Vet inte om du har en Tundra, jag har flugit min i några år nu och den tycker om lite extra vikt. 2200 och 2750 mAh som jag normalt sätt flyger med är dom som passar bäst ut från mitt sätt att flyga. När jag flyger så är det sällan jag flyger mer än 5 min. Jag använder dom mest för bra vikt, flygtiden ligger mellan 8-15 min beroende på hur man flyger. Har man en ren busflygning så max 8 min, lite kombination mellan bus och lugn så 8-10 min och men rent av lugnt mysflyg så kan man lätt flyga 12-15 min. Så normalt flyger jag två gånger per acc före dom måste laddas. Har testat mindre acc men Tundra beter sig inte lika bra då, men det är ut från mitt sätt att flyga på. Detta kan självklart vara annorlunda för en med en annan flygstil än det jag har.
Tidig morgonflyg med min Tundra
Kollaps
X
-
Mvh
Bjarne Kvilvang
Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.
Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad. -
Har ingen Tundra nu men har haft. Flyger också för det mesta ca: 5 min motortid. Kompisen flyger sin Tundra till och från med 3S1500 och han klagar inte. Han har också 3S2200 och det räcker definitivt.
Skall jag vara helt ärlig så föredrar jag E-Flite Valiant 1.3 framför Tundran - den kärran flyger lite "lättare".
RogerKommentar
-
Tack för era synpunkter, uppskattas verkligen. Jag har funderat på Tattu 2300mAh, 45C. Har varit rädd att dom är för stora. Efter att ha läst era inlägg känner jag mig ganska säker på att det blir ett par såna. Känns ganska "lagom" utifrån erat och andras resonemang och dessutom till vettigt pris.Kommentar
-
Ska man jämföra Tundran mot något annat flygplan så ska man jämföra den mot E-flite´s Timber (150cm), och där vinner Timbern alla ronder - utom priset. Timbern är långsammare, större roder, effektivare klaffar och har dessutom 3DFX-stabiliseringen. Jag har haft Tundran och äger Timbern, så jag har flugit båda.
// Fredrik W"Ägandets glädje är icke att förringa."Kommentar
-
Fast Tundran har väl en spännvidd på ca: 130 cm om man nu skall vara petig och har i mina ögon väldigt effektiva klaffar - det är nåt som särskiljer den ifrån många av Horizons modeller i motsvarande storleksklass - t ex Valiant. Men i övriga egenskaper föredrar jag t ex Valianten i den jämförelsen. Men allt beror ju på ens egna preferenser. Hursomhelst så är det väldigt många som uppskattar Tundran och den har i alla fall här i trakterna blivit betydligt populärare än Horizons motsvarande modeller.
RogerKommentar
-
Tundran verkar riktigt charmig, och känns som ett flygplan man alltid kan ha med sig ut till fältet.
Är rätt sugen på att införskaffa en.
Har hört att landningsstället är en svag punkt. Har någon av er haft problem eller sett en bra lösning för detta?
Inget som hindrar ett köp, men det skadar inte att vara bra förberedd.Kommentar
-
Har flugit mycket med min Tundra och visst har jag fått böja till landningsstället efter några riktigt dåliga landningar. Men jag upplever inte att det är en svag punkt, tvärtom stället fjädrar riktigt bra. Däremot kan de mjuka hjulen bli rätt så slitna och det fastnar smått krafs från gräset i ytan på hjulen.
Extra kul är att det ingår flottörer och roder, man byter snabbt på någon minut från hjul till flottörer.
Som någon skrev, en klar favorit som alltid får följa med.
//RickardKommentar
-
Låter bra!Har flugit mycket med min Tundra och visst har jag fått böja till landningsstället efter några riktigt dåliga landningar. Men jag upplever inte att det är en svag punkt, tvärtom stället fjädrar riktigt bra. Däremot kan de mjuka hjulen bli rätt så slitna och det fastnar smått krafs från gräset i ytan på hjulen.
Extra kul är att det ingår flottörer och roder, man byter snabbt på någon minut från hjul till flottörer.
Som någon skrev, en klar favorit som alltid får följa med.
//RickardKommentar
-
Tundran verkar riktigt charmig, och känns som ett flygplan man alltid kan ha med sig ut till fältet.
Är rätt sugen på att införskaffa en.
Har hört att landningsstället är en svag punkt. Har någon av er haft problem eller sett en bra lösning för detta?
Inget som hindrar ett köp, men det skadar inte att vara bra förberedd.
Tundraen är nog det planet som får allra mest flygtid pga storleken och för hur bra den flyger. Det är bara att slänga den i bilen ta med ett gäng batterier och ut för att flyga. Jag använder skidor nu på vintern och sen hjul och pontoner på sommaren, full flaps och full gas så lyfter den på under 1m och med lite träning så kan man landa den på samma yta med full flaps.
Lägger med en länk till en spellista som jag har på min Youtube kanal med alla mina Tundra videos, finns lite gott och blandat där.
Mvh
Bjarne Kvilvang
Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.
Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.Kommentar

Kommentar