Mobius ActionCam a 1080p HD

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blomster
    • okt 2010
    • 217

Ursprungligen postat av Ted_B
    Mobius-kameran kostar cirka 450 kr på ebay. En mycket bra kamera för pengarna.
    o jag köpte en idag på ebay tilll lilla quaden , den orkar nog inte med tyngden av en Hero 3, ser ju bra ut på de filmer jag sett.

Kommentar

• multipass
      • aug 2011
      • 270

Ursprungligen postat av numnutchris
      Hmmm, öppnar du dcim mappen så du hittar videorna där och sen stoppar det? Jag vet att jag formatterade om kortet efter flashning via mSetup och gjorde mina egna inställningar och det har liksom bara fungerat.
      sorry glömde ; dcim->100hddvr->rec0001 mov-fil i följd sen ska det öppnas i moviemaker men strular. Har formaterat 16Gbkortet i mSetup osv men vilken spelare ska man ha? mediaplayer funkar inte heller. aja på´t igen
      Senast redigerad av multipass; 2014-03-23, 09:13.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
        • 989

VLC, videolan.org, använder jag som spelare.
        ----------------------------------
        Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Copterdude
          • maj 2012
          • 1269

Har för mig att jag behövde installera "x264vfw" codec innan jag kunde öppna filerna i t.ex. virtualdub (där kan man klippa i filmen och spara den utan att komprimera om den dvs. helt förlustfritt samt lägga till musik).
          Dock finns inget enkelt sätt att lägga in transitions osv. men superenkelt om man bara vill ha en råfilm med musik utan att komprimera om..

Sen måste man dock spela upp filmen i MPC t.ex. för många andra spelare klarar inte av en klippt videofil då det saknas referenspunkter och sånt som man klippt bort. Inga problem att ladda upp till Youtube osv.
          Senast redigerad av Copterdude; 2014-03-23, 12:47.

Kommentar

• Jesper Carlbring
            • jun 2013
            • 51

Jämfört med t.ex. en 808 #16 är denna kamera mycket bättre. Den blir framför allt mycket skarpare (förutom i hörnen), men som Copterdude sa så är den inte så bra till FPV. Bilden blir lite mindre i glasögonen, färgerna flimrar och det finns en betydande tidsfördröjning.

Kommentar

• Copterdude
              • maj 2012
              • 1269

För den som gillar det stora synfältet man får med t.ex. gopro är detta kanske något att prova.
              Man byter linsen mot ett gopro dito för runt 64 spänn.
              Mobiusen finns med vidvinkellins men hörnen är oftast ur fokus och har vinjettering vilket gopro linsen ej ger.

Läste om det här http://forums.openpilot.org/topic/40...lacement-lens/

Videoexempel (lånad video).

Beställde en sån lins. Rapporterar resultatet när jag fått den. Tycker kvaliten se väldigt bra ut.
              Förhoppningsvis har jag beställt rätt lins också.. (kan inte garantera att det funkar förren jag testat själv)
              http://www.ebay.com/itm/261416523859

Kommentar

• MagnusStrömqvist
                • dec 2006
                • 400

Beställt en oxå från rctech. Vilken klass skall sd kortet ha? Har läst på mobius egen hemsida och de förespråkar kingston klass 4. Medans andra forum förespråkar klass 6. Kostar ju inte så mycket nuförtiden så tog en klass 4 16 gb för att kolla.
                Byta/köpa? Hör av dig!
                Pistonpowered:
                112” 3W Mustang, DLA116cc rad
                90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
                87” TC Flybaby, ASP 160 twin
                67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
                60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
                El drift: F3A sebart Wind Pro
                Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

Kommentar

• jocke1963
                  • dec 2007
                  • 2709

Ju högre klassning desto snabbare går det att skriva till det. Så klass 6 är snabbare än 4..

Kommentar

• MagnusStrömqvist
                    • dec 2006
                    • 400

Men läste att köpa snabbare än 4 ger bara potentiella problem och är pengar i sjön. Se länk http://mobius-actioncam.com/faq/
                    Byta/köpa? Hör av dig!
                    Pistonpowered:

Kommentar

• Copterdude
                      • maj 2012
                      • 1269

Uppdatering, fick linsen idag. Tog typ 10min att skruva in och fokusera med webcam programmet.
                      Helt klart nöjd för priset. Blir att beställa en till i reserv. Var så ivrig så glömde göra en jämförelsevideo sorry !

Bild på storleksskillnaden ! Orginallins till höger.

Klicka på bilden för större version

Namn: mobius.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,3 KB
ID: 502312

Snabb testvideo, mulet så svårt att se hur skarpt det blir då mobiusen behöver endel ljus för skärpan.

Ursprungligen postat av Copterdude
                      För den som gillar det stora synfältet man får med t.ex. gopro är detta kanske något att prova.
                      Man byter linsen mot ett gopro dito för runt 64 spänn.
                      Mobiusen finns med vidvinkellins men hörnen är oftast ur fokus och har vinjettering vilket gopro linsen ej ger.

Läste om det här http://forums.openpilot.org/topic/40...lacement-lens/

Videoexempel (lånad video).

Beställde en sån lins. Rapporterar resultatet när jag fått den. Tycker kvaliten se väldigt bra ut.
                      Förhoppningsvis har jag beställt rätt lins också.. (kan inte garantera att det funkar förren jag testat själv)
                      http://www.ebay.com/itm/261416523859

Kommentar

• Copterdude
                        • maj 2012
                        • 1269

Fick tipset att köra en äldre firmware då dom nyare har för uppskruvad kontrast osv. så mellantonerna inte syns och man tappar detaljer. Glömde igen att göra A/B test men tycker att det blev bättre faktiskt.
                        Så om nån vill prova finns v0.59FW filen här. https://www.dropbox.com/s/3xc8mvflw9...1122_v0.59.zip
                        Man får lägga in den manuellt på _egen risk_ instruktioner här.

Filmade lite i blåsvädret med goprolinsen och v0.59.

Bifogade filer
                        Senast redigerad av Copterdude; 2014-06-14, 10:42.

Kommentar

• MagnusStrömqvist
                          • dec 2006
                          • 400

Har fått min nu med wide lins. Testade hemma med Remzibi OSD och fick kanonfin bild. Blir till att testa imorgon med nya seglaren. Återkommer med videosnutt. Bra Copterdude att du la upp din, kan vi jämföra och se skillnader.
                          Byta/köpa? Hör av dig!
                          Pistonpowered:

Kommentar

• Copterdude
                            • maj 2012
                            • 1269

Härligt, verkar som dom fixat QC:n när det gäller dessa linser för tidigare var det många som fick widelinser som inte var centrerade. Verkar bättre nu dock när jag kollat på folks videos.

Kommentar

• Copterdude
                              • maj 2012
                              • 1269

Testade Mobius med Gopro lins i Narrow mode 1080P 30FPS. Trasiga proppar så endel jello och solen stog lågt så svårt att se men var kul att testa lite proximity då jag inte gjort det så mycket mer än med min lilla micro ladybird.

Kommentar

• Masv
                                • jul 2011
                                • 247

Skall köpa lite delar på hobbyking och tänkte passa på att köpa en kamera samtidigt.
                                Dom har bara standard kameran hemma, backorder på wide versionen. Är det värt att köpa std versionen och byta lins själv?
                                och vilken lins skall man köpa ?

martin

Kommentar

Arbetssätt...