Remzibi lödningar, installation osv

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kamelkungen
    • sep 2008
    • 238

Om man kör på 3cell så blir det: P(effekt i regulatorn som blir till 100% värme): = (11,1-5)*(Remzibi strömförbrukning+gps)
    Säkert minst 1,5W som brinner inne. Det blir kring +40grader högre än omgivsningstemperaturen vid regulatorn.
    Min krympslang krympte på grund av värmen där.

Jag blev lite nervös att regulatorn skulle ge upp. Risken finns, den får kort livslängd när den inte kyls. Går den sönder så försvinner bilden...

Kommentar

• Impulze
      • sep 2006
      • 1347

Jo, jag förstår problematiken. Det kan dock inte vara ett generellt stort bekymmer, då borde han ha ändrat tillverkningen tidigare. Han har ju sålt en hel del OSD:s genom åren och jag tror jag bara läst om ett fall på rcgroups där en OSD lagt av pga överhettad regulator. Men det kan ju ha dykt upp fler med problem, var ett bra tag sen jag läste tråden. Den ska ju dessutom klara upp till 14volt.

//Matte

Kommentar

• LAN
        • okt 2006
        • 188

Man kan ju också ersätta regulatorn med en sådan här:

Den är pin-kompatibel med 7805, bara att löda dit. Tyvärr är den lite dyr, men det blir ju en smidigare lösning än en extra BEC.

Kommentar

• kamelkungen
          • sep 2008
          • 238

Mycket bra ide! En switchregulator fungerar utmärkt. Jag har en sådan köpt på elfa till sändaren. Dock blev alla kablar till ett kråkbo och sedan har jag fixerat dom med silikon så nu vill jag inte röra eländet.

Ursprungligen postat av LAN
          Man kan ju också ersätta regulatorn med en sådan här:

Den är pin-kompatibel med 7805, bara att löda dit. Tyvärr är den lite dyr, men det blir ju en smidigare lösning än en extra BEC.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

Omvandlarna från dimension engineering är smidiga men skickat ut ganska mycket RFI i den lägre delen av UHF-bandet. Pga detta är de inte så snälla med UHF LR-mottagare. Viktigt att göra ordentliga marktester etc.

Kommentar

• jesse78

varför skrev du inte det i föregående tråd "placering av osd" ?

Ursprungligen postat av kamelkungen
              Hej,

Jag har kört med 3 celler och den blir skitvarm men kyls av fartvinden.
              Det jag tänkt göra är att ta bort regulatorn och köra via en separat UBEC på 5v.
              Då kan jag köra kameran och min videosändare på samma spänning.

Kommentar

• kamelkungen
                • sep 2008
                • 238

hehe..jag beskrev helt enkelt hur jag hade gjort. Inte det mest optimala. Jag nu även visat hur jag tänkt göra.
                Det är väl helt ok?

Ursprungligen postat av jesse78
                varför skrev du inte det i föregående tråd "placering av osd" ?

Kommentar

• jesse78

hehe..jag beskrev helt enkelt hur jag hade gjort. Inte det mest optimala. Jag nu även visat hur jag tänkt göra.
                  Det är väl helt ok?
                  kan du inte ta och ladda upp en bild på osd:n och berätta hur du har gjort?

Kommentar

• Blomster
                    • okt 2010
                    • 217

Man bör inte mata Remzibi med med än ett 2cell lipo.
                    Jag har alltid kört med 3cell Lipo, har kopplat så som impulze´s bild plus gps inkopplad. Den har blivit varm när jag testat den inne en längre tid, men ute kyler fartvinden den lätt, några små hål i flygkroppen, klart.

Kommentar

• jesse78

mäh ta en bild och lägg upp det är ju schemat som inte visar var och hur man ska löda!!!!

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                        • 1937

Jag tycker nog att schemat är ganska detaljerat. Vad är det som är oklart med schemat? Jag vill inte verka jobbig men varför köpte du en OSD som kräver lödning etc?

Kommentar

• jesse78

Ursprungligen postat av Boopidoo
                          Jag tycker nog att schemat är ganska detaljerat. Vad är det som är oklart med schemat? Jag vill inte verka jobbig men varför köpte du en OSD som kräver lödning etc?

Det som är oklart är vad som behövs för att ge osd ström samt vad som ska göras på kortet för att kunna se spänningen från accarna. Och ja det är en jobbig fråga.. :icon_butt:

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                            • 1937

Tycker att det mesta (avseende kabeldragning) framgår på: http://www.happykillmore.com/Software/faq.asp#10 Om du efterfrågar en videotutorial så har jag dock inte hittat någon. Mitt bästa tips om du inte känner att du behärskar det själv till fullo är att kontakta någon som redan har gjort det och be dem löda eller agera telefonsupport.

För övrigt, lycka till att få hjälp med den attityden...

Kommentar

• jesse78

Ursprungligen postat av Boopidoo
                              Tycker att det mesta (avseende kabeldragning) framgår på: http://www.happykillmore.com/Software/faq.asp#10 Om du efterfrågar en videotutorial så har jag dock inte hittat någon. Mitt bästa tips om du inte känner att du behärskar det själv till fullo är att kontakta någon som redan har gjort det och be dem löda eller agera telefonsupport.

För övrigt, lycka till att få hjälp med den attityden...
                              jag känner inget behov att förklara för dig kompis varför jag har köpt en viss produkt och inte din begagnade osd, någon särskild attityd tycker jag inte att det är..
                              well det verkar ju inte vara helt enkelt om det inte är någon här som vet hur man gör så frågan är definitivt befogad men på rcgroups finns det garanterat någon som kan detta.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                                • 1937

Det har verkligen inte med någon begagnad OSD att göra, varför tror du det? Men det som är tydligt är ju att du har köpt utrustning som du inte vet hur man ska installera trots en hel del hjälp. Därav kanske du borde ha köpt sådant som kommer i mer färdigt skick. Och varför tror du inte att det är någon här som inte vet hur man gör? Det är ju uppenbarligen många som använder Remzibi, men alla har kanske inte tid att ta ledigt för att hålla dig i handen.

Lycka till med RCG, det verkar gå sådär... :thumbup:

Men för att komma framåt så fråga om någon av de som kan sin Remzibi kan dela med sig av ett telefonnr så kan du ringa och fråga, många saker klarnar ganska fort när man väl börjar prata.

Kommentar

Arbetssätt...