E denna rx o tx tillåten i sverige

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Problemet med att flyga utanför LOS är att ingen försäkring gäller och du blir personligt ansvarig för den skada du ställer till med. Orsakar du flygplanskrash med utrikes- eller inrikesflyg kan du bli stämd på någon miljard kronor.

Kommentar

• Killenheladagen
      • sep 2015
      • 1394

Ursprungligen postat av McRegor
      Vi har t ex inget som helst FPV-förbud utan det finns många FPV-flygare och det har dessutom tillkommit en hel del nya medlemmar detta år. Däremot kan ju inte klubbarna gå emot varken de lagar och reglementen som gäller avseende flygning utanför LOS eller de försäkringsvillkor som gäller. Vad tror du förresten det är som ligger bakom de skärpningar av regelverket för vår gemensamma verksamhet som nu är på G ? Det är i alla fall inte flygningarna inom den organiserade delen av modellflyget...
      Roger
      Jag vill vara med här : den största syndabocken är DJI och liknande som gör att folk (läs EJ hobbyentusiaster) får en plattform kapabel till all möjlig idioti som manualen ej täcker...rätt ur lådan.
      Sedan får VI regelverk utarbetat efter dessa människors kapacitet eller vad vi ska kalla det; en insikt i detta behövs läggas till i debatten då t ex keffe1 är en av de mest säkerhetstänkande människor jag vet; han cyklar med hjälm t om kör aldrig för fort etc. Och detta speglas givetvis i hans hobbyutövning.
      Om personer som han (och jag) kommer begränsas (el kriminaliseras) i vår hobbyutövning pga tidigare nämnda klantarslen så får jag nog en stroke - kom igen; vi måste kunna och veta bättre än så!

Närapå alla olyckor eller incidenter vi ser handlar om en hyllköpt DJIkopter och där blir "drönare" farliga, när folk som köper en sådan här maskin 'på skoj' eller hur jag skall uttrycka mig.

Vidare; även om vissa flygklubbar egentligen inte har regler MOT FPV så har de inte heller regler FÖR FPV vilket visar klart och tydligt att man ej ser på dessa farkoster med någon form av vilja att ha dessa medlemmar..tyvärr av den äldre generationen gubbar som nämns tidigare i tråden.
      Det finns en stor poäng i att utdöende flygklubbar är nära förestående och ovilja att erbjuda hjälp, stöd och klubbmiljö för unga fpv-piloter blir sannolikt sista andetaget för vissa klubbar, det är inte kul att betala medlemsavgift för att vända bilen om man ser att det är visst folk på fältet och man orkar inte bli föreläst för (igen och igen och t o m när du har goggles nere så du kan ej fly heller) för man råkar ha med en fpv-modell eller gud förbjude; en multikopter...

Vad gör man då om man t ex BARA flyger FPV? Jag tänker att då går man så småningom ur den klubben så gubbarna kan flyga sina balsakärror ifred. .

Som en kontrast till detta fick jag tipset om en sluten facebookgrupp kallad "FPV I UPPSALA" som har inte mindre än 140medlemmar!!!! Som alla på ett eller annat sätt håller på med FPV.
      Jag gick med där och fick på en gång mer "klubbkänsla" och jag skrev på kul att jag skulle ut och flyga om en timme och folk kommenterade och ville veta var och flyga med mig - omedelbart!
      Rekommenderas varmt om du gillar FPV och bor kring uppsala!
      Jag ser denna grupp växa och vara väldigt aktiv; dessa 140+ medlemmarna är ju faktiskt nåt som Uppsalas 2 flygklubbar totalt missar ,RFK Fyris t ex, där skulle man lätt kunna sätta upp lite permanenta airgates billigt och locka till sig en ordentlig tillökning av medlemmar; problemet blir väl att de flyger FPV ....

En vän flög fpv igår (1300mm spv, vitt plan) och grå molnbas som bakgrund, jag såg honom märkligt nog vid 960m avstånd; är detta då lagligt? Jag såg honom som en prick men jag såg ändå färdriktningen...

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7943

Gustaf - vi håller t ex just nu på med att planera en fast träningsbana för quad-racing i omedelbar anslutning till vårt fält. Och sådana aktiviteter pågår säkert på flera ställen. Och numera är det mest EPP/EPO-kärror på fältet.. Och många av quad-flygarna är ju dessutom intresserade av vanliga kärror och de som hittills inte stiftat bekantskap med det "nya" modellflyget får träffa entusiaster som gärna berättar om det så det är ju en klar win-win att samarbeta.
        Sen håller jag med om detta att det till stor del är de s k Phantom-flygarna som ställt till det - alltså den kategori du beskriver.
        Roger

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Gustaf - vi håller t ex just nu på med att planera en fast träningsbana för quad-racing i omedelbar anslutning till vårt fält. Och sådana aktiviteter pågår säkert på flera ställen. Och numera är det mest EPP/EPO-kärror på fältet.. Och många av quad-flygarna är ju dessutom intresserade av vanliga kärror och de som hittills inte stiftat bekantskap med det "nya" modellflyget får träffa entusiaster som gärna berättar om det så det är ju en klar win-win att samarbeta.
          Sen håller jag med om detta att det till stor del är de s k Phantom-flygarna som ställt till det - alltså den kategori du beskriver.
          Roger
          Skitbra- det gör ju er flygklubb mycket mer attraktiv!

