Hur man räknar ut hk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wesse
    • maj 2007
    • 5864

Hur man räknar ut hk

så här går det till när man räknat ut effekten på en motor.....

Senast redigerad av administrator; 2012-03-23, 22:06.

:love: Get high with hovering
    not drugs :love:
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

Äntligen en enkel förklaring på de här ämnet, har alltid undrat hur de räknar ut hästkrafts antalet men nu vet jag.. ska de vara någon speciell längd på bränsleslangen ? din såg ut att vara ca 2m ?

Kommentar

• wesse
      • maj 2007
      • 5864

Ursprungligen postat av Sigun
      Äntligen en enkel förklaring på de här ämnet, har alltid undrat hur de räknar ut hästkrafts antalet men nu vet jag.. ska de vara någon speciell längd på bränsleslangen ? din såg ut att vara ca 2m ?
      det ska va den längd som känns rätt!

:love: Get high with hovering
      not drugs :love:

Kommentar

• Plange13
        • aug 2006
        • 181

Attans dela o flytta komma hmm får använda miniräknare, sedan har ju jag inte någon varvräknare men får ta en kompis finger o räkna AJ,erna :lol:
        Ingen kommer ihåg en fegis!

Kommentar

• DennanHMFK
          • maj 2006
          • 1135

kalas.. då ska jag kolla hur många pållar pappas bensinare ger =)
          medlem i HMFK
          www.hallstamfk.se
          min tube: http://www.youtube.com/profile?user=Dennan83

Kommentar

• POD
            • maj 2006
            • 749

Det är bra Wesse, du går från klarhet till klarhet.
            Enkelt är ofta det bästa! :o
            FaR oCH FLyG
            //Ola
            www.oskarshamnseskadern.se

Kommentar

• DrHanke
              • maj 2006
              • 5249

hmm wesse, min varvräknare slår fel inomhus pga lysrörens hertz på 50, tror du missade det i beräkningarna....

Du får då räkna om din kalkyl med 50hz, dvs först ta bort de 50hz som lysrören överstegrar din varvräknare med, sen måste du lägga in solfaktor lux minima i ditt garage. Detta för att solluxen skall synkronisera med din lysrör på hertz 50, det såg ut att va en dålig molning dag så säg att solluxen var 100, då tar du 50 delat med solluxen och får en faktor 0,5, du måste alltså multiplecera dina 1,15hk med 0,5!!

Din motor har alltså 0,575hk mer än du först trodde pga att du mätte inomhus!!
              //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Sigun
                • aug 2007
                • 3942

Jäklar vilken miss av Wesse jag som trodde att han kunde de här med modellflyg.. jaja där ser man, även de största kan göra fel ibland. :p

Kommentar

• EPG
                  • jul 2006
                  • 325

Ursprungligen postat av drhanke
                  hmm wesse, min varvräknare slår fel inomhus pga lysrörens hertz på 50, tror du missade det i beräkningarna....

Du får då räkna om din kalkyl med 50hz, dvs först ta bort de 50hz som lysrören överstegrar din varvräknare med, sen måste du lägga in solfaktor lux minima i ditt garage. Detta för att solluxen skall synkronisera med din lysrör på hertz 50, det såg ut att va en dålig molning dag så säg att solluxen var 100, då tar du 50 delat med solluxen och får en faktor 0,5, du måste alltså multiplecera dina 1,15hk med 0,5!!

100Hz måste du räkna på så Wesses kalkyl stämmer!
                  Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

Kommentar

• Slamsugaren
                    • okt 2007
                    • 286

Ursprungligen postat av drhanke

Fan Hanke!,det är min varvräknare vi talar om. Det finns ett utomhus- o ett
                    inomhus-program inbyggt på min varvräknare. Du vet jag kör inte med
                    någe skit jag inte!!Så de så!!
                    MVH SLAMMIS
                    Stefan SLAMMIS Nilsson
                    Det får inte gå för lätt,sa Gusta!

Kommentar

• DrHanke
                      • maj 2006
                      • 5249

jaha det var din, visste inte att han använde delux mätaren, framgick ju liksom inte av filmen...
                      //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• flygaren_93
                        • sep 2007
                        • 427

Du wesse man kan undra var du få alla dina idéer i från.
                        Men i bland som den här gången så blev det i alla fall rätt.

Alex

Modellflygare sedan 2003

Kommentar

Arbetssätt...