SkyWalker Mini 850 mm

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Fixat vidare på detta lilla flyg som trots allt är rätt kraftfullt vad gäller funktioner...

Stabben är på plats

Har gjort en läpp i framkant på vingen för att kunna fästa den i kroppen samt limmat fast en MPX-kontakt med epoxy i kropp och i vinge. Vingen sitter alltså inte fast med gummiband enligt original, utan med "läppen" + MPX-kontakten + skruven (som är på gång). Bästa sättet vet jag inte, men den är lätt att ha att göra med. GPS/Kompassen är fäst på plats. Den gick att kalibrera med roll 180 och yaw 90 så den kan man ju ställa hur man vill.

I det stora hela är den färdigbyggd, men återstår nog en del ännu innan den är flygklar.

Håller på tampas med volt- och strömövervakningen. Jag fattar ingenting där just nu. Ställer in att minimigränsen ska vara 10,2V. Men under 11,1 V så blir det rött och man kan inte arma. Stänger jag av övervakningen av spänningen kan man ändå inte arma, så det är två knepigheter kvar att lösa. Måste nog prova med fulladdad ack nästa gång. Sen återstår en del smått än, så nog tar det ett tag till... Tror jag byter till XT-30 ändå för att slippa ett problem, OM det skulle bli ett.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6809

Fick tag på XT30 som är på plats och ackarna har fått såna kontakter.
      - Ska nu bara ladda en sån ack för att sen ställa in strömförbrukningen och spännings-failsafes som nu är väldigt märkliga. Har en lägre gräns på 10,5V om jag minns rätt, men failsafe kickar in vid 11,1V.
      - Ska se om det är tillräcklig kylning samt nog ändå fixa lite större ventilationshål.
      - Ska även testa vad som händer vid lobat, ska ju RTLa helst, men av erfarenhet med Ninox vid RTL så vet jag inte om det funkar så bra, den höll nästan på stalla när den skulle svänga om och fara tilbaks med för lite ork, kanske måste höja gränsen.
      - Ska se om skild UBEC behövs också, det märker man bäst när man flyger iofs... så får se. Men börjar med att spaka vilt med spakarna.
      - Balansering
      - Sen kanske målas ljusgrå och få lite mer UAV-look. =) På skoj.

Några tidsenheter senare... Flygklar!

Laddade en ack och ställde in spänning och ström. Strömmätningen reagerade dock ingenting,
      får väl flyga och se vad som händer. Den står på 0,2A.

Öppnade upp kylningen lite mer.

Motorn drar 13,3A vid fullgas och ESCen är gjord för 12A kontinuerligt och klarar nån topp
      ett tag som är mer än 13,3A. Men, det var ett sjujäkla drag så jag lär nog inte behöva fullgas
      så ofta om man säger så.

Spakade hejvilt med alla servon och kom då upp i 0,78A, detta på bordet så ingen vind som
      trycker på rodrena. Men 2A kontinuerligt ska BECen klara av. Man ska inte använda BEC på
      ESC för att driva väsentliga saker. Men, jag har en PM för APMen och BECen går endast till
      servona så det ska nog funka, inte rycker jag i spakarna så där mycket vid flygning.

Balanserad och vikten hamnade på 324 gram. Ska väga 250 g flygklar och det är utan ack.
      3S 800mAh-acken väger 72 gram och många flyger med 3S 1300 som väger 110g, dvs 360
      gram flygklar. Det är mer än vad min väger som visserligen saknar FPV, men har komplett
      APM-paket (APM+PM+GPS/Compass+Telemetri).

Några veckor senare eller nåt...
      Och igår premiärflög jag den. Jäklar va vild start, flyget var överallt inom loppet av några sekunder. Tror det var för att jag handstartade för snävt uppåt samt med fullgas och stjärten är ju som sagt lite mjuk så den fladdrade väl hit o dit, därav oroliga starten. Men efter intrimning i lite högre fart så kunde den sen flygas snällt och långsamt. Mycket bra flygegenskaper. Testade även APMens Stabilize och FBW som funkade finfint. Klart nöjd. Kanske inte finns så många APM-proppade Mini SkyWalkers där ute med endast en telemetriantenn på utsidan... ;-)

Målas lite nu då så har man gjort det också. :-) Blir nog en sån här grå:
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...