Norrtälje meeting 2008

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DrHanke
    • maj 2006
    • 5249

Ursprungligen postat av Joakim E
    Ja nog är det gode fränt med jet :1headbang:
    Men vad var det för gas du spruta in före start och tanken på vingen då du taxa ut vad var den för ?
    Gasen är startgas, man startar turbinen med gas och sedan gör den över till Jet A-1. Antingen har man gasen (propan) ansluten vid start eller så har man som Lasse en liten flaska i maskinen och det är den han fyller på. Vanligaste är nog att man ansluter gasen vid starten och sedan kopplar loss den men denna lösning är lite mer smidig.

Tanken på vingen är en taxi tank, dvs en extra tank ansluten till huvudtankarna i maskinen för att man vid start skall ha fulla tankar. Startar man turbinen och taxar ut år det inte alltid man kan lyfta utan det är kö annan maskin på g ner etc och då är det bra att ha en extra tank man utnyttjar så att man vid start har fulla tankar och slipper beräkna hur långe man stod å väntade, således bara behöver slå till timern å flyga
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Joakim E
      • jun 2008
      • 57

Ursprungligen postat av drhanke
      Gasen är startgas, man startar turbinen med gas och sedan gör den över till Jet A-1. Antingen har man gasen (propan) ansluten vid start eller så har man som Lasse en liten flaska i maskinen och det är den han fyller på. Vanligaste är nog att man ansluter gasen vid starten och sedan kopplar loss den men denna lösning är lite mer smidig.

Tanken på vingen är en taxi tank, dvs en extra tank ansluten till huvudtankarna i maskinen för att man vid start skall ha fulla tankar. Startar man turbinen och taxar ut år det inte alltid man kan lyfta utan det är kö annan maskin på g ner etc och då är det bra att ha en extra tank man utnyttjar så att man vid start har fulla tankar och slipper beräkna hur långe man stod å väntade, således bara behöver slå till timern å flyga
      Okey då förstår jag
      Riktigt läckert ljud me (tjutande), nästan så man behöver kåpor då man sitter och tittar framför datorn

Kommentar

• Ultra Bandit
        • aug 2008
        • 373

Hanke!
        Dina filmer är kanon!(Att filma flygande jet modeller är inte det lättaste).
        En liten rättelse bara angående min Jet Legend F-16 skala 1/8!
        Turbinen jag använder är en Jet Cat P-60.

Hälsningar
        Lasse Palm
        Senast redigerad av Ultra Bandit; 2008-08-17, 12:04.

Kommentar

• Ultra Bandit
          • aug 2008
          • 373

Grabbar vilka filmer!
          Undrar bara vad är det för fyllskalle! som sitter och skriker och visslar i bakgrunden på min flygning med min Bvm King Cat.
          Kan bara säga att det är otroligt ”störande” när man flyger på marginalerna med en modell som kostar närmare 100 000 kr.

Hälsningar
          Lasse Palm

Kommentar

• ivve
            • nov 2006
            • 736

Lasses F-16

P-60 ! Annars så var det rätt.

Kommentar

• ivve
              • nov 2006
              • 736

Lasse

Ursäkta Lasse. Såg inte att du redan hade gjort en rättelse................Ivve

Kommentar

• DrHanke
                • maj 2006
                • 5249

Så korrigerat texten... Visste att det var en P-60 men vet fan inte varför ja skrev P-80... jaja...

Lite bilder på BVM maskinen, jag missade filma den vilket grämer mig då ja har riktigt bra walkarounds snuttar på den...

//DrHanke

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

Härliga filmer som alltid Hanke.
                  Den där Norrtäljeträffen verkar hel klart värt ett besök. Ska ha den i åtanke inför 2009. Om det blir en då också förståss?
                  Känner rent spontant att det skulle vara urkul att vara där :thumbup:
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  :crazy_pilot:
                  //Tomas//

Kommentar

• bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

Tycker att det är urkul där p.g.a just livet på åskådarna,gillar ge o ta och det får man ju göra där!
                    Avslappnat o schåsfritt,flyg o var glad!
                    Så Thomas,nästa år syns vi där eller?
                    LP agentur,vad är det? DVD är det väl numera? :aetsch:
                    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Sigun
                      • aug 2007
                      • 3942

DVD !! urgamal teknik som kom för många år sedan. Nu är de Blueray som gäller har man en sån så är man riktigt tuff.

