Easystar + lite lite Cub

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer J
    • maj 2006
    • 353

Hej Dennan

Följde ditt recept på ungsbakad motor och för 1 timma sedan så hoppade Os 25:an igång efter ca 25 år i sin låda, skitkul!

Kommentar

• DennanHMFK
      • maj 2006
      • 1135

aha. hoppas det gick att få motorn att snurra igen
      medlem i HMFK
      www.hallstamfk.se
      min tube: http://www.youtube.com/profile?user=Dennan83

Kommentar

• Mats J
        • maj 2006
        • 598

Det är härligt med gamla O.S motorer
        I lajban sitter det en gammal glidlagrad O.S .35 och den hade kärvat ihop, Men jag sprayade lite T-röd på den under några dagar och ni såg ju på filmen hur elegent den svingade upp lajban i skyn

Mvh Mats J
        Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

Kommentar

• Christer J
          • maj 2006
          • 353

Jag har kört os25:an en tank till ikväll, den går riktigt fint. Den blev bara inkörd på marken för ca 25 år sedan, aldrig varit i luften. Det jag funderar över är om det ska vara lite glapp på vevaxel axialt (ut och in) ca 0.2mm när det är glidlagrat? Är det normalt eller har jag tappat bort något schims när jag tog isär och rengjorde? Vad tror du Mats, skulle os 25:an orka med Calmaton?

Kommentar

• Mats J
            • maj 2006
            • 598

Glappet brukar finnas där, men du kan ju kolla om det sitter en tunn stålshims bakom propellermedbringaren, den sitter där mest för att ta upp axialkraften då man trycker dit startern annars kan vevaxeln ta i baklocket. Startar man för hand spelar det ingen roll för proppen drar ju framåt.

Calmaton kanske är lite för tung så det blir nog mest flygning på marginalen med otrevlig stall i medvindsvängen

Mvh Mats J
            Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

Kommentar

• DennanHMFK
              • maj 2006
              • 1135

kul och höra att en till gammal goding fick sitt snurrande liv tillbaks

bygg dig en SK78 kanske?
              en kul kärra man kan söndags-latja med
              medlem i HMFK
              www.hallstamfk.se
              min tube: http://www.youtube.com/profile?user=Dennan83

Kommentar

• Christer J
                • maj 2006
                • 353

Har en bricka bakom medbringaren, men vid rengöringen före återupplivningen såg man att det redan tidigare skrapat lite i baklocket. Har även byggsatsen kvar som köptes samtidigt som motorn, MFA SKYHAWK med glasfiberkropp. Kanske orkar OS 25:an med en Hangar 9 Tribute 36, visst flyger en sådan i Piteå?

Kommentar

• Lasse
                  • maj 2006
                  • 111

Ursprungligen postat av Christer J
                  Har en bricka bakom medbringaren, men vid rengöringen före återupplivningen såg man att det redan tidigare skrapat lite i baklocket. Har även byggsatsen kvar som köptes samtidigt som motorn, MFA SKYHAWK med glasfiberkropp. Kanske orkar OS 25:an med en Hangar 9 Tribute 36, visst flyger en sådan i Piteå?

Jag flög min Tribute med en OS 46LA och Jimmy som har en nu flyger med en OS 35AX, den skulle nog flyga med en 25a men du kan nog inte räkna med några roliga prestanda, annars en riktigt trevlig kärra
                  Senast redigerad av Lasse; 2009-01-24, 12:30.
                  Lars Jonsson

Kommentar

• Christer J
                    • maj 2006
                    • 353

Ursprungligen postat av Lasse
                    Jag flög min Tribute med en OS 46LA och Jimmy som har den nu flyger med en OS 35AX, den skulle nog flyga med en 25a men du kan nog inte räkna med några roliga prestanda, annars en riktigt trevlig kärra

Okey, man kanske får ta en el-kärra av lämplig storlek och förstärka lite till en så liten motor.

Kommentar

Arbetssätt...