El-konvertering

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Landin81
    • maj 2014
    • 389

El-konvertering

Då var det igång. Detta flygplan har inte haft luft under vingarna på över 20 år. Äntligen har jag fått tummen ur och fått hem det från mina föräldrar där det har legat på takbalkarna i ett förråd i ca 15 år.

Mycket skall fixas. Här börjar invägningen med de saker som skall monteras. Allt blev perfekt med ett 5500 3s batteri.

Det enda som är lite tråkigt är att det är ett 3 kanaligt flygplan, men finns ju lite tjusning i det med.
    Har ett par andra vingar som passar perfekt med skev på men skall nog hålla det så "original" som möjligt.

Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-08-15 16.44.38.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,3 KB
ID: 523108Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-08-12 23.57.08.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,3 KB
ID: 523109
    Skywalker 1900
    Bixler 2
    FX-61
    Zmr250 x2
    Diatone White Sheap
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

5500 låter liite stort, kan du kanske välja en större rova och gå ner i batteri för att minska totalvikten?
    Vilken spännvidd har du ?
    Vad är vikt utan setup/med setup?
    fredrik

Kommentar

• Landin81
      • maj 2014
      • 389

Spännvidd - 116cm
      Vikt utan setup - 700g
      Med setup - 1247

Kan ju gå ner till 2200mah, men gamla motorn, stor mottagare, batteri till mottagare och tanken fulltankad så vägde det ju en del ändå. Vet inte exakt hur mycket, men funderar på att testa med 5500 bara för att =)
      Skywalker 1900
      Bixler 2
      FX-61
      Zmr250 x2
      Diatone White Sheap

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Om du kan hålla TP så välj en lättare setup för lättare kärror flyger bättre.
        Roger

Kommentar

• Landin81
          • maj 2014
          • 389

Har ett 3000mah på ingång från kina, ska testa o se hur det flyger med det först.
          900kv motor med 9x6 prop borde ge den en bra crusing fart.
          Skywalker 1900
          Bixler 2
          FX-61
          Zmr250 x2
          Diatone White Sheap

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

900 i KV borde betyda klart större propp - jag skulle börja med att testa 11*6", 12*6"eller nåt sånt. Men du bör ju mäta strömmen så du vet vad den drar. Har en ungefär liknande motor med 1220 i KV och på den sitter det just 9*6"...
            Roger

Kommentar

• Landin81
              • maj 2014
              • 389

Detta är originalmotorn från min fx-61 med prop som kom till den.
              Flygtiden på fx-61 med 5500mah var runt 1 timme med den uppsättningen.
              Eftersom detta lilla träplan inte väger riktigt lika mycket som min fx61 (1800g) så förmodar jag att det ska funka fint med samma uppsättning?

Jag kör nu med 1250kv motor i min fx-61 med 60A esc och samma prop (9x6). vid fullgas drar den 50A och 147km/t, lite väl mycket då jag får flyga på ca 10% throttle för att batteriet ska hålla en längre tur, men ändå får jag bra fart.

Tror det kan funka ändå med 9x6, men visst, kan ju testa med en 11" oxå
              Skywalker 1900
              Bixler 2
              FX-61
              Zmr250 x2
              Diatone White Sheap

Kommentar

• Landin81
                • maj 2014
                • 389

Fått ihop det mesta nu. Batteriet jag testar med är bara storage laddat så blir inte så bra power, men ger inte full gas vid testet och ändå vill det dra iväg rätt bra.

Skywalker 1900
                Bixler 2
                FX-61
                Zmr250 x2
                Diatone White Sheap

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Om du får en behaglig flygupplevelse beror på vinglast (gram/dm2). Ju lägre vinglast desto bättre flyger det. Kan du räkna ut vingytan på bägge planen? Har du i så fall lägre vinglast på träplanet så ska det nog gå bra.

