. Med rätt förutsättningar, restriktioner och tillstånd tror jag det är fullt möjligt att genomföra detta.

Detta är typiskt en sådan sak som kommer landa på Youtube (besviken om den inte gör det), och att ladda upp bevismateriel mot sig själv online är rätt puckat även om många gör det. Högprofil flygningar som sätter rekord och får uppmärksamt är mer troliga att uppmärksammas av myndigheter. Om det kan göras säkert, tryggt och lagligt ser jag det som en triumf för vår hobby.

...

Jag såg en FPV storseglare med solceller för långtidsflygning. Han startade med motor, men flög sedan nästan uteslutande på termik, solcellerna räckte till för all ombordelektronik och lite till. Han lyckades faktiskt ladda batterierna lite under flygningen.

Tror det var en spansk kille, såg den på youtube för ett tag sedan.

Kommentar

• Kenneth E
              • okt 2006
              • 3445

Att flyga i en cirkel blir tyvärr inte samma sak som faktiskt avstånd från a till b. 100km ställer mycket krav på bra Antenner och synkad utrustning, kräver även planering av platser för nödlandning om man nu inte flyger i en öken förstås. Man kan flyga utan egen kontroll alltså helt autonomt eller med long range uhf t.ex.

Kommentar

• MagnusStrömqvist
                • dec 2006
                • 400

Nu har nån tomte flyttat tråden till fpv modeller. Ja den skall användas till fpv men jag (som startat tråden) har lagt den under segelflyg för jag är intresserad av vad storsegelpiloter anser/åsikter. Deras åsikter missar jag nu, eftersom de antagligen inte läser fpv forumen.
                Tänk om, tänk rätt. Inget överförmynderi tack.
                Så nu kommer jag inte skriva mer i denna tråd utan ny tråd skapas under segel som JAG gjorde från början.
                Byta/köpa? Hör av dig!
                Pistonpowered:
                112” 3W Mustang, DLA116cc rad
                90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
                87” TC Flybaby, ASP 160 twin
                67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
                60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
                El drift: F3A sebart Wind Pro
                Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Ja du Magnus - att kalla de som driver RCFF inkl forumet för tomtar och att dom utövar överförmynderi när du använder forumet och dessutom ställa krav på att de skall jobba för din sak (långdistans FPV-flygning för att vara konkret) utan att betala en endaste krona gör nog inte din sits bättre i dessas ögon. Du får nog tagga ner lite och respektera även andra om du skall få andra att respektera dig. Att ha andra åsikter och att få tampas för dessa är helt OK men du har under ett stort antal inlägg uttalat dig väldigt respektlöst och nedvärderande mot flera personer här och i andra organisationer.
                  Roger

Kommentar

• MagnusStrömqvist
                    • dec 2006
                    • 400

Undrar varför? Jag är inte den enda med kritik. Det vet ni också.
                    Det är bara att titta på hur man blir behandlad i denna tråd. Påhoppad och sedan förflyttad till ett annat ämne som jag uttryckligen skrivit att jag inte vill den skall handla om.
                    Jag är inte den som startar bråk, men ger översittare, och besserwissers sig på mig, så får de tillbaks det i halsen. Speciellt om de inte har logiska argument.
                    Sanningen svider.
                    Byta/köpa? Hör av dig!
                    Pistonpowered:
                    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
                    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
                    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
                    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
                    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
                    El drift: F3A sebart Wind Pro
                    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

Kommentar

• multipass