Idiot flyger Phantom på fel sätt på fel ställe

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Peter L - nu blandar du väl lite väl friskt... Du började med en 3 kg multikopter för att sen plötsligt hoppa till en 6 kg kärra i 150 km på ett RC-flygfält. Visst - den som tror att det är 100 % säkert att vistas på ett RC-fält har nog fått det om bakfoten men i de allra flesta fallen så är det vi RC-flygare som befinner oss där och förhoppningsvis har vi såpass mycket vett att vi inser att det alltid finns risker - precis som när man cyklar på en väg. Men när jag befinner mig ute i min trädgård så räknar jag faktiskt inte med att bli anfallen uppifrån av t ex en Phantom med en okunnig pilot bakom spakarna ett par hundra meter bort och det är nog där vi har det största problemet - inte farligheten hos farkosten som sådan utan att den kan dyka upp där man minst anar det och alltså inte är det minsta beredd. Vi läste t ex runt nyår om en nybliven pilot i Uppsala som tydligen tyckte att det var jättekul att skicka ut en Phantom på "uppdrag" i mörkret och bland höghus - och blev besviken när den inte kom tillbaka från sitt "uppdrag"... Och jag tror inte att den "piloten" är ensam om sitt dåliga omdöme.
    Roger

Kommentar

• Christer J
      • maj 2006
      • 353

Håller med om att det måste bli bättre ordning på detta, flygning över folksamlingar och tätbebyggt område är verkligen inte bra för att inte tala om luftrumskränkningar i CTR,TMA,TIA och TIZ. Frågan är hur man kommer till rätta med det? Kanske är det skrivelser till alla handlare som är en början som Ålänningen och Darklig76 skriver och att få in nya piloter i våra klubbar på något smart sätt. Kanske att det behövs att några blir lagförda för brott mot luftfartslagen för att ögonen ska öppnas? Tror inte att det blir bättre i det här skedet med krav på dubbelkommando (spoter räcker) för vem ska då hängas när olyckan ändå är framme? Den som sitter med glasögonen eller den som är säkerhetsförare? Vem ska ha lärarsändaren? Om det inte är säkerhetsföraren är det ju helt värdelöst!? Sedan att kräva att all flygning ska ske på modellflygfält fungerar inte heller. Jag har t.ex. 15 mil till närmaste modellflygklubb där jag även är medlem, att åka 30 mil för varje flygdag fungerar inte. Man måste kunna få använda sunt förnuft och bedöma var det är lämpligt att flyga och det är där vi har pudelns kärna.
      Hur får vi fram denna info på bästa sätt till nya piloter? Jag är gammal flyglärare i fullskala (ul och normalklassat) och har skolat in piloter på skidor. Där uppmuntrade man till att flyga på andra ställen än hemmafältet men det jobbades mycket med att bedöma var man kan starta och landa med tanke på bebyggelse (inte störa, utgöra fara för annan) is och snöförhållanden samt prestanda. Det är ju mycket enklare när man har eleverna framför sig i verkligheten. Så hur man når fram till de nya piloterna som inte vet om att det finns en klubb där man bor eller som i mitt fall, det finns ingen klubb närmare än 15 mil? Lösningen kommer bara om det fungerar bra i kontakten mellan förbunden och transportsstyrelsen. I början på 80-talet var vi en handfull flyglärare på normalklassat som började flygutbildning på UL, det var ingen vidare ordning då kan jag säga. KSAK fick i uppdrag att ansvara för UL-flyget och vi var bland de första som arbetade med ul-frågorna för att bringa ordning i vilda västern. Här har RCFF och SMFF jobbat bra till modellflygets gagn och hoppas det samarbetet fortsätter. Det var mina tankar runt det hela.

