GoPro FPV

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikGG
    • feb 2008
    • 90

GoPro FPV

Hej!

Ska köra FPV med min GoPro kamera och Fatshark sändare. Ska köpa kabel för att koppla GoPro kameran till sändaren.

Då plötsligt slog det mig att jag kommer ju få 2st batterier, dels det gamla vanliga batteriet som jag kopplar till Fatshark sändaren (för övrig samma som driver flygplanet), och sen får jag ju ett extra i och med att GoPro har ett eget batteri, den förra Fatshark kameran hade ju inget eget batteri, utan drevs på sändar batteriet.

Kommer detta att ställa till något problem, vill inte riskera att förstöra GoPro kameran...

Vad tror ni? Nån som har tänkt på det tidigare?
  • simonarvestrand
    • jan 2012
    • 3850

Jag skulle gissa att +matningstråden är bortklippt i den färdiga gopro sändarkabeln.
    jag gjorde en egen kabel och klippte då bara bort matningskabeln.

Ursprungligen postat av HenrikGG
    Hej!

Ska köra FPV med min GoPro kamera och Fatshark sändare. Ska köpa kabel för att koppla GoPro kameran till sändaren.

Då plötsligt slog det mig att jag kommer ju få 2st batterier, dels det gamla vanliga batteriet som jag kopplar till Fatshark sändaren (för övrig samma som driver flygplanet), och sen får jag ju ett extra i och med att GoPro har ett eget batteri, den förra Fatshark kameran hade ju inget eget batteri, utan drevs på sändar batteriet.

Kommer detta att ställa till något problem, vill inte riskera att förstöra GoPro kameran...

Vad tror ni? Nån som har tänkt på det tidigare?

Kommentar

• UndCon
      • apr 2009
      • 2886

Det borde gå bra, vill du säkra upp det hela lite kan du bygga om en USB-kabel och ladda kameran när du flyger. Dör GoPron i luften blir det godnatt.

Personligen tycker jag inte att Gopro är tillräckligt bra för att flyga FPV med så jag använder separat kamera till det.

Senaste exemplet var häromdagen när jag flög FPV vid ett gammalt varuintag på en fabrik.
      En större yta under tak (det regnade) så jag flög in och ut under taket och även in i byggnaden där jag har perfekt bild med min FPV kamera - flög även fram och filmade en gammal bil som står därinne.

Med en ljus och bra bild i mina goggles trodde jag att det skulle bli bra med GoPro också men där sket det sig, av detta syns bara svart i rutan på Gopron när jag är inne och flyger.

//UndCon

Kommentar

• Douglas
        • apr 2009
        • 7

Vad rekommenderar du för kamera till FPV?

Kommentar

• UndCon
          • apr 2009
          • 2886

Även enklare kameror som de billigaste på HK är bättre
          Det är bara i extremt motljus som de inte är så bra.

Kommentar

• simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

Ursprungligen postat av UndCon
            Även enklare kameror som de billigaste på HK är bättre
            Det är bara i extremt motljus som de inte är så bra.
            Håller faktiskt inte med dig. nu vet inte jag om du använder gopro v1 eller v2 men min v2
            är 100ggr bättre än min kamera som följde med fatsharksen.

Har dock beställt en annan liten kamera bara för att slippa vikten av gopron dom gånger jag bara vill flyga inte filma
            för bixlern blir lite seg med gopron tycker jag. trots 2200 kv motor.

Kommentar

• UndCon
              • apr 2009
              • 2886

Jag använder dessa kameror på Quaden för FPV

De kostade $16 och har en mycket ljusare bild i dåliga ljusförhållanden. Om jag får tillfälle ikväll så kan jag åka till samma ställe, spela in en film från markstationen så du får se den bilden och jämföra med Gopro HD (v1)

jag försökte med konstens regler göra Gopro filmen ljusare i redigeringsprogrammet men oavsett vad jag gjorde kunde jag inte få med detaljer från det som fanns innanför portarna vid varulagret.

