Vilka grejer kör ni 1.3 Ghz med?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter1
    • maj 2013
    • 231

Senaste körningen med längre separation mellan vrx och rctx. Quaden verkar inte särskilt balanserad i filmen. Efter ca 300m börjar flimret och då vänder jag tillbaka mot markstationen

Körningen

Mina fpvprylar

Kommentar

• Kenneth E
      • okt 2006
      • 3445

Din Digitalvrx har jag inte mycket till övers för.
      Du har störningar även när kopter står på backen, har du provat med separat batteri till videoutrustningen? Eftersom du har störningar som äter sig in i video länken, annars ser det ut som om du har en bra utrustning, ett tips kan vara att bara använda dig av mottagaren med patchen till att börja med, du bör ha bra mottagning innan du bygger ut med fler hjälpmedel, allt för att minska felkällorna. Ta bort notchfilter och annat du köpt på dig. Du borde ha minst 500m på låg höjd i öppen terräng för att det skall kännas ok och då utan flimmer i bilden.
      Får du inga störning med separat batteri till videolänken vet du att ditt lc filter inte fungerar, skaffa annat av bättre kvalite.

Kommentar

• Peter1
        • maj 2013
        • 231

"Din Digitalvrx har jag inte mycket till övers för."

Det är flera som sagt, men jag behövde den när jag hoppades på att förbättra bilden med diversity. Annars har jag senaste tiden använd 4 kanalaren från RMRC med lika stora svårigheter med bilden.

Har för mig att jag provat med separat batteri utan bättre resultat, men måste nog undersöka det noggrannare som du säger. Ska försöka använda mig av din uteslutningsmetod. Tack för ditt engagemang! Det behövs!

Kommentar

• Peter1
          • maj 2013
          • 231

Lite bättre efter ha lött om en del kablar som inte var bra. Bort till skogen på filmen är det 500m så dit nådde jag utan större problem.

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Det är tredje gången jag svarar på din tråd och de andra två inläggen försvann i cyberrymden.

Nu ser det bra ut i videon, i allafall för att kunna flyga utan att tappa länken. Ser fram emot fler filmer från dig och lycka till framöver, vi kanske ses där uppe en dag.

Kommentar

• Peter1
              • maj 2013
              • 231

Hehe...säkert! Ja, det var fantastiskt roligt. Ska rigga min bixler2 med APM och 1.3 grejerna för lite längre flygtid. Tack för hjälpen!

Kommentar

• Peter1
                • maj 2013
                • 231

Nu igen! Fattar inte vad som sker? Flyger med samma set up som tidigare. Nu även med pepperbox från Ibcrazy. Störningar och dålig bild titt som tätt trots alla justeringar med kablar och filter. Testade också med egen strömkälla till vtx. Samma sak. Filmen är tyvärr oklippt

Kommentar

• UndCon
                  • apr 2009
                  • 2886

Det är lustigt med störningar när du står stilla...

Jag skulle montera ur kamera och videosändare och testa dessa separat på ett LIPO.

Montera dem på parkbänken du sitter på och gå ut över ängen med din mottagare och en skärm inkopplat - kontrollera på så sätt bildkvalitet och räckvidd.

Är det ok så kan du koppla in en eventuell OSD och testa samma rutt igen.

Nästa steg blir att koppla igång din multirotor liggandes bredvid på bänken och göra samma runda igen.

Efter det är det dags att montera tillbaka fpv-utrustningen på din multirotor och promenera samma runda.

Har du då inte hittat något fel så är det bara att flyga på...

Jag vet inte om det beror på din DVR men det ser ut som lite överstörning på bilden...typ för stark signal från kameran till sändaren - det kanske är en orsak?

Kommentar

• Peter1
                    • maj 2013
                    • 231

UndCon! Jag ska testa det. Tack!
                    Peter

Kommentar

• Peter1
                      • maj 2013
                      • 231

plockade ut grejerna och testade bara videoanslutningen. Hade massa problem i börja och upptäckte att ett batteri pajat till markstationen. På filmen ser man skillnaden mellan att köra via 5.8 (som repeater) och skärm direkt ansluten till 1.3. Det visar sig att 5.8 som jag kört med inte klarar av att sända med klar bild (eller fel kanal). Använder mig av immersion 250mw vtx. I filmen flimrar det väldigt mycket, men det är när jag testar andra kanaler. Så fort jag rörde mig så blev det störningar med 5.8, även när jag stod still. De försvann helt när jag körde oavkortat till markstionen

Kommentar

• Peter1
                        • maj 2013
                        • 231

Okej, jag hängde vtx och kamera i ett träd ovanför parkbänken där jag brukar flyga. Gick iväg mot andra sidan fältet dryga 500 meter med vrx och cloverleaf ovanför mig. Inga problem. Bra bild och inga störningar över huvudtaget. När jag kom till andra sidan fortsatte jag in i skogen och då började det flimra lite grann, men inte så att det störde mig så mycket. Uppenbarligen måste störningarna komma från quaden. Jag ska testa imorn att lägga quaden bredvid och starta motorerna för att se vad som händer.

Kommentar

• UndCon
                          • apr 2009
                          • 2886

Bra tester du gjort där - hoppas du hittar orsaken till det hela.

Kommentar

• Peter1
                            • maj 2013
                            • 231

Äsch!! Samma skit igen. 50 till 100 meter. Diversitystationen piper som tusan å byter kanal. Vet inte vad jag ska göra. testat olika kanaler. Ibland funkar det en stund, men sen tillbaka i det gamla vanliga. Skickar upp CL högt. Har alla upptänkliga kvalitativa utrustningsdelar, men inte faan hjälper det.
                            Senast redigerad av Peter1; 2015-07-05, 08:32.

Kommentar

• Peter1
                              • maj 2013
                              • 231

Ursprungligen postat av LeoR
                              Asså detta låter tvärmärkligt. Med alla dem grejorna som du köpt borde du ha en markant bättre räckvidd. Har inte läst tråden riktigt men har du testat en annan fpvsändare ifall det är den som är kass? Du kan ju försöka få tag i en RF-mätare (typ rfexplorer) och mäta frekvenserna där du flyger, alternativ testa på något annat ställe.
                              Jag har inte flugit på länge, men testat på lite olika ställen. Just nu flyger jag i Bohuslän. Jag ska göra lite tester idag och spela in hur det ser ut. Återkommer senare

Kommentar

• Peter1
                                • maj 2013
                                • 231

Videosändaren var ingen höjdare. Den la av idag när jag skulle testa. Den andra Partom 800mw sändare som pajar. Okej ingen mer kinasändare av det märket. bytte till en liknande, men som håller kylan bättre. Den gick å flyga med något sånär 100-150m sen börjar linjer vandra över bilden. Hur man kan flyga flera km med flyg eller quads är för mig en gåta. Film kommer från flygningen idag. Vilka sändare använder ni på 1.3Ghz?

Kommentar

Arbetssätt...