Tänk va många plan man får för 100 000kr.. galenskap tänk om han köpt den i Hong Kong då hade han fått planet för 25 000 :1headbang::1headbang:

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Bokis, jag kommer :thumbup:
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        :crazy_pilot:
                        //Tomas//

Kommentar

• Ultra Bandit
                          • aug 2008
                          • 373

Bokis!
                          Jag tycker precis som du att det är skitkul med applåder, visslingar och kommentarer men ur säkerhetssynpunkt gärna efter flygningen.

När jag flyger i 400 km/tim inför publik så vill jag enbart koncentrera mig på min flygning.
                          Jag kan upplysningsvis tala om för dig att när jag hörde visslingen trodde jag att det hänt något!(Storflyg på väg in över fältet).
                          Ur säkerhetssynpunkt tror jag att det är bäst att vi jobbar på att vi låter piloterna koncentrera sig på sin flygning utan visslingar och kommentarer under flygningen där vi har publik.

Sigun!
                          Om du kan ta hem en komplett Bvm King Cat från Hong Kong för 25000 skr(hur nu det ska gå till) så kan jag garantera dig att du kan sälja den för minst 50000 skr i Svedala eller Norge.

Hälsningar
                          Lasse Palm

Kommentar

• DrHanke
                            • maj 2006
                            • 5249

Ursprungligen postat av Ultra Bandit
                            Sigun!
                            Om du kan ta hem en komplett Bvm King Cat från Hong Kong för 25000 skr(hur nu det ska gå till) så kan jag garantera dig att du kan sälja den för minst 50000 skr i Svedala eller Norge.

Hälsningar
                            Lasse Palm
                            Jag tror nog att det krävs en bra byggare som dig också för att genomföra det. :icon_wink:

Sen var nog Sigun rätt ironisk i sitt inlägg av dömma med hans dubbla :1headbang::1headbang: så är känslo uttrycket ironiskt men samtidigt lite avundsjukt på de bilder av din BVM... rak i ryggen å var stolt killarna gillar ju dina maskiner! :thumbup:
                            //DrHanke

Kommentar

• wesse
                              • maj 2007
                              • 5864

jag tillhör väl dom som gapar mest när andra flyger om läget tillåter det och jag vet att han som flyger tål det:thumbup: ja det va en rackars finer jetkärra du har Palm påminner om dom en har fått äran o skåda i Usa där låg vissa av dom på 45tusen dollar o när föraren gjorde en lågsniff då va det tryck i publiken som värsta fotbollsmatchen..bad ass skrek dom o det ska väl betyda fränt typ... när jag själv flyger får ingen prata med mig:banghead: hmm fast det beror väl mest på att jag inte hör min motor(hörselskada m.m) fast dom flesta brukar härja med mig för o ge igen så jag får väl skylla mig själv:thumbup:..hursomhelst det va en finer jetkärra du har:thumbup:

att tala är guld o tiga är silver..wesseordspåk

:love: Get high with hovering
                              not drugs :love:

Kommentar

• Ultra Bandit
                                • aug 2008
                                • 373

Ok!
                                Skit samma!
                                Orkar inte "tjafsa" om saker som för mig är självklara när vi flyger inför publik!
                                När "jag" flyger så vill jag inte ha någon som gapar och skriker flyg lägre eller busvisslar utan anledning.
                                Hur ni andra vill ha det är upp till er!
                                Personligen så har jag aldrig varit med om att något liknande! Att få applåder, visslingar för snygga manövrar är en sak och för mig helt ok.

Hälsningar
                                Lasse Palm
                                Senast redigerad av Ultra Bandit; 2008-08-19, 13:28.

Kommentar

Arbetssätt...