Lämpligt Mini-APM-flyg?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Har redan haft TwinStar II och har en Bormatec Maja. Har pysslat mycket med SkyWalker Plane 2012 188 men vill ha en mindre kärra för enklare "missions" än APM-styrda rutt-ortofoto. Bixler 1.1 är ju OK, 2an är sämst och 3an har en annan flygare skaffat här och då kan man ju inte ha samma. =) Dessutom gillade jag skarpt Multiplex kvalitet.

För att hitta ersättare till Skywalker 2012 så kan 2014 vara nåt direkt att byta kropp på. Men har även sett på Volantex Raptor V2 gråa... den ser najs ut, tror den va 200cm. Men glasfiberkropp kan vara skört... men man ska ju inte landa galet iofs. ;-) Dessa flyg, inklusive Bormatec Majan är större flyg. Majan är 220cm och Skywalker är 188, 190. Bixler är större än Easystar (som bara är 137cm).

Vill ha nåt som flyger långsamt och ändå inte är så stort så det kräver större ackar. Så har nästan bestämt mig för en Easystar... tror jag... tills nån hittar på nåt annat. =) Men Bixler hoppar jag över, fast de fått bra kritik.

AXN Floater verkar ännu mindre. =)

Jag brukar hålla mig undan HobbyKing också...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Dithes
      • aug 2014
      • 134

Inte så insatt i sånt här men det finns även en skywalker mini väll?

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

Jag har sett lite på den med. Men efter att ha sett lite filmer så insåg jag att den är väldigt liten med sina 85 cm vingspann, ca 1000mAh-ack och flög som en raket, speciellt med last. =) Mitt senaste depronflyg var större och långsammare. Men lite tuff är den eftersom man pysslat med SkyWalker så mycket.

Kommentar

• Dithes
          • aug 2014
          • 134

Ah den är så liten.

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

Det blir nog en hederlig Multiplex Easystar II.
            Grottar i motorer nu (outrunner, max 28x28mm, ca 1100KV, runt ca 150-200W, 3S, 40-60 gram, ...).
            Blir 7x6E-prop, APC fast och inte något folding jox, passar ej större med outrunner.
            Sen välja ESC.
            Ska använda MiniAPM så jag klurar samtidigt på servon, ska man ha analoga eller digitala?
            Funderar på antingen digitala Hitec HS-5065MG eller analoga motsvarigheten Hitec HS-65MG.
            Klarar MiniAPM av vanliga analoga?

Kommentar

• stone4x4
              • okt 2014
              • 12

Dokumentera gärna, bygger en easystar jag med för fpv..

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6807

Jodå, det blir en byggtråd. =) Flyget beställs så fort jag vet om jag ska ha digitala eller analoga servon. Och skoj att nån till håller på (fast jag vet att det finns mååånga FPV-flygare som börjat med Easystar). Vill ju se din dokumentation också. ;-) Har du valt motor?

Jag kommer börja bygga den som vanligt RC-flyg och först lära mig flyga den bra samt få den intrimmad (känns som att man är back to basics efter att ha betat igenom 60+ st andra flyg).

Sen blir det lite FPV i nosen med endast en FatShark 600TVL + 250mW ImmersionRC 5.8GHz med spironet-antenn. På marken blir det FatShark/monitor + DVR o sånt. FPV-paketet väntar redan snällt här hemma.

När FPV funkar bra så ska det bort, och så ska det in en Mini-APM 3.1 som är beställd från RCTech med GPS. Blir autotakeoff (jogga och kasta) + Autoflygning efter rutter + autoland. Funkar det dåligt med MiniAPM så blir det en vanlig 3DR APM i den. Pysslat med det förr. Men Autoland ville alltid ner i samma jädra dike 20meter österut. Fattar ej.

När det är finslipat så ska jag få till nån 3-axlig microgimbal för FatShark-kameran som ska placeras på nåt bra ställe så man kan gluna runt i alla riktningar (bakåt, framåt, neråt, vänster, höger). Och flyga på rutt... lite "search & rescue".

