Haverikommitionen sammanträder....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DrHanke
    • maj 2006
    • 5249

Ursprungligen postat av StarvinMarvin
    Lugna ner dig nu lite även om det inte syns på filmen så står jag så gott som stilla ovanför skallen och där provade jag svänga försiktigt o då va motorn helt avstängd.. då den klipper så hade jag över halvgas vilket är nog för att sparka denna vagn i ashlet. så nog fanns det fart. Men jag har aldrig sagt att jag är världsmästare heller.. jag visade filmen och sa vad som händer och hur jag upplevde det.. sen ville jag höra folks synpunkter. Men som folk med mer erfarenhet av långvingade kärror säger så bromsas vingen kraftigt av skev vilket ofta leder till att dom klipper. Men om det va det som hände eller om jag är sämst i världen vet jag som sagt inte utan det va en test o den gick åt helvette..
    så därför ville jag höra alla tänkbara anledningar så jag kan motverka dessa till nästa gång.
    Har flygit 3d i 3 år innan denna kärra så nog vet jag hur man kör men däremot aldrig provat segel eller annat långvingat..

får väl säga en motkommentar till dig då som e så kaxig att ta o testa kärran själv så ska vi se hur det går
    Alla gör vi misstag så är det... Vad jag menade var att allt för många skyller för mycket på planen istället för att erkänna sina misstag och bli en bättre pilot. Att få höra sanningen är alltid hårt men å andra sidan ett bra sätt att bli en ännu bättre pilot. Javisst är det skillnad att flyga en sådan här kärra mot en 3D kärra, men du lär dig ju å utan smällen hade du inte lärt dig nått så sug i dig av kunskapen nu och visa vart skåpet ska stå istället!
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• StarvinMarvin
      • maj 2011
      • 315

Jo jag förstår hur du menar men jag har aldrig skyllt enbart på maskinen. Tro mig jag skyllde förbannat mkt på mig själv under den där flygningen sen med denna hobby så är det ALLTID pilotfel vid krash... låssnar motorn har du inte satt fast den ordentligt.. tappar du räckvidd flyger du för långt bort eller har dåligt med ström i sändaren.. stallar man en reaper så gör man för kraftiga utslag på en maskin som "skulle ha dom utslagen" och som sedan också behöver diverse mixrar och skevdifferentialer som någon instruktion aldrig talat om.. Så nog vet jag att det är mitt fel eftersom jag drog i spakarna.. vad jag ville veta va VARFÖR det hände som det hände.. inte vems fel det va...

Jag tar gärna kritik det gör bara att man vet vad man ska träna på.. men varför jag spånar här är för att jag inte tänkte göra om samma sak nästa gång Fick ju här i forumet en helutbildning på långvingade flygplan så det borde gå lite bättre nästa gång jodå så jag suger nog så gott det går
      Man lär sig nått varje krash... :stupido2:

Kommentar

• bem

• apr 2009
        • 1643

StarvinMarvin,

Nu har du allt en hel del att "smälta" i de båda trådarna du har rullande. Det låter som det kommer att gå bra nästa gång. Ändra inte för mycket på en gång. Hur du än ställer in finesserna i sändaren som dual rate, exponential, differential osv så är det till syvende och sist du som skall flyga planet och du har ju hållt på ett tag med radioflyg ser jag så flyga verkar du kunna om än att den här Reapern kanske har lite lömska flygegenskaper vid sväng om man inte ser upp. Det bästa är nog att du nästa gång helt enkelt övar svängar med planet på betryggande höjd så du får en känsla för när planet klipper till med den där otäcka störtspiralen. Nog har väl fler råkat ut för den störtspiralen med den här maskinen? Finns det inte på andra forum nåt om detta? RC universe, rcgroups m fl?

Håller tummarna att nästa flygning och följande går som en dans!

/Bo
        Senast redigerad av bem; 2011-07-27, 23:34.

Kommentar

• StarvinMarvin
          • maj 2011
          • 315

haha ja det gör det säkert o jag e ju endå grön på denna flygtyp trots mycket flygning 3d tidigare. Va tänkte jag skulle göra nytt försök idag men hade för mkt annat i vägen.. dessutom vare kanonväder för flyg... :( men men hoppas på samma väder imorrn kommer ta det jävligt lugnt o skulle gärna smälla in ccdkamera och osd innan nästa flygning för att kunna testa på RIKTIGT hög höjd hehe men då blir det bara dyrare om det smäller

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1803

Jag har tittat på filmklippet om och om igen och tycker det verkar konstigt om det skulle bero på för låg fart eller att den klipper pga av skevroderbroms. Svängen är ju inte speciellt brant när den ser ut att dra iväg.

Även om jag inte är den som vill skylla på radiofel skulle jag mycket noga gått igenom radio och servon för ev. glappkontakt eller annat. Den svängen skulle absolut gå att häva med en sådan långvingad modell. Som det ser ut gör du mycket brantare svängar och i lägre fart tidigare i filmen. I bland ligger du nästan i knivegg utan minsta problem att räta upp den.

/Mats
            Senast redigerad av senmathal; 2011-07-28, 07:02.

Kommentar

• LIP
              • maj 2006
              • 1315

Har försökt studera din film, det är lite svårt att se men jag håller nog med hanke. Tror att du har råkat ut för det man kallar för g-stål. Det innebär för hård belastning i för låg fart.
              För att häva en sådan rotation snabbt bör man skeva med rotationen och samtidigt ansätta dykroder för att snabbt få flygfart igen.

Sedan är det mycket viktigt att vingen är skränkt (tordering, wash out, olika utryck för samma sak).
              Tyvärr så brukar inte tillverkarna inte bygga in skränkning i vingarna.

