Lämpligt Mini-APM-flyg?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Lämpligt Mini-APM-flyg?

Funderar på skaffa ett friggoflyg för att testa APM mer.

Inte APM 2.6 eller Pixhawk, utan MiniAPM (som jag förstått kan använda samma program etc, eller?!).
    Har pysslat med SkyWalker Plane 188 2012 med APM 2.6 som flyger väldigt bra.
    Men nu är jag ute efter nåt mindre, alltså nåt som inte kräver 4S 5000mAh-ackar utan klarar sig med 2200 3S/4S.
    Extra vikt blir helst ackar, inte nån GoPro eller tyngre kamera. Kanske en liten FPV-kamera i servogimbal eventuellt.
    Handlar alltså om en testplattform så jag slipper skaffa en stor SkyWalker. :-) Får gärna flyga stabilt och långsamt.

Gillar inte Multiplex Easystar eller Bixler.

Måste kunna handstartas.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Kanske inte finns nåt lämpligt flyg... hmhm.

Kommentar

• UndCon
      • apr 2009
      • 2886

hehe - kanske en FunCub ?

Jag har utfört alla mina tester med Bixler1 tillsammans med APM 1.0

Kommer troligen skaffa APM 2.5 till ett nytt flyg
      Senast redigerad av UndCon; 2015-02-23, 07:41.

Kommentar

• Data Dan
        • jul 2012
        • 83

Jag kör apm på en vinge funkar kanon att filma svärfars åkrar med

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

Vingar njae... jag har en TBS Caipirinha... det får räcka just nu. =)

Men om man återgår till Multiplex EasyStar och Multiplex EasyStar II samt Bixler 1, Bixler 2 och Bix 3.
          Hur ska man välja? Har förstått att Bixler 2 går bort (skör). De andra då? MPX EasyStar II är säkert bättre än I?

Vad är deras nackdelar?

Finns det andra liknande?

FunCub... hm, njae. Den känns inte rätt. :-D

Kommentar

• flunk
            • jul 2006
            • 396

bygg en fpv49? billig och kraschtålig men flyger enligt uppgift mkt bra. jag har ett segdraget projekt på g...

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

Nnnnej. Det är en vinge. =) Vadå kraschtålig? Jag kan ju flyga. ;-) /Djäkenfältare
              Jag är nog mer och mer inne på en Multiplex EasyStar II-kit + nåt bra hopplock... OM det inte kommit någåt bättre nytt? Är ju ett tag sedan den kom ut på marknaden... Ska inte loopa och rolla, mest flyga stabilt och så ska det vara enkelt ha att göra med.

Kommentar

• flunk
                • jul 2006
                • 396

Fpv raptor är mkt svår att ta död på. Finns numera under nytt namn och i uppgraderad version på hobbyking: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...00mm_PNF_.html
                Den flyger bra och har massor av plats i kroppen.

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6807

Googlade på Raptorn... gillar den skarpt som ljusgrå:

Den är dock lite större än Easystar... 1600mm

Den nya V2 i din länk, den är ju 2000mm... Hm. Tänkte ju skaffa nåt mindre än SkyWalker Plane som är 1880-1900 mm.
                  Undras om Firstar har lägre stallspeed än SkyWalker Plane...

EDIT: Dessutom verkar den flyga bäst med 5000mAh i nosen och inte de små som rekommenderas. Najs flyg (som verkar tipstalla lätt dock) som ersättare till SkyWalker, kanske...

Kommentar

• mackez
                    • jan 2014
                    • 161

har haft en Raptor.
                    gillade den och den är som sagt rejält tålig.
                    Det jag ogillade på den var att den var alltid skulle dyka när man launchade den.

Körde förresten även mini apm i en Caip.

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6807

Flyg med skjutande prop placerad och speciellt riktad som på Raptor, Easystar, osv ger en sån effekt. Men Bixler 3 har en helt annan vinkel och den lär ska starta bättre utan att dyka så mycket vid start.

Kommentar

• flunk
                        • jul 2006
                        • 396

V2 har "rätt" vinkel på proppen. Ser ut som att den nya versionen är genomtänkt.

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6807

Raptor V2 är helt klart intressant, fast den har plastkropp och inte EPP-kropp. Vad är vingarna gjorda av?
                          Hur som helst... den är intressant som eventuell ersättare till SkyWalker, men nu vill jag ha nåt mindre. =)

Finns det ingen liknande som Easystar II? Bixler struntar jag i. Raptor "V1" hade ju sina idéer och lite stor.

Om det nu inte finns nåt mer lämpligt än Easystar... vad rekommenderas för servon, motor, ESC, propp, Ackar till en sådan? Ska ej loopa och rolla, men vill kunna nå höjd smidigt utan att cirkla i flera minuter. Vilken last klarar Easystar?

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6807

MOTOR + ESC + ACK?

Vad rekommenderar ni för motor till en Multiplex Easystar II som ska lastas med max en GoPro (ej gimbal) + videolänk + MiniAPM. Jag är inte ute efter något flyg som det ska loopas, rollas och hovras med. Men bra är det förstås om det inte blir jobbigt att flyga med.

Och ESC till motorn lär väl lösa sig enkelt.

Men ack då? Jag har ett drös 3S 2200 GensAce (25C och 30C), blir det bra? Kan säkert flyga längre tid med större ack. Men vad rekommenderas? Flyger hellre kortare tid än har ett flyg som måste flygas snabbt för att hållas uppe.

Kommentar

• Fluf
                              • jul 2012
                              • 1580

Skulle spontant rekommenderar Bixler 1.1 eller kanske 3 (tror den bygger på 1.1, inte säker). Pissenkel att modda på allehanda sätt, extremt förlåtande i flygning och lätt att hantera men går även att busa med. Billig och lagom storlek. och tål mycket absue.

Vill du testa en klassiker har du alltid Multiplex Twinstar som var väldigt populär FPV modell när den kom, rimligt behändig storlek också.

Kommer själv byta storflyg snart (kör en EPP FPV 1.8m), kikat en del på Raptor V2, den ser ut att vara kanon på många sätt, men är inte särskilt liten och kräver lite mer transporttankar än Bix.

EDIT, en annan som är i samma stil/klass om du vill undvika just Bix är AXN Floater.
                              Kolla på RCModelReview's youtube kanal och sök på AXN se alla dumheter han kör med sin AXN

Kommentar

Arbetssätt...