Markstation

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aplund
    • mar 2011
    • 37

Markstation

Hej!

Håller på handla grejor till min blivande markstation för mitt första fpv-projekt. Har en väska, mc-batteri, mottagaren (videolänken) och har även tänkt klämma in en laddare...

Frågan är, vad är bäst att visa bilden med? Först hade jag tänkt använda videocapture till datorn å se genom den men jag inser att bilden släpar lite vilket kanske inte är så lyckat. Jag inbillar mig att brillor typ fatshark är som att titta genom en kikare på en bild plus att dem är rätt dyra för att starta med (rätta mig gärna om jag är fel ute)
    Därför har jag funderat på att sätta in en lcdskärm typ en 7tums som man har i bilen, är det någon som har provat detta? Har även kikat på en 10tums lcdtv på Kjell & Co. för 1100kr.

Va tror ni, är man ute och cyklar? Har ni bilder att dela vore det kul.

/Johan
  • MrOvanhill
    • jan 2008
    • 468

Jag tror att du kan komma mycket billigare undan om du nu ska köra på lcd-skärm, genom att köpa den någon annanstans, till exempel DealExtreme eller ebay eller så. Ska du bränna 1100 spänn på en skärm så känns det som om du lika gärna kan hoppa upp ett steg i pris och köpa goggles.

Men... En välbyggd lcd-skärm-setup kan ha sina fördelar också eftersom det är lätt att titta upp om du skulle behöva det, exempelvis vid start/landning. Nackdelen är ju att det kan vara svårt att få tillräckligt mörkt vid skärmen när du är ute i dagsljus på sommaren.

Sen kan det ju också vara så att du hur som helst vill ha en bildskärm för "passagerare" framöver, och då är det ju bra att ha den.
    Senast redigerad av MrOvanhill; 2011-03-13, 16:07.

Kommentar

• aplund
      • mar 2011
      • 37

Ja det är inte helt lätt, hittar inte nått riktigt bra på ebay. Vill ha en enkel skärm utan massa skit som alla tv-apparater har... 7" känns som att det är i minsta laget... Man kanske ska beställa 16" skärmen på netonnet...

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...558.3109/#tabs

Blir inte tvärbilligt men då har man en stor skärm som även polarna kan se på när man flyger... Borde dessutom gå att skohorna in i min låda...

Kommentar

• Rivvern
        • sep 2010
        • 110

Blir det inte problem att strömförsörja en sådan skärm?

Kommentar

• MrOvanhill
          • jan 2008
          • 468

I så fall vill du nog kolla att den går att driva på 12V. MEn det skulle definitivt bli koolt med så stor skärm!

Kommentar

• aplund
            • mar 2011
            • 37

Ursprungligen postat av Rivvern
            Blir det inte problem att strömförsörja en sådan skärm?
            Jag har satt in ett 10Ah mc-batteri, vet inte hur mycket den där skärmen drog men det borde räcka för minst en flygning...

Kommentar

• aplund
              • mar 2011
              • 37

Ursprungligen postat av MrOvanhill
              I så fall vill du nog kolla att den går att driva på 12V. MEn det skulle definitivt bli koolt med så stor skärm!
              Netonnet har en flik under tv enbart för tv-apparater för 12v matning, så det ska funka...

Vi får väl se, kanske bättre att gå ut lugnt å köpa en billig sjutummare och uppgradera senare... Jag lägger Ut lite bilder när bygget har kommit igång!

/Johan

Kommentar

• aplund
                • mar 2011
                • 37

Har tänkt mig nått i den här stilen

Kommentar

• Jode
                  • sep 2008
                  • 290

Köpte en 9" på eBay, inte drömupplösning men den drar under 10W!
                  Passar fint i denna väska: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=156992236
                  Skärmen kostade typ 700:- med frakt.

http://cgi.ebay.com/L0606-Eonon-9-LC...ht_7304wt_1141

Kommentar

• bogieboy
                    • feb 2011
                    • 1054

Ursprungligen postat av Jode
                    Passar fint i denna väska: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=156992236

Det står att den säljaren inte skickar till sverige?

Kommentar

• DrHanke
                      • maj 2006
                      • 5250

Inga wow prylar direkt.. mest en testbänk för massa tokiga antenn ideér känns det som just nu...

Senast redigerad av DrHanke; 2011-03-25, 19:03.
                      //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• DrHanke
                        • maj 2006
                        • 5250

Jag har en 7" widescreen för 700:- från deltaco kopplad till Eagletree FPV station för att få diversity, ingång två på skärmen sitter på en extra mottagare då skärmen har två video ingångar detta för att ha en backup ifall huvudsystemet skulle falera. Skärmen och extra mottagaren sitter på egen ack och de två huvud mottagarna och ET FPV station sitter på en ack. Efter en dags flygning så brukar jag få i cirka 600mah så det är inga problem att ha tex en 3s 2200mah ack.

Det absolut sista man vill är att tappa video bilden därav har jag byggt upp systemet med redundans inte för att jag har behövt det utan det har mer använts för att prova olika antenner och jag kan då skifta mottagare för att kunna jämnföra. Dessutom flyger vi alltid med trippel redundans dvs förutom systemet så är vi alltid två en med googles å en som är med visuellt för att kunna ta över radion ifall nått oförutsett skulle inträffa.

Nästa steg skulle ju vara att få in allt i en snygg låda så allt blir enklare att hantera
                        //DrHanke

Kommentar

• aplund
                          • mar 2011
                          • 37

Ursprungligen postat av DrHanke
                          Jag har en 7" widescreen för 700:- från deltaco kopplad till Eagletree FPV station för att få diversity, ingång två på skärmen sitter på en extra mottagare då skärmen har två video ingångar detta för att ha en backup ifall huvudsystemet skulle falera. Skärmen och extra mottagaren sitter på egen ack och de två huvud mottagarna och ET FPV station sitter på en ack. Efter en dags flygning så brukar jag få i cirka 600mah så det är inga problem att ha tex en 3s 2200mah ack.

Det absolut sista man vill är att tappa video bilden därav har jag byggt upp systemet med redundans inte för att jag har behövt det utan det har mer använts för att prova olika antenner och jag kan då skifta mottagare för att kunna jämnföra. Dessutom flyger vi alltid med trippel redundans dvs förutom systemet så är vi alltid två en med googles å en som är med visuellt för att kunna ta över radion ifall nått oförutsett skulle inträffa.

Nästa steg skulle ju vara att få in allt i en snygg låda så allt blir enklare att hantera
                          Kul att se din setup, hur har du kommit fram till designen på antennerna? Vilda gissningar eller noga uträkningar?

//Johan

Kommentar

• aplund
                            • mar 2011
                            • 37

Ursprungligen postat av Jode

Tack för tipset, ska kolla runt mer på ebay!

/Johan

Kommentar

• DrHanke
                              • maj 2006
                              • 5250

Ursprungligen postat av aplund
                              Kul att se din setup, hur har du kommit fram till designen på antennerna? Vilda gissningar eller noga uträkningar?

//Johan
                              IBCrazy är nån slags liten antenn guru på RCG som bygger och testar vad som funkar bra eller dåligt så jag har bara byggt vad han rekomenderar och sedan provat mig fram...
                              //DrHanke

Kommentar

Arbetssätt...