Kommentar

• simonarvestrand
                • jan 2012
                • 3850

Ursprungligen postat av UndCon
                Jag använder dessa kameror på Quaden för FPV

De kostade $16 och har en mycket ljusare bild i dåliga ljusförhållanden. Om jag får tillfälle ikväll så kan jag åka till samma ställe, spela in en film från markstationen så du får se den bilden och jämföra med Gopro HD (v1)

jag försökte med konstens regler göra Gopro filmen ljusare i redigeringsprogrammet men oavsett vad jag gjorde kunde jag inte få med detaljer från det som fanns innanför portarna vid varulagret.
                Då finns det ju billiga som är bra kanon.
                Det är ganska stor skillnad på Gopro V1 och V2 när det gäller ljushantering, speciellt förmågan att kunna skifta från starkt ljus och över till sämre ljus,
                Har inte testat V1 som fpv kamera men haft den på snowboard och fyrhjulingar m.m och den hanterade inte solen
                hälften så bra som V2 . dock ska jag väl tillägga att jag letar efter något som är bättre än Gopro så helt nöjd är jag inte.
                Även jag kämpade med att få den bra i redigeringsprogram på v1an men de va helkört. v2 kunde tillochmed ta en bild inne och det blev sebart. det gjorde inte v1an.

Inväntar en RMRC-480 hoppas den är bra.
                The best quality First Person View equipment. Free or discounted shipping on all orders.Drone Racing, RC Airplanes, FPV Cameras, FPV Goggles, Video Transmitters, RC Quads, Drone Antennas, Lipo Batteries, and Ground Station Equipment.All available for amateurs, schools, hobbyists, government, and wholesale buyers.

Kommentar

• markusb
                  • jun 2009
                  • 1376

Ursprungligen postat av Douglas
                  Vad rekommenderar du för kamera till FPV?
                  Om jag får tipsa, http://www.securitycamera2000.com/pr...-Menu-DNR.html
                  Många inställningar via en liten löstagbar panel och förbaskat bra i motljus och allmänt dåligt ljus!

Gjorde en snabb inspelning nyss med den kopplad till easycap och amcap på datorn.
                  Är inte haj på inställningarna på datorn så det e väl därför det hackar och beter sig ibland.
                  I glasögonen är det klockren bild hela tiden.
                  Jag har smällt på en 170 graders lins från dealextreme. Man ser kanten på linsen lite.

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

Den såg ju riktigt nice ut !

Men du måste sluta locka mig att köpa en dinli igen !

Kommentar

• markusb
                      • jun 2009
                      • 1376

Då ska jag inte lägga upp goprofilmen från dinlin mao
                      Klart du ska ha en moppe igen! Det är ju fantastiskt kul/skönt att ta en repa om kvällarna på små slingriga grusvägar.

Tog just en svängom FPV i kvällssolen bara för att testa lite extra med att ha kameran riktad mot ljuset. Inga problem att se, däremot kan den vara något slö att återgå till perfekt balans när jag vänder runt igen. Men det är petitesser i sammanhanget.

Kommentar

• simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

Va tvungen att kika på mina gamla filmer sen dinlitiden

Tycker den verkade återhämta sig riktigt fort.

Kommentar

• UndCon
                          • apr 2009
                          • 2886

Jag har testat en Pixim Seawolf idag (mitt senaste köp från http://www.securitycamera2000.com)
                          Den verkar ha en del fina finesser - nu bara snabbt inkopplad mot min 42" på väggen...

Kommer löda kontakter så jag kan byta från kamera till kamera. Tyvärr är mina småkameror för 5V så de kan inte bytas lika lätt som mina andra.
                          Senast redigerad av UndCon; 2012-07-16, 23:11.

Kommentar

• markusb
                            • jun 2009
                            • 1376

Det sitter troligen en 5V stabb på kortet som du kan bygla förbi och mata den direkt med 5V. Då är det lätt för dig att skifta mellan dom.

Kommentar

• UndCon
                              • apr 2009
                              • 2886

så blev filmen häromdagen

Det intressanta är att när jag hovrar innanför porten så står jag och kollar på en gammal bil - fullt synligt i mina goggles.
                              //UndCon

Kommentar

Arbetssätt...