Sist rekommenderar jag att du flyger utomhus i stället :-). Eftersom du bara har sidoroder är det svårt att ta sig runt kylen utan att tappa höjd.
                  fredrik

Kommentar

• Landin81
                    • maj 2014
                    • 389

Jag vägde originalmotor, batteripack för RX, och tank, fulltankad, och det väger nästan jämt med den setup jag har nu med 5500mah batteriet. Men lättare är ju bättre, skall testa mitt nya 3000mah batteri när jag får hem det.

Hehe, ja jag märkte det, är ju inte direkt bank and yank utan skev =)
                    Skywalker 1900
                    Bixler 2
                    FX-61
                    Zmr250 x2
                    Diatone White Sheap

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

En elkärra skall inte flyga på marginalen utan ha rejält med "övereffekt" för att bli kul så du får säkert proppa upp för att få vettigt "drag". Sen finns ju trottelspaken så det är bara att dra ner till lämplig effekt och fart när man är i luften. Man lär sig flyga mycket mera "på trotteln" när man flyger el jämfört med metanol som ofta kräver mer eller mindre fullt skaft - i alla fall i många av de tyngre maskiner som vi flög med tidigare. Och får du typ 7-10 minuters flygtid så brukar det räcka utan vidare så det stora batteriet kan du nog lämna i depån för denna lilla kärra - givetvis under förutsättning att du får till tyngdpunkten. Exakt vilken motor har du ? Denna storlek av maskin brukar utan vidare klara sig med 3S2200 om kärran är vettigt konstruerad och byggd så att det inte behövs extra vikt framtill för att få till tyngdpunkten. Och i så fall är det ofta bättre att sätta i en lite tyngre motor istället så får man dels vikten längre fram, dels kan man köra den större motorn med relativt sett lägre effektuttag och det brukar innebära lite högre effektivitet jämfört med om man måste ligga på maxeffekt med en mindre motor.
                      Roger

Kommentar

• Landin81
                        • maj 2014
                        • 389

35mm 900kv motor.
                        Tyngdpunkten ligger perfekt =)

jag har 2200 batterier liggandes hemma oxå, kan ju testa med de olika och se vad det blir för skillnader =)
                        Skywalker 1900
                        Bixler 2
                        FX-61
                        Zmr250 x2
                        Diatone White Sheap

Kommentar

• multipass
                          • aug 2011
                          • 270

hej kul projekt! Testa en parallellanslutning enligt länken så blir flygtiden längre. Frågan är om två 2200ackar får plats i kroppen? Blir lite tyngre fast kanske ändå lättare än med ett 5500ack. 12*6 prop blir mitt val i den konfigurationen. Kolfiberställ inte fel om man inte vill böja(tillbaka) aluställ efter landning

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Det är en enkel kärra så gör inga speciallösningar med dubbla ackar m m. Låt TP-frågan avgöra storleken på acken och räcker det med en 3S2200 ur den synpunkten så testa och flyg i t ex 6 minuter. Sen ser du hur mycket du behöver ladda acken. Är det mindre än ca: 1700 mAh så är det inga problem om du tyckte att flygtiden räckte. Och behöver du ladda i ännu mindre finns ju möjlighet att öka flygtiden om du känner behov av det. Men åter - vilken motor är det ? Alltid lättare att ge råd om man får exaktare info.
                            Roger

Kommentar

• Landin81
                              • maj 2014
                              • 389

Nje, parallellkoppla två batterier känns onödigt. 5500 acken väger inte speciellt mycket om man jämför med vikten för metanolmotor, bränsle, bränsletank, batteri till rx osv. men ska testa med mitt 3000mah sen, tror det kommer passa perfekt. Blir nog lite besviken om jag bara får ut runt 7 minuters flygtid.

Motorn har nog egentligen inget namn. jag har försökt söka på den ett antal gånger men det enda man får upp är replacement motor for phantom fx-61.
                              Skywalker 1900
                              Bixler 2
                              FX-61
                              Zmr250 x2
                              Diatone White Sheap

Kommentar

Arbetssätt...