söker en liten CCD-kamera med bra bild

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenny
    • aug 2009
    • 27

Ursprungligen postat av Boopidoo
    Men de där är väl CMOS och inte CCD eller har jag fel?

Jag har funderat på att köpa en sån kamera för att bygga en mikro pan-tilt att sättas under vingen på en Skywalker.
    För en som inte vet - vad är skillnaden mellan CMOS och CCD?

/Lenny

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
      • 1937

Från Pixims hemsida:
      Klicka på bilden för större version

Namn: analogCCD.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,5 KB
ID: 483354Klicka på bilden för större version

Namn: pixim_digital_pixel_system.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,1 KB
ID: 483355

Det ska dock sägas att CMOS ofta inte är lika snabba som CCD och att exempelvis propellrar ser skumma ut (randiga) genom en CMOS-kamera. De kan även "släpa" lite i bilder vid snabb panorering. Min erfarenhet är att CCD oftast fungerar bättre för FPV men det finns bra CMOS-kameror som exempelvis DX201 som säljs på rangevideo eller den seawolf-kameran som teamblacksheep säljer.
      Senast redigerad av Boopidoo; 2011-10-25, 13:22.

Kommentar

• radioactive
        • aug 2011
        • 473

UndCon, jag tyckte jag såg någonstans, kanske på din hemsida, att du inte var nöjd med dom små kamerorna utan skulle köra GoPro FPV istället... stämmer det? Vad är det som inte funkar så bra med di smau?

Lasse

Kommentar

• UndCon
          • apr 2009
          • 2886

Problemet med den lilla kameran är att den inte hanterar ljusskiftningar så bra vilket jag påpekat till fabriken.

Allt nedanför horisonten blev svart och allt ovan blev ljust - så det var omöjligt att flyga SwiftII FPV med den.
          Resulterade i 2 krasher på en åker och en nödlanding i högt gräs

Jag kommer dock använda en av dem på min Crawler för lite bus-FPV
          //UndCon

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

Jag använde en liknande minikamera i de här flygningarna. Enligt uppgift ska det vara samma kamera som säljs som KX-1 hos rangevideo. Men jag är inte helt säker för det jag har sett av KX-1 verkar inte lika bra. Den första filmen har fokus för nära, den andra filmen har bättre inställt fokus.

Senast redigerad av Boopidoo; 2011-10-26, 14:46.

Kommentar

• radioactive
              • aug 2011
              • 473

Ursprungligen postat av Boopidoo
              Jag använde en liknande minikamera i de här flygningarna. Enligt uppgift ska det vara samma kamera som säljs som KX-1 hos rangevideo. Men jag är inte helt säker för det jag har sett av KX-1 verkar inte lika bra.
              Den kameran är ju tillräckligt bra, förutom när man flyger mot solnedgången... då blir ju allt antingen svart eller vitt. UndCon, du får sluta filma solnedgångar!

Lasse

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                • 1937

Jag vet inte om den kameran jag och UndCon har är densamma dock.

Kommentar

• kamelkungen
                  • sep 2008
                  • 238

köpte den här kameran från nghobbies

den är inte jätte liten men 25x25mm och väger 22g. Har jämfört mot min kx191 och den har liknande prestanda.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

Undrar om det är samma kamera som Rangevideo säljer?
                    Long Range Unmanned Aerial Vehicle Solutions since 2006. Ready to fly FPV Planes with RC and Vision Systems.

Det skiljer sig dock lite i specarna. Men båda verkar mycket behändiga och det lilla formatet är ju inte direkt någon nackdel.

Kommentar

• UndCon
                      • apr 2009
                      • 2886

Nu tog jag ett objektiv - 120 graders och satte på min skadade GoPro

Kommentar

• kamelkungen
                        • sep 2008
                        • 238

Verkar finnas många olika modeller av kamera. Dock har kameran från ng hobbies en inbyggd stepdown/stepup conv. vilket betyder att den fungerar på spänning 5-15v. Mer flexibel än rangevideoför den går ju på 12+-10%.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                          • 1937

Sedan har de olika bildchip och jag har hört bra och mindre bra om båda varianterna.

Kommentar

Arbetssätt...