En bra start på modellflygsäsongen 2018

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per P
    • jun 2007
    • 1285

En bra start på modellflygsäsongen 2018

God fortsättning alla!!
    Idag blåste men det var hanterbart så idag tog vi en tur till modellflygfältet hela familjen. Jag tog min FunCub XL som jag nu monterat bombluckor på (tillval) så nu kunde ungarna få sina små fallskärmshoppare släppta för första gången. Blev även första flygningen med ljuskit monterat på modellen.
    Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

Rätta tagen! Man blir ju alldeles flygsugen!
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
      • 2015

Heja Per!
      Vi hade lite vind även i Skåne.
      Klicka på bilden för större version

Namn: Ss_20180101-14.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,1 KB
ID: 509653

Men det gick ju att grilla så klart.

Namn: 20180101_01.jpg
Storlek: 140,3 KB
ID: 509654

Jag tror att vi var tre som fick vars en pinne i loggboken.

Namn: 20180101-02.jpg
Storlek: 114,5 KB
ID: 509655

Kommentar

• Mr J
        • maj 2006
        • 4130

Ursprungligen postat av Per P
        God fortsättning alla!!
        Idag blåste men det var hanterbart så idag tog vi en tur till modellflygfältet hela familjen. Jag tog min FunCub XL som jag nu monterat bombluckor på (tillval) så nu kunde ungarna få sina små fallskärmshoppare släppta för första gången. Blev även första flygningen med ljuskit monterat på modellen.
        Den där tror jag att du med framgång skulle kunna använda för hemleverans av pilsner i sommar...
        /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Christer J
          • maj 2006
          • 353

God fortsättning, ska ut med mina sjökärror när det slutar snöa. Fungerar utmärkt i snön med Icon 5 och Dragonfly. Tar dom i skoterpulkan bakom skotern och kör ut till någon sjö. Det är 80cm djup snö nu så det är härliga tider, är inte avundsjuk på er som har grönt gräs den här årstiden

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Var på en plats med mycket snö, och snöande hela tiden, under mellandagarna men är nu tillbaka till "grönt gräs" och jag saknar absolut inte den ständiga snöskottningen längre norrut utan njuter av grönt gräs så länge det varar...
            Visst är det härligt att rita streck i snön med skidorna på kärran men då får det vara rimliga snömängder - annars blir det bara bekymmer med bl a framkomligheten till fält m m.
            Men God Fortsättning alla glada modellflygare - oavsett grönt eller vitt fält...
            Roger

Kommentar

• Christer J
              • maj 2006
              • 353

Förstår att Mcgregor tycker det är jobbigt med snö om man ska skotta bort den, vi åker ovanpå den med snöskoter i denna landsända EVOLUTION

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                • 2015

Ursprungligen postat av Christer J
                Förstår att Mcgregor tycker det är jobbigt med snö om man ska skotta bort den, vi åker ovanpå den med snöskoter i denna landsända EVOLUTION
                Håller med - Viss är han gnällig :th_o: - Varför skotta när man kan köra lite fram och tillbaka och få fina spår.

Kommentar

• Christer J
                  • maj 2006
                  • 353

Kan berätta lite hur jag varit med och lagt upp banor för fullskala som jag flugit en hel del med skidor
                  Om man först har bärkraftig kärnis så trampar man ihop snön med snöskoter, sedan tar man en trädstam ca 2-3m lång på tvären bakom skotern i ändarna i vart sitt spännband och sladdar banan som då blir slätt som ett golv, sedan på bankanterna sätter man grankvistar med skogsmarkerinsband som fladdrar i vinden. Har man 30cm snö tar det kanske 3 tim första gången, sedan om man håller efter banan vid ytterligare snöfall tar det ca 30 min. Banan är i detta fall ca 1000 x 50m.
                  Metoden kan verkligen rekomenderas. Har för modellfyget gjort på detta sätt men trampat en fyrkant på 300 x 300m.
                  Mycket lättare än att köra snöslunga på isen. Har man inte snöskoter blir det svårt kanske, här står det 2 st på varige gårdsplan

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Mmm Patrik - riktigt så enkelt var det inte med den mängden hårdpackad kramsnö. Men det är t v löst genom återkomsten till nuvarande hemtrakter...
                    Roger

Kommentar

• karstena
                      • okt 2012
                      • 382

jeg bodde 200 km nord om Trondheim. höjde Östersun /Åre. Der er en god grund til at jeg i dag bor i skåne. Den jervle snömågingen kan jeg saktens undväre. Skuterreglerne er lidt anderlunda i Norge. Der kan man ikke bare ta en sving når man har lyst.

Kommentar

• Christer J
                        • maj 2006
                        • 353

Per P, glömde skriva att filmen var trevlig

Kommentar

• Per P
                          • jun 2007
                          • 1285

Snö är trevligt men här har inte varit kallt så det är ingen tjäle o då blir det bara slask av alltihop så Jag har hellre grönt gräs än massa slask överallt. Dessutom om det fortsätter såhär så kan man snart ge signal o prova pontonerna jag köpt till modellen. Skulle det bli massa snö så fungerar dom även som skidor så nu känns det som en helgardering =D

Mats - baktungheten vore ett faktum om jag placerar en öl i luckan men annars vore det ju en kul idé. Bättre med en multikopter dock..

Kul att ni gillar filmen!
                          Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                            • 2015

Ska Mats ha öl så får det väl bli lite större leverans

Kommentar

• Mr J
                              • maj 2006
                              • 4130

Ursprungligen postat av Per P
                              Mats - baktungheten vore ett faktum om jag placerar en öl i luckan men annars vore det ju en kul idé. Bättre med en multikopter dock..

Kul att ni gillar filmen!
                              Du kan väl provflyga med Lättöl först...
                              /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

Arbetssätt...