OSD nära Video tx?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesse78

OSD nära Video tx?

Kan Remzibi OSD modulen orsaka störningar om den sitter just intill video sändaren?
    Och var fanken hittar man en gps-extension kabel?

:lollypop:
  • Impulze
    • sep 2006
    • 1347

Tjo!

Möjligvist kan det vara tvärsom, men jag har inte sett några sånna problem med OSD:n nära 1.5Wattare på 1.2Ghz.
    Du kan förlänga gps-kabeln med någon flertrådig kabel, jag har haft förlängningar på 3 meter utan att tappa funktion. Det blir alltså klippa och löda på en förlängning.

//Matte

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
      • 1937

Det var någon på FPVLAB som upptäckte att deras SkylarkOSD tydligen störde en hel del så man ska nog inte försumma OSDn.

Vad gäller GPS-kabel har jag med framgång använt tunn men skärmad USB-kabel till GPSen. Man kan använda kabeln från ex en gammal mus. De brukar vara lätta och böjliga men fortfarande skärmade.

Kommentar

• UndCon
        • apr 2009
        • 2886

Om du misstänker störningar är det lätt att skärma med aluminiumfolie

//UndCon
        UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• jesse78

aahhhah grymt tips med usb kabeln, det har man ju gott om i skrotlådorna.
          UndCon: hur gör man då? lägger in OSD:n i folie eller?
          Tack för svaren!

Kommentar

• UndCon
            • apr 2009
            • 2886

Ja man kan försöka skärma med folie. Det blockerar till en viss del och det kan vara det du behöver.

Problemet kan vara att OSD kan bli varm och du vill inte få kortslutningar pga folien så det bör isoleras med något lämpligt...
            UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• jesse78

Jag har nu tagit en vanlig usb kabel som man använder ex. till en extern hd och den har fyra kablar innuti sig och en "skärm" som sitter runt dessa. Det är alltså motsvarande mängd kablar på gps sladden så vad ska jag göra med skärmen som sitter runt? Kanske fanns nån anledning till att man skulle använda en skärmad kabel men jag fattar då inte?

Ursprungligen postat av Boopidoo
              Det var någon på FPVLAB som upptäckte att deras SkylarkOSD tydligen störde en hel del så man ska nog inte försumma OSDn.

Vad gäller GPS-kabel har jag med framgång använt tunn men skärmad USB-kabel till GPSen. Man kan använda kabeln från ex en gammal mus. De brukar vara lätta och böjliga men fortfarande skärmade.

Kommentar

• rfnoise
                • sep 2010
                • 329

Skärmen som jord (-) och resterande till plus, tx, rx!

/Calle
                Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

Kommentar

• jesse78

hmmm inte helt säker på hur du menar.. då blir det ju en kabel över??

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

För bästa skärmning så ska skärmen anslutas till den enhet som har högst potential. Jag är ingen expert men jag brukar ansluta skärmen till jord från den strömförsörjande sidan. Alltså ha en kabel till jord så som det är på originalkabeln. Anslut sedan jord till skärm från den enhet som strömförsörjer GPS:en. Man kan även använda själva skärmen som jord enbart och kan använda jordkabeln till någonting annat men man får då sämre skärmning.

Jag är dock ingen expert utan förmedlar bara det jag har hört från de som kan mer.
                    Senast redigerad av Boopidoo; 2012-03-13, 18:11.

Kommentar

• jesse78

ok tack, kudos. Jag gör ett försök!

Kommentar

• rfnoise
                        • sep 2010
                        • 329

Antingen skaffar du en ny kabel med 3 ledningar plus skärm eller så struntar du i att det blir en ledning över. Det blir så ibland!

Löd ihop nu så vi får höra att det funkar!

/Calle

Såg först när jag skickat att du redan fått svar!
                        Senast redigerad av rfnoise; 2012-03-14, 00:58.

Kommentar

• jesse78

dubbelcheckar - ska jag alltså löda fast två kablar till jord?? trist att kortsluta en sproitarns ny osd..

Kommentar

• jesse78

aight

Kommentar

• rfnoise
                              • sep 2010
                              • 329

Du behöver inte två jordkällor men du har ju en kabel över..

Mät ordentligt så att plus och minus hamnar rätt innan du testar och tänk på att rx och tx kopplas tvärt om på gpsen eller vice versa.

/Calle

Kommentar

Arbetssätt...