Om vingarna är träbyggda och klädd med plastfilm så brukar det gå att fixa till detta med att palla under vinspetsens bakkant och sträcka om klädseln.

Vad det gäller skevroderbroms så är det som det skrivs ovan att det nedfällande rodret bromsar mer än det uppfällande rodret. Det innebär att yttervingen i en sväng bromsar mer och flygplanet kommer att hänga med stjärten, för att åtgärda detta måste man kompetsera med att tillsätta sidoroder tills att kroppen ligger horisontellt i svängen eller står en aning på nosen, i annat fall så tappar du flygfart. Det är också så att en sväng fordrar mer energi vilket innebär att om du ligger på gränsen till flygfart i planflyckt så kommer flygplanet att "klippa" när du ansätter en sväng.

På mina långvingade flygplan (seglare) så brukar jag se till att det nedfällande rodret rör sig så lite som möjligt för att undvika skevroderbromsen så mycket som möjligt.

En vinge med helsymetrisk profil så har du praktiskt taget ingen skevroderbroms eftersom motståndet över vingspetsarna/roderytorna då är lika stora.
              /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
              Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
              Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
              Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• MattiasPap
                • maj 2011
                • 57

Var det inte samma problem Svenska flygvapnet hade med J29 Tunnan alldeles i början innan dom kom på varför den klippte och dom behövde tillsätta sidroder? Det var ju en del flygplan som gick åt innan dom löste detta fenomen.
                "Team Pappen" Junior:crazy_pilot:

Kommentar

• bokis
                  • maj 2006
                  • 5041

Nix,det var "oren" flygning i kombination med pilvinge som var en nyhet då som trasslade..
                  Ställer mig i Hanke´s o Pekkalas fålla och tror att det är spakryttarens eget fel tillsamans med ett flygplan som är sisådär i sina flygegenskaper..
                  Såg ut som en klassisk klippning pga taskig fart o mycket höjdroder men det är svårt att se på filmen..
                  Nåt som jag har sett på sina håll är att flyg med depronkärror (gärna inomhusflyg) sätter sina spår i hur man flyger med större kärror och det blir lätt på tok för stora roderutslag..
                  // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                  (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                    • 7677

Jag har upplevt exakt samma beteende på en övertung 'Flyfly Hobby DG 1000' segelkärra. Smala vingar och dålig bärighet i vingprofilen gjorde att kärran måste FLYGAS MED FART hela tiden. Kärran blev ca 20 sekunder gammal när jag kastade ut den från hanget vid Hammars Backar (och det är inget dåligt hang!). Klippningarna gick inte att häva, så planet gjorde ett par snygga dykningar rakt ner i havet. Och det var absolut inget pilotfel !!!

Sedan dess är jag försiktig med slanka, smala (snygga!) vingar, bättre då med lite bredare korda som har en helt annan bärighet i lågfart.
                    Retroholic!

Kommentar

• Stig H.
                      • jul 2007
                      • 247

Min uppfattning är att Mathias långt ifrån är den ende här i världen som fått klipp-problem med en modell av typen reaper-drönare.
                      Man behöver inte leta länge i forumen för att hitta utlåtanden som: "This plane has a nasty tendency to tip stall during aileron turns and low speeds!" o.s.v.

Kan möjligen bero på att den i fullskala ju är en rätt så speciell skapelse för sitt ändamål.
                      Senast redigerad av Stig H.; 2011-07-28, 19:56.
                      2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

Kommentar

• StarvinMarvin
                        • maj 2011
                        • 315

Jo jag tror också att med eran övertygelse om farten att det kan ha mycket med saken att göra... men som nån sa så flög jag så sakta o svängde på hög höjd (MED MOTORN AVSTÄNGD.. men nu helt plötsligt med halvgas och en mjuk sväng så bara klippte den handlöst. Men pilotfel är det naturligtvis också eftersom jag aldrig flygit långvingat å aldrig haft detta bekymmer förr.. Antingen går den inte att flyga "långsamt" i en sväng eller också så krävs det skevdiff o rodermix för att flyga.. eller så är jag kass o världelös :P så oavsett fel så ska jag nu göra ett nytt försök så fort det slutar blåsa så får vi se hur det går

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7677

Gött mos! Man får inte ge upp för lätt. Håll ångan uppe bara, framförallt i svängarna.
                          Vad är kordan på vingen? Vet du vad det är för profil??
                          En 'bärande' profil kan ofta kräva differentierade skevroder, annars kan det bli skevroderbroms, d.v.s. skeven 'tiltar' vingarna, men stjärten hänger lixom inte med åt samma håll, det blir lite som vingglidning. Därför får man stötta med sidoroder i svängen, vilket man också får göra på många fullskalakärror.
                          Retroholic!

Kommentar

• StarvinMarvin
                            • maj 2011
                            • 315

om nu inte skevdiff funkar med min radio kan det räcka att bara ställa ner lowrate o flyga på det läget tillsammams med att mixa in sidorroder med skevning???

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6807

Har vart med om samma sak med en Sukhoi SU-31, svängde försiktigt höger en gång och den gjorde samma spiral ner i backen. Minskade höjd- och sidoroderutslag, flyttade CG och sen flög den betydligt bättre. Skeven rörde jag inte. Finns film på det nånstans...
                              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• LIP
                                • maj 2006
                                • 1315

Jag igen, du skriver att det fungerade bra när motorn var avstängd, kan så vara för vid låg fart så har du en parameter till som bidrar. Låg fart och motorpådrag, då bör man nog räkna med vridmomentet också som motorn ger.
                                Det gäller naturligtvis om farten är knappt flygfart.
                                /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
                                Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
                                Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
                                Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

Arbetssätt...