Bytt till frsky 2.4GHz, sämre räckvidd än turnigy 9x original!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • markusb
    • jun 2009
    • 1376

Ikväll har jag labbat lite..
    Rotade ur antennerna ur laptopskärmen och monterade dom längst fram på trin, ca 5cm bakom motorerna och ej med kontakt mot aluminiumbommarna.
    Testade lite räckvidd, ca 200m när trin stod på bänken på hobbyrummet på vinden.
    Lödde sedan om till 2st 31mm långa spröt (dipol) och testade igen. Tappade kanske 50m mot J-antennerna.
    Testade frsky original och kom knapt utanför huset innan det pep och hade sig.

J-antennerna som sitter original i laptopen var den bästa räckvidden med. Det är två separata antennkablar på ca 60cm vardera. Skärmen är ihoplödd på dessa ca 15cm från kontaktsidan och lossar jag den lödningen sjunker räckvidden.
    Gjorde ett sista test med J-antennerna ordentligt monterade och jag fick då strax under samma räckvidd som jag hade med turnigymodulen (runt 500m, som jag iofs inte testade max på pga hinder för fri sikt).

Slängde på propparna och dånade iväg samma sträcka som jag just hade gått och ca 150m från gränsen började den tjuta och bara några meter efter första varningen tappade jag den!
    Vevade runt med sändaren och lyckades fånga den igen.
    Har inte mätt avståndet men gissar 350m cirkus. Troligen ESC/motorer som störde lite extra.

Alla tester gjorda med vTx igång.

Slängde upp en annons om filter för videon och ska testa det oxå.
    Blir det inte bättre så vet i tusan om jag inte satsar på något LRS...

Kommentar

• markusb
      • jun 2009
      • 1376

Några bilder på vad det är för antenner och hur det ser ut under testet.

Kommentar

• UndCon
        • apr 2009
        • 2886

Jag har givetvis ett extra filter för 1.2

Börjar känna mig som skrotnisse...

Kommentar

• markusb
          • jun 2009
          • 1376

Om jag ber snällt... kan jag få låna och testa den då?
          2v ledigt efter denna veckan! Mycket flyga och filma blir det då hoppas jag.

Kommentar

• UndCon
            • apr 2009
            • 2886

Slå en pling så kan du komma förbi någon kväll och dricka lite RC-kaffe

Jag skall testa Quaden med lite nya inställningar och flyga lite Bixler nu när den är klar.
            (dock utan FPV - väntar på en "pod")

Kommentar

• kamelkungen
              • sep 2008
              • 238

Hej

Har du testat att ta ut mottagaren och koppla endast servo och batteri? Kör sändaren i testläget ( reducerad effekt) testa i fri luft (inget hus eller dig själv i ivägen för radiovågen) och se hur olika antenner påverkar räckvidden.
              En antenn med högre gain sänder mer energi i en viss riktning.En antenn med 1dBi sänder i alla riktningar ( ideal ). Laptop-antennen tror jag inte på alls. Den är inte lämplig på grund av dess strålningslob samt mekaniska design ( dock lämplig i en laptop som står still på ett bord).

Du ska hålla dig till en Rx antenn med gain kring 1.x-2dBi på mottagarsidan annars kommer du lätt tappa signalen.
              Sändaren kan du ha allt från en 1.xdBi ( clover leaf) till patch med 11dBi antenn men då måste du tänka på att rikta antennen mot mottagaren annars tappar du signalen.

Ja, polariseringen är viktig = vertikala antenner för att minimera reflektioner mot marken brukar fungera bra.

Ännu en gång vill jag påpeka att 2.4Ghz kräver helt fri väg mellan sändare och mottagare. Det går inte att ha ett föremål eller dig själv ivägen. Det går alltså inte ens att flyga bakom sig själv på låg höjd!

Ursprungligen postat av markusb
              Tack för tipsen!

Hittade några intressanta trådar om detta. Många verkar dessutom lyckas bra med J-pole antenner från laptops så det ska jag testa eftersom jag har en skärm med J antenner som jag inte kommer använda mer.

Får man bättre (läs starkare) mottagning om diversityantennerna pekar i samma riktning? Eller är dom endast gjorda för att peka åt olika håll för att få mottagning i fler riktningar?
              Ska även testa att montera rx antennerna så fri sikt till vtx antennen blockeras av chassiplattan på trin, dvs vtx ovanpå bakre bommen och rx antennerna snett under och framför chassiplattan, typ under kameran.

Kommentar

Arbetssätt...