Kommentar

• Keffe1
            • aug 2013
            • 63

Ursprungligen postat av freddan_6
            Problemet med att flyga utanför LOS är att ingen försäkring gäller och du blir personligt ansvarig för den skada du ställer till med. Orsakar du flygplanskrash med utrikes- eller inrikesflyg kan du bli stämd på någon miljard kronor.
            Som jag ser det är problemet med att orsaka en fullskalakrasch inte ev ekonomiskt ansvar för mig personligen. Problemet skulle vara att människor kunde komma till skada, något som till varje pris måste undvikas. Det är detta man måste ha i huvudet när man flyger. Alltid. Så vitt jag vet har detta aldrig skett pga FPV-flyg. Samma kan inte sägas om övrigt modellflyg. Att modellflyg utanför LOS medelst videolänk skulle öka risken för sådana olyckor stämmer helt enkelt inte så länge övriga regler följs. Däremot är det en risk när det flyga inne i kontrollzoner etc, något som kan göras både med och utan videolänk. Det är också en risk om man flyger ovanför de 120 mer som är lagligt tak, något man ofta ser LOS-flygare göra men jag själv i princip aldrig gör.

Ursprungligen postat av UndCon
            Du skall alltid följa de lagar och regler som finns oavsett om du är medlem i en klubb eller ej. Väljer du att inte vara med i en klubb är det ännu viktigare att följa gällande regelverk, speciellt alla regler och krav för FPV och UAV som finns.

Du har fel inställning till saker och ting om du bara tror reglerna är till för att bråka med FPV piloter.
            Så du menar att det är ett rimligt regelverk som säger att man måste ha teknik som inte ens existerar (radartransponder för modellflyg) eller betala avgifter som få privatpersoner har råd med? Då har vi olika uppfattning om vad som är fel inställning.

Vi har t ex inget som helst FPV-förbud utan det finns många FPV-flygare och det har dessutom tillkommit en hel del nya medlemmar detta år. Däremot kan ju inte klubbarna gå emot varken de lagar och reglementen som gäller avseende flygning utanför LOS eller de försäkringsvillkor som gäller. Vad tror du förresten det är som ligger bakom de skärpningar av regelverket för vår gemensamma verksamhet som nu är på G ? Det är i alla fall inte flygningarna inom den organiserade delen av modellflyget...
            Roger
            Eftersom du säger i ena andetaget att ni har många organiserade FPV-flygare och i nästa att det inte är den organiserade delen av modellflyget så antar jag att du menar okunniga buskflygare med kompetenta maskiner (som kan flyttas med eller utan videolänk) men utan kunskap. I så fall håller jag med dig. Men du måste ju hålla med om att många regler som omgärdar FPV-flyget är fåniga. Nummer 1 bland dessa regler är att man måste ha en spotter. Nummer 2 att man inte får flyga utom synhåll.

Det tycks finnas en inställning hos både lagstiftare och det traditionella modellflyget som går ut på att flygning utanför LOS medför ökade risker. Det är en felaktig uppfattning förutsatt att det görs på rätt sätt. Bättre skulle vara att göra som jag förespråkat i många sammanhang: att legalisera flygning bortom LOS men samtidigt införa krav på någon form av förarprov, kanske registrering av drönare osv. Då skulle man nog få bort de värsta avarterna och samtidigt låta de som vill utöva den hobby de brinner för.

Kommentar

• Keffe1
              • aug 2013
              • 63

Sedan förstår jag att klubbarna inte aktivt kan sanktionera verksamhet som bryter mot gällande lagar men det är stor skillnad på att aktivt motarbeta och att låta folk göra vad de vill så länge man inte stör någon eller utsätter andra människor för risker. Jag vet ju inte hur det ser ut i era klubbar men i den klubb jag tillhör kan jag nog säga att FPV ses på med en hel del misstänksamhet, åtminstone bland de äldre medlemmarna som utgör majoriteten.

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Ursprungligen postat av Keffe1

Så du menar att det är ett rimligt regelverk som säger att man måste ha teknik som inte ens existerar (radartransponder för modellflyg) eller betala avgifter som få privatpersoner har råd med? Då har vi olika uppfattning om vad som är fel inställning.
                Inte riktigt så....jag menar att vi måste följa regler och lagar (även om de är knäppa)
                Vad vi kan göra och vad som pågår är att försöka påverka nya regler till vår fördel och då förbättra framtida möjligheter.

