Hjälp m fpv!segelplan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Ursprungligen postat av erolwi
    Som du var jag heltaggad över att glida runt på höjd. Köpte grejer, byggde och flög 20 accar och kunde konstatera att det var ungefär lika spännande som att titta ut genom fönstret när man flyger fast med mycket sämre bild. Inte mycket till fart och höjdkänsla, snabbt började man flyga lägre för att uppleva farten och för det är en liten vinge eller quad det enda som funkar/håller då det blir mycket krascher. Försök testa innan du lägger mängder med pengar är mitt råd.
    Tack för rådet! Jag skall dock montera grejerna så jag kan flytta dem t quad och andra farkoster så om jag tröttnar på höghöjdssegling fpv finns det mycket andra applikationer!
    !men tack för det färska perspektivet inte alla ÄLSKAR fpv!

Kommentar

• martinkellner0
      • apr 2015
      • 198

Ursprungligen postat av Jorgen
      Om du inte fått dina antenner att fungera som de skall så gör högre effekt väldigt lite nytta...och om du fått dina antenner att fungera som de skall så kommer du inte att behöva hög effekt ändå.

Att gödsla med effekt för att kompensera för ett mindre optimalt system ger tyvärr inte så mycket. Värmen blir också ett problem ganska snabbt. Om man tittar på den grundläggande teorin så ger en fyrdubbling av effekten en ungefärlig fördubbling av räckvidden så länge som det är helt fritt fält. För en mer komplicerad miljö, som tex inomhus eller i stadsmiljö så verkar det som om 12 gånger effekten är närmare sanningen. Det borde stämma ganska bra på när man flyger en liten quadcopter i tät skog också.

Antennvalet bör vara ganska enkelt för ett segelflygplan, när det flygs högt upp så kommer du antagligen inte ha några problem med räckvidden. I en rent teoretisk värld så har du INGEN mottagning alls med cloverleaf och liknande antenner när modellen ligger horisontellt och är precis rakt ovanför mottagarantennen. I praktiken så har du det mesta av mottagningen kvar om modellen tippar några grader åt sidan och om du håller huvudet (med goggles och mottagarantenn) lite på sned.

Jörgen
      Sant att man inte ska kompensera dåliga antenner m högre effekt men att 5.8 skulle ge tillräcklig räckvidd för ngt mer än korträckviddsFPV med omniantenner och 600 mW eller mindre är fantasier. Jag flög mkt 5.8 tidigare och kom som längst drygt 2 km med omniantenner på både sändare och mottagare och 600 mW sändare. Enligt min mening är det bättre att byta till 1.2 GHz och UHF direkt, om man planerar att någon gång i framtiden flyga längre än 6-7 km. Man ska dock vara medveten om att sådan flygning är olaglig på flera sätt.

Min erfarenhet är att det visst är stora problem med att flyga rakt ovanför sig med omniantenner, även på ganska måttlig höjd som ett par hundra meter. Det gäller även 1.2 GHz.

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
        • sep 2015
        • 288

Kom du inte längre 2 km, har du fel någonstans på ditt 5.8 system vid fri sikt.

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Vad roligt att se den här gamla tråden, jag gav upp direkt på fpvplanerna på mpx heron, jag har känt att jag inte vill bygga om den så mycket oh just nu är jag mycket nöjd att segelflyga LOS med den, däremot har jag FPVat min easytrainer men inte så tokigt som denna gamla trådstart!

Räcker tydligen alldeles utmärkt med 200mw 5.8sändare om man inte ska iväg jättelångt och det är inte SÅ kul att köra LRS,
          det verkar också tydligt att desto mer effekt man skickar ur grejerna desto mer problem får man, en 600mw 5.8sändare kan t.ex begränsa 2.4-kontrollsystemet mer än en 200mw 5.8sändare, detta med boosters och liknande tror jag man ska hålla sig bort från, finns etablerade sätt att få lång räckvidd utan att blåsa på med 2watt=)

lesson learned.

mvh Gustaf

Kommentar

Arbetssätt...