Vill få den lätt och enkel att använda för andra. Kommer användas i FBWA (Fly By Wire)-läge om man vill ta över och flyga. Perfekt för nybörjare (kan ej luta för mycket, kan ej dyka för mycket, kan ej stiga för mycket, kan ej stalla/flyga för långsamt). Testat detta en hel del redan med en SkyWalker Plane.

Och så ska den förstås kunna flygas manuellt i altitude hold (som fbwa, kanske heter fbwb iofs). För då kan man hålla höjden fast man tittar runt åt alla håll och då styra flyget.

Men nu måst jag välja servon (digitala eller analoga till MiniAPM?) och motor.

Kommentar

• Jorgen
                  • feb 2013
                  • 777

De kör 50Hz på servona om man får tro dokumentationen för APM Plane. Analoga servon skall alltså fungera. Men med stabilisering så får servot arbeta hårdare så fan vet.

Multiplex originalmotorn verkar vara på 1100kv så Tiger AS2208 med kv på 1260 borde väl passa fint, billig också. http://www.autopartner.se/flygplan/e...-as2208-1260kv

Det går ju inte att få ut så mycket effekt med en så liten propeller som man får plats med på planet så 135W borde räcka hur bra som helst.

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6807

Jag läste att APM hanterar både analoga och digitala servon. Och med tanke på just stabiliseringen så blev det digitala Hitec HS-5065MG. =)

AS2208 fanns inte i lager. Ser inte på bilden om det är outrunner. Är inte 2208 135W lite väl liten motor till en Easystar II? De flesta verkar sätta 150-200W's motor i flyget och vissa spårar det ur för. =)

7" lär ska vara max man får rum med om man har motorn kvar innei original motorhållaren.

Kommentar

• Ted_B
                      • dec 2013
                      • 335

Den här rekommenderas ju till det planet, den är ganska mycket större än en 2208:

Kommentar

• Jorgen
                        • feb 2013
                        • 777

Jag ser att den verkar vara svår att få tag på i sverige, du skulle kunna fråga Skånehobby. De har kanske reservmotorer till sina Popwing 900 paket som levereras med den motorn. Det står dock att det är T2208-1360 men det är alltså AS2208-15 som kommer med i paketet.

Men så länge du hittar en 2208 till 2212 motor på ungefär samma KV och som klarar minst 135W så är du nog på banan.

Permax motorn som Multiplex använder mäts på ett lite annat sätt, visst är den större men AS2208 skulle nog kallats AS2825 om de mätt på samma sätt som Multiplex. Eller så hade kanske Permax motorn fått beteckningen 2212 åt andra hållet. Så skillnaden är inte så stor. Effekten på motorn har inte mycket med prestandan att göra på en elmotor och här finns det inte plats att proppa upp så AS2208 motorn kommer nog att ge märkbart mer drag än Permax alternativet.

Om planet vore tänkt som en busmodell så hade det nog varit bättre med en motor med högre KV (som skulle behöva vara större för att tåla värmen) men autopiloten bryr sig inte så mycket om att det är bra klipp i modellen. En kille i klubben har en Easystar och den verkar vara väl avvägd för långa flygningar. Han brukar flyga dubbelt så länge som oss andra, sedan landar han och fyller på kaffe innan han flyger slut på resten av batteriet.

Kommentar

• UndCon
                          • apr 2009
                          • 2886

Funkar det med en 2826? eller blir det för mycket fart?
                          Den har jag på Bixler1 som blir en raket med 7*4E

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6807

Undcon, 2200KV har jag förstått är rätt mycket för en EasyStar II (som är mindre än en Bixler 1.1) och dessutom med en 7x4 på.

Vad gäller raketer vill jag inte ha en sån. =) Behöver inte kunna hovra fullastad och ändå kunna ta sig till månen.
                            Så stor prop som möjligt vill jag ha i alla fall. 7" är max med outrunner på Easystar II.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                              • 1937

Varför inte en Delta-Ray? Den kan flyga långsamt, är inte särskilt stor och lär flyga riktigt stabilt. Men behöver inte köpa hela kitet med HobbyZone SAFE utan kan köpa EPO-delarna separat.

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6807

Multiplex Easystar II redan på väg. =) Delra-Ray är ju nästan en vinge och dom hatar jag mer och mer. ;-)

Kommentar

Arbetssätt...