Eftersom jag flyger mot ideella verksamheter så får jag inte tillbaka en krona för mina insatser - det känns rätt surt att då behöva betala masa avgifter för UAV, försäkringar o dyl ur egen ficka så - ja, jag tycker också att många regler är dumma och rent av felaktiga, men det betyder inte att jag bryter mot dem.

Kommentar

• Michael
                  • maj 2006
                  • 1742

Ursprungligen postat av Killenheladagen
                  ...Jag ser denna grupp växa och vara väldigt aktiv; dessa 140+ medlemmarna är ju faktiskt nåt som Uppsalas 2 flygklubbar totalt missar ,RFK Fyris t ex, där skulle man lätt kunna sätta upp lite permanenta airgates billigt och locka till sig en ordentlig tillökning av medlemmar; problemet blir väl att de flyger FPV ....
                  Ska något bli gjort får du själv ta lite initiativ och exempelvis lämna in en motion till klubbens årsmöte om "airgates".
                  Jag kan inte direkt bedöma hur lätt det är att ordna. Det krävs en överenskommelse med markägaren som aktivt brukar åkermarken runt fältet.

Kommentar

• Keffe1
                    • aug 2013
                    • 63

Ok. Det här med att försöka påverka regler till vår fördel, kan man hjälpa till med det på något sätt?

Kommentar

• Killenheladagen
                      • sep 2015
                      • 1394

Sedan förstår jag att klubbarna inte aktivt kan sanktionera verksamhet som bryter mot gällande lagar men det är stor skillnad på att aktivt motarbeta och att låta folk göra vad de vill så länge man inte stör någon eller utsätter andra människor för risker. Jag vet ju inte hur det ser ut i era klubbar men i den klubb jag tillhör kan jag nog säga att FPV ses på med en hel del misstänksamhet, åtminstone bland de äldre medlemmarna som utgör majoriteten.
                      +1 på den då jag tillhör samma flygklubb för tillfället, lite jobbigt att vi aktivt hittar nya ställen där vi får bara ifred för människor som skall ha åsikter och gärna lufta dessa varje gång man kommer till fältet i princip.

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7943

Känns lite konstigt att skapa olika grupperingar när det i grunden är modellflyg vi talar om - om än i olika former. Vi har fått nya quad/FPV-flygare till klubben vilket är väldigt positivt (tycker i alla fall jag) och dessa flygare har nästan omgående också blivit intresserade av konventionellt RC-flyg eftersom dom nu har tillgång till ett fält som tillåter det. Sen finns det säkert de som inte är lika positivt inställda som jag men med lite "lirkande" så är jag övertygad om att de flesta så småningom inser att detta bara är en ny gren av modellflyget. För er som inte varit aktiva så länge så kan jag säga att en snarlik misstänksamhet riktades mot oss som började med elflyg för drygt 15 år sedan - en misstänksamhet som ganska snart vändes till en stor nyfikenhet. Sen måste vi nog gemensamt lösa hur samverkan skall ske - det fungerar ju t ex inte med lågflygande FPV-quaddar mitt på fältet i full fart när man skall flyga vanligt RC-flyg. Men finns det plats i omedelbar närhet till fältet så kanske man kan röja upp där och skapa en yta som kan användas för lite quadrace-träning... Det gäller bara att "båda sidor" (om det är så) är beredda att kompromissa lite och försöka hitta bra lösningar. Igår e m t ex så kom det flera nya quad-FPV-flygare till vårt fält och vi hade mycket trevligt tillsammans och det hoppas jag verkligen fortsätter.
                        Roger

