Monitor för fpv?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jocke71
    • apr 2011
    • 73

fpvstockholm
    Nej den slutar inte spela in om du förlorar signalen.

bogieboy
    Det är 3,5mm in och utgångar men det finns övergångar till (bajonetfattning)kommer inte ihåg vad den heter, 3st.

Kommentar

• fpvstockholm
      • feb 2011
      • 34

Låter ju riktigt bra tycker jag! Har du spelat in någon fpv-film så man kan se hur den presterar?

Kommentar

• radioactive
        • aug 2011
        • 473

En variant, netbook på övre hyllan och radion på den undre. Struten var inte målad utanpå när bilderna togs. Numera är den mörkgrön. Givetvis matt svart invändigt. Struten är gjord av depron och hängs på netbookens skärm. Kör med Easycap mellan Rx och natebooken.

Klicka på bilden för större version

Namn: fpv_setup.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,4 KB
ID: 486633

Lasse

Kommentar

• Jocke71
          • apr 2011
          • 73

Nej det har jag inte gjort än,har bara testat lite inne och ute,håller på att bygger på min annten tracker så jag har inte haft någon mottagare att tillgå.Men kan säga att den spelar in riktigt bra enligt mitt tycke upptill 720*576,kan även ställa in den på att ta foton.

Kommentar

• Jocke71
            • apr 2011
            • 73

Ursprungligen postat av fpvstockholm
            Låter ju riktigt bra tycker jag! Har du spelat in någon fpv-film så man kan se hur den presterar?
            Här kommer en liten test inspelat från tv.

Kommentar

• kamelkungen
              • sep 2008
              • 238

Klarar den DVR-spelaren från Jula att spela in rent brus ( "myrornas krig") ?

Kommentar

• Jocke71
                • apr 2011
                • 73

Hm vet inte, men när den tappar signalen spelar den iaf in en svart bild.varför vill du spela in "myrornas krig"?
                Om jag visste hur jag skulle få fram "myrornas krig" kunde jag se om det gick,men allt jag har ger bara en svart eller blå skärm.

Kommentar

• rfnoise
                  • sep 2010
                  • 329

Om du kopplar in din videomottagare utan sändare borde ska det ge myrkrig?

/Calle

Kommentar

• Boopidoo
                    • dec 2008
                    • 1937

Anledningen till att man vill kunna spela in myrkrig är för att vill undvika att skärmen eller DVRen visar blå eller svart skärm när signalen blir för dålig. Ofta är det dessvärre så att de går in i blåskärmsläge för snabbt när bilden har störningar men fortfarande är klart användbar för flygning. Det ger sig själv att en brusig bild är betydligt bättre än en helt blå eller helt svart skärm.

Kommentar

• Jocke71
                      • apr 2011
                      • 73

Okej! Nu är det testat, och den spelar in "myrornas krig".

Kommentar

• Boopidoo
                        • dec 2008
                        • 1937

Testa att spela in under ett par minuter och att efter det slå igång videosändaren. Testa gärna också att spela in gradvis försämring av signalen, dvs att skärma av mottagarantennen med alu-folie etc och gå iväg med sändaren tills signalen helt försvinner. Du får gärna visa resultatet på youtube. En del skärmar fungerar lite olika när de går in i brus och sen tillbaka, det skulle vara intressant att se.

Jo, en sak till. Det skulle vara intressant att veta i vilken bitrate den klarar av att spara videon med.

Kommentar

• Jocke71
                          • apr 2011
                          • 73

Ursprungligen postat av Boopidoo
                          Testa att spela in under ett par minuter och att efter det slå igång videosändaren. Testa gärna också att spela in gradvis försämring av signalen, dvs att skärma av mottagarantennen med alu-folie etc och gå iväg med sändaren tills signalen helt försvinner. Du får gärna visa resultatet på youtube. En del skärmar fungerar lite olika när de går in i brus och sen tillbaka, det skulle vara intressant att se.

Jo, en sak till. Det skulle vara intressant att veta i vilken bitrate den klarar av att spara videon med.
                          Nu har jag inte möjlighet att testa detta,men vad menar du med skärmar jag trodde att det va DVR spelaren vi pratade om, och den ger ju ut en konstant signal oavsett om den har in-signal eller ej.Bitrate vet jag ej men enligt manualen ska den fånga 30 bilder/sec i 720*576 men när jag har testat så verkar den bara ge 25 bilder/sec i 720*576 och du har en inspelnings tid på ca 13 tim med ett 16 gigs kort i högsta upplösning. Hoppas detta är lite svar iaf.

Kommentar

• Boopidoo
                            • dec 2008
                            • 1937

Problemet med blåskärm förekommer på både skärmar och DVR. Jag menade DVRen. En del av dessa slutar att spela in om signalen blir för dålig vilket ju inte är så bra. En del av lägre kvalitet spelar in men skapar en delvis korrupt fil vilket inte heller är bra och en del hänger sig.

Din bitrate borde vara ca 2.7kbps vilket är sisådär, men den kan variera beroende på motiv. Bitraten anger bla hur mycket DVRen komprimerar signalen. En mycket komprimerad video blir lätt "blockig" vid vissa motiv.

Min uträkning var enligt antal bit (16*1000*1000*8) och antal sekunder (13*3600) sedan dividerade jag bit med sekunder.

Kommentar

• rfnoise
                              • sep 2010
                              • 329

Tjena,

Ett snabbt sätt att kolla bitrate är att i VLC player välja Tools -> Codec information och fliken Statistics. Titta på värdet till höger om "Content Bitrate" så får man ungf värde. Att räkna som Boopido gjorde fungerar bra det med!

För att jämföra, på min DVR som jag länkade till nedan så är bitrate ca 8000kbit/s med en del artifakter vid panorering etc. Min USB grabber kör över 100.000kbit/s okomprimerat (ca 1gig per minut) ala DVD kvalitet och lagom 25.000-40.000kbit/s med WMV9 komprimering. Här syns inga artifakter alls.

Har bara spelat in lite grand med båda, ska testa mer när vädret nu blir bättre.

Jocke71 - Om den klarar allt som vi frågar efter så är det en riktigt bra produkt men 6-700kr är ändå mycket för att bara köpa och testa. Sjysst att du testar den till max! Det vore kanon om du kunde spela in något med den kamera som du ska använda, gärna på en farkost så man ser hur den hanterar vibrationer, panorering etc. Kan du ge exempel på exakt tid och storlek på något som du spelat in så man kan kolla bitrate mer exakt?

Mvh,
                              Calle

Kommentar

• Boopidoo
                                • dec 2008
                                • 1937

Om det är någon som inte ännu köpt en DVR så kan jag varmt rekommendera Lawmate PV-500. Den finns i lite olika versioner men alla är snarlika, dock är EVO den värsta och CK den enklaste. Kvalitetskillnad mellan exempelvis ECO och EVO är knapp om ens någon men EVO har mer avancerade funktioner och exempelvis touch-skärm som kan vara mycket användbart ute på fältet. Jag använder just nu en ECO och jag älskar den.

Kommentar

Arbetssätt...