Tidig morgonflyg med min Tundra

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bj
    • jun 2006
    • 388

Tidig morgonflyg med min Tundra

Jag måste erkänna att jag bor på en perfekt plats med en underbar natur, att bara gå ut och flyga på morgon 05:15 medan naturen vaknar med all underbar fågelsång är ett privilegium. Flyga i soluppgången med musik av naturen laddar verkligen dom interna batterier i kroppen och ger riktig ro i själen.

Hoppas ni tycker om videon.

Mvh
    Bjarne Kvilvang

Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.
  • Thomas

• jun 2006
    • 7676

Härligt!
    Ingen vind eller mosquitos??
    Retroholic!

Kommentar

• Bj
      • jun 2006
      • 388

Ursprungligen postat av Thomas
      Härligt!
      Ingen vind eller mosquitos??
      Helt vindstilla...........men en helvetes mängd med dom där mosquitos...... :willy_nilly:

Så angående denna myggen så har jag en seriös fråga till er icke rökare. Jag har varit rökar i gott över 30 år och slutade nu 30 oktober 2016, så detta är min första sommar utan mitt trovärdiga myggmedel under flygning.

När jag flög nu på morgonen så kände jag mig som en 5 stjärnig frukostbuffe och är nog rätt så blodfattig nu i efterhand. Hur gör ni för att kunde stå i fred för myggen när ni flyger, jag var tvunget att avbryta ett par landningar då jag hade mygg i båda öron och på insidan av glasögon. Kanske montera några myggspiraler på kepsen och kanske ett fäste på sändaren med en myggspiral där också.....

Men helt seriöst, har någon av er någon vettig lösning? eller är det bara att bita ihop och låssas som man kan ignorera dom?
      Mvh
      Bjarne Kvilvang

För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

Kommentar

• Gasman
        RCFF - Administratör
        • aug 2006
        • 553

//Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
        Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• bem

• apr 2009
          • 1643

Prova med Mygga spray (finns även som roll-on och stick):

MyggA spray mot mygg, knott och andra stickande insekter. Minskar risken för bett av fästing. Ger ett effektivt skydd mot mygg i minst 8 timmar.

Jag använder Mygga spray och tycker det funkar hyfsat.
          Kan kanske bero på hur aggressiva myggorna är hur effektivt olika medel är.

/Bo

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
            • 7676

Den här

var ju en klassiker för en Herrans massa år sen.
            Dock har väl innehållet ändrats till det sämre, nåt miljövänligt sk*t....
            Retroholic!

Kommentar

• JonasH
              • nov 2016
              • 464

Någon av dessa modeller kanske?
              På Myggjävlar.se hittar du produkter och guider för att hålla Myggjävlarna borta. Utforska våra myggskyddsprodukter från kända varumärken.

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
                • 239

Blir lite sugen på en Tundra, ser ut som man kan flyga "nära" och i måttlig fart.

//Rickard

Kommentar

• Mr J
                  • maj 2006
                  • 4130

I går när det började mörkna på Kvarnlanda så provade jag att hålla Tundran riktigt nära mig, det känns nästan som att man skulle kunna flyga den inomhus...
                  /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• karstena
                    • okt 2012
                    • 382

Jeg kan ikje forstå all den der klagen på myg. Man er først angasert og pasjonert flyger når man ikke lægger mærke til myggen:sarcastic::sarcastic:

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Ursprungligen postat av Balcke
                      Blir lite sugen på en Tundra, ser ut som man kan flyga "nära" och i måttlig fart.
                      //Rickard
                      Tundran är utmärkt men vill du flyga långsamt och nära dig så fungerar Parkzones Sport Cub minst lika bra - http://www.mft.nu/?ProdID=356113
                      Tundran har lite kraftigare motorisering och lite effektivare klaffar men jag tror nästan att att som långsam glidare på små utrymmen så är nog Sport Cuben lite bättre. Det är i alla fall en av mina absoluta favoritkärror även om man kanske skulle önska lite mera kraft i drivlinan ibland. Men på det stora hela en mycket trevlig kärra med mycket harmoniska flygegenskaper och helt utan egna hyss - oavsett hur hårt man bryter runt den med alla roder aktiva. Fungerar utmärkt väl med 3S1300 men lika bra med 3S2200 om man bara råkar ha sådana ackar. Jag har klaffar på min men den fungerar i stort sett lika bra utan klaffar om man så vill.
                      Roger

Kommentar

• robsan

• dec 2014
                        • 34

Ursprungligen postat av McRegor
                        Fungerar utmärkt väl med 3S1300 men lika bra med 3S2200 om man bara råkar ha sådana ackar.

Är det tundran du pratar om här eller den andra kärran? Jag har just skaffat mig en Tundra och funderar nu på vad jag behöver för batterier. Rekomendationen är 1300-2200 men jag vet att många använder större accar, 2700 och 3000. Vad säger Tundra-flygarna på detta forum?

Kommentar

• Bj
                          • jun 2006
                          • 388

Ursprungligen postat av robsan
                          Är det tundran du pratar om här eller den andra kärran? Jag har just skaffat mig en Tundra och funderar nu på vad jag behöver för batterier. Rekomendationen är 1300-2200 men jag vet att många använder större accar, 2700 och 3000. Vad säger Tundra-flygarna på detta forum?
                          Du kan utan problem köra med acc upp mot 3500mAh då Tundran fint klarar av den extra vikten. Jag brukar släppa fallskärms gubbar när vi har träffar och det finns barn som åskådare så att dom får springa och hämta dom. Varierar mellan 3-5 gubbar och kör då med 2750mAh utan större problem och då har jag dom på undersidan av kroppen så blir en del extra "drag" också.
                          Mvh
                          Bjarne Kvilvang

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Nåja - det går även utmärkt med 3S1500 om du bara anpassar flygtiden till ackstorleken. Som vanligt så brukar lättare flygmaskiner flyga bättre - det gäller nog även Tundran. Varför lasta ner med stora batterier ? Räcker inte flygtiden så är det ju bara att landa och byta batteri.
                            Roger

Kommentar

• Balsafan
                              • jan 2019
                              • 161

Ursprungligen postat av Bj
                              Helt vindstilla...........men en helvetes mängd med dom där mosquitos...... :willy_nilly:

Så angående denna myggen så har jag en seriös fråga till er icke rökare. Jag har varit rökar i gott över 30 år och slutade nu 30 oktober 2016, så detta är min första sommar utan mitt trovärdiga myggmedel under flygning.

När jag flög nu på morgonen så kände jag mig som en 5 stjärnig frukostbuffe och är nog rätt så blodfattig nu i efterhand. Hur gör ni för att kunde stå i fred för myggen när ni flyger, jag var tvunget att avbryta ett par landningar då jag hade mygg i båda öron och på insidan av glasögon. Kanske montera några myggspiraler på kepsen och kanske ett fäste på sändaren med en myggspiral där också.....

Men helt seriöst, har någon av er någon vettig lösning? eller är det bara att bita ihop och låssas som man kan ignorera dom?
                              Jag går ut i ett träsk när dom första myggorna kläckts och klär av mig nära nog naken och låter dom suga av mig ordentligt... resten av sommaren märker jag sen inte ens av dom. Knotten vänjer jag mig dock aldrig vid.

Kommentar

Arbetssätt...