Kommentar

• Keffe1
                          • aug 2013
                          • 63

Känns lite konstigt att skapa olika grupperingar när det i grunden är modellflyg vi talar om - om än i olika former. Vi har fått nya quad/FPV-flygare till klubben vilket är väldigt positivt (tycker i alla fall jag) och dessa flygare har nästan omgående också blivit intresserade av konventionellt RC-flyg eftersom dom nu har tillgång till ett fält som tillåter det. Sen finns det säkert de som inte är lika positivt inställda som jag men med lite "lirkande" så är jag övertygad om att de flesta så småningom inser att detta bara är en ny gren av modellflyget. För er som inte varit aktiva så länge så kan jag säga att en snarlik misstänksamhet riktades mot oss som började med elflyg för drygt 15 år sedan - en misstänksamhet som ganska snart vändes till en stor nyfikenhet. Sen måste vi nog gemensamt lösa hur samverkan skall ske - det fungerar ju t ex inte med lågflygande FPV-quaddar mitt på fältet i full fart när man skall flyga vanligt RC-flyg. Men finns det plats i omedelbar närhet till fältet så kanske man kan röja upp där och skapa en yta som kan användas för lite quadrace-träning... Det gäller bara att "båda sidor" (om det är så) är beredda att kompromissa lite och försöka hitta bra lösningar. Igår e m t ex så kom det flera nya quad-FPV-flygare till vårt fält och vi hade mycket trevligt tillsammans och det hoppas jag verkligen fortsätter.
                          Roger
                          Jag håller med dig. Jag får konstant sk*t när jag flyger utom synhåll på fältet och det är väl förståeligt på ngt plan även om jag tycker att det är tämligen stelbent eftersom vårt fält ligger på ett sådant sätt att man kan flyga långt över skog, fält osv och utan att flyga i en kontrollzon eller över bebyggelse. Det är dessutom väldigt platt vilket innebär att man lätt kan dra iväg flera km och ändå hålla sig under läskig höjd m god marginal.

Värre är väl att killenheladagen också bemöts med bra mycket misstänksamhet när han flyger runt sina små racerquaddar över och runt fältet. Det sker då inom synhåll, vad det nu spelar för roll i praktiken. I övrigt håller jag med dig om att man måste bemöta varandra med respekt oavsett vad man flyger. Det är något som både jag och killenheladagen ständigt upprepar och försöker gör vårt allra bästa för att hålla oss till. Kanske är snabb helt enkelt mer accepterande i din klubb än i vår.

På sistone har vi som sagt mer och mer börjat använda andra platser där vi inte blir störda eller stör någon. Det är tråkigt för vi vill egentligen båda vara med i klubben men det verkar ju svårt eftersom vi bemöts av stelbenta regler och misstänksamhet. Det blir svårt/omöjligt/otrivsamt att göra det vi vill göra på klubbfältet helt enkelt. På sikt leder det till att klubben tappar medlemmar och att vi får hålla oss för oss själva och fortsätta med buskflygning som vi gjorde innan vi gick med i klubben. Dags att skaffa facebook och gå med i den där facebookgruppen killenheladagen pratar om kanske.

Kommentar

• UndCon
                            • apr 2009
                            • 2886

Exakt vad jag gör numera. Flyger själv utan klubb...

Kommentar

• Michael
                              • maj 2006
                              • 1742

... Jag får konstant sk*t när jag flyger utom synhåll på fältet. ...
                              Jag är medlem i samma modellflygklubb och vet inte på vilket sett du "fått skit", men i sakfrågan är det så att det under rubriken FLYGNING i klubbens fältregler som finns anslagna på klubbhuset står att:

"All flygning på fältet ska ske inom synhåll med full uppsikt över modellen. ..."

Värre är väl att killenheladagen också bemöts med bra mycket misstänksamhet när han flyger runt sina små racerquaddar över och runt fältet. Det sker då inom synhåll, vad det nu spelar för roll i praktiken. ...
                              Det finns flera andra medlemmar i klubben som flyger multikopter utan att de tycks uppleva samma problem. Fundera på vad orsaken kan vara.

För att nyansera bilden av verksamheten i klubben kan följande tråd om en av de FPV-träffar som anordnats vara av intresse:

FPV-dag på RFK Fyris

Kommentar

• Keffe1
                                • aug 2013
                                • 63

Jag vet vad som står i reglerna, har liksom inte kunnat missa det. Problemet är formuleringen "inom synhåll" för uppsikt över modellen vågar jag påstå att jag har betydligt bättre än de flesta andra även när den är några km bort. Jag vet exakt var den är, hur den är orienterad i luften, hur mycket kräm det är kvar i batteriet, vilken höjd den befinner sig på etc. Går något snett med utrustningen på marken flyger planet hem självt och går något snett ombord så kraschar modellen i skogen eller på fältet. Så låt oss vara ärliga och erkänna: det finns ingen vettig orsak till att en modell ska vara inom synhåll än att det "står i lagen".

Och ja du, jag vet inte hur det kommer sig att jag och killenheladagen blir påhoppade titt som tätt. Dock måste jag säga att jag ALDRIG har sprungit på någon annan som flyger FPV på fältet varken bortom LOS eller på något annat sätt trots att jag spenderat rätt mycket tid på fältet det senaste året. De flesta jag träffar (ska jag också säga i ärlighetens namn) är trevliga och när jag berättar vad jag gör bemöts jag som regel med något som ligger mellan milt intresse och ointresse. Det finns dock ett gäng äldre män som konstant uttrycker oro, hackar, klagar osv. Tråden du hänvisar till tycks vara några år gammal men om något liknande skulle arrangeras igen kommer jag med glädje ditt om jag fortfarande är medlem då.

Kommentar

Arbetssätt...