Kommentar

• Stiffe
        • jan 2012
        • 991

Som jag säkert har påpekat vid ett flertal tillfällen innan ;-) så är multikoptrar komplexa såtillvida beroende på vem som använder dem och till vad ( därför är det inte så enkelt att man bara flyger på ett modellflygfält - det ger inte mig tex ett skit ) , vi har lite olika kategorier i det fallet och det är det som gör det komplicerat med regler och hur man handhar dem inte minst i säkerhetshänseende

1. Modellflygaren som tycker det är en ny trevlig farkost som kan flyga på alla håll och med nya möjligheter - ofta dessa som är FPV flygare och kryssar mellan träden eller flyger långt bort

2. Fotografen som ser det som ett nytt fantastiskt verktyg att få nya vinklar på foto och film , de seriösa kommersiella har oftast ett stort säkerhetstänk och bra grejor men kanske pushas av produktionsbolag och uppdragsgivare att ibland flyga mindre säkert ?? nästan varenda film eller tv program har några flygscener idag - det är ett vedertaget verktyg i den branschen , sen finns det hobbyfotografen på alla nivåer från billigast möjligt HK prylar till mer eller mindre proffsgrejor

3. Den farligaste gruppen är väl de som tycker det är en häftig grej och handlar på en annons från teknikmagasinet och förmodligen hoppar över bruksanvisningen och bara flyger hur som helst , jag har själv träffat på en del på diverse olämpliga ställen ofta med phantoms i handen

Som med så mycket annat ser vi i de sociala medierna de värsta dumheterna ofta från utlandet , vad en snubbe gör i Turkiet berör inte så mycket oss i Sverige kan jag tycka , ändå ojas det direkt på diverse ställen hur farligt det är med drönare och debatten är något skev kan jag tycka

Det hade varit väldigt intressant att veta en statistik på antal verkliga incidenter och hur stor den % är i Sverige och då menar jag sk seriösa användare som i huvudsak använder det till Foto - film

Det handlar om precis som några redan skrivit att informera nya användare och få dem att inse riskerna och att tekniken kan fallera och förhoppningsvis de tar de smarta besluten var och hur man flyger , Tyvärr som med alla aktiviteter finns det dårar som kommer att skita i allt. Tex kan vem som helst köpa en pitbull terrier utan någon som helst kunskap om hur man hanterar en sådan hundras . Något slags körkort för Multikopter ja kanske ??
        Bor i Malmö
        Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Kommentar

• High Five
          • aug 2013
          • 220

Idiot flyger Phantom på fel sätt på fel ställe

Ja, visst vore det toppen om det kom in större mängder unga människor som tog över i klubbarna, röstade igenom lite revideringar/rensningar av regler, flög formation av DJI Phantoms på fälten med FPV spotters för varje pilot. ;-)

Fast det kommer inte att hända. Klubbarna har inget intressant som lockar längre tycker jag. Däremot kostar det en hel del att vara med, både i pengar och föreningsarbete. Plus att fälten ligger dåligt till för dagens ungdom som faktiskt inte har bil så ofta. Nä jag tycker och tror att det inte kommer gå att stoppa privatflygandet, bättre att hitta samarbetsformer och jobba med informationsspridning.
          Senast redigerad av High Five; 2015-02-15, 16:15.

Kommentar

• High Five
            • aug 2013
            • 220

Ursprungligen postat av IngemarTh
            Varför skulle multirotors vara farligare än andra helikoptrar och flygplans propellrar? Att det är fler propellrar spelar ingen roll, det räcker med en för att åstadkomma otäcka olyckor. Modellflygklubbarna har hanterat detta utan prop guards i snart ett sekel med regler och lärande.
            Nej, för all del, då säger jag att alla som flyger med propeller först i färdriktningen ska ha prop guards. Börjar det säljas flygplan och helisar som är drönare så bör man se över säkerheten runt propellrarna där också. Drönare för mig är att man kan trycka på en knapp och i pricip skicka dom vart man vill eller ha dom hovrande en halvtimme.

Anledningen att jag bara pratade om multis är för att det är det som det skriks mest om här på forumet. Att folk får det att låta som att en folkstorm mot modellflyg redan äger rum är kanske inte så konstigt. Som modellflygare är vi nog trygghetsnarkomaner då det går hand i hand med att inte krascha sin modell första 20 sekundrarna. Inte fel i sak men det leder till att knappast ha en bra bild av samhället just nu. Jag flyger aldrig på modellflygfält. I det fria så kommer folk fram och är nyfikna och imponerade. Det har inte hänt mig att någon klagat på att det är farliga saker för nära det ena eller andra. Möjligen pratar massmedia ett sånt språk, men det gör dom om allt. Skulle jag däremot flyga på ett modellflygfält misstänker jag av oron här att jag för eller senare skulle få en åthutning för något.

Kommentar

• darkling76

• dec 2011
              • 236

Ett annat sätt kan ju vara ett certifikat kanske?
              Vet inte....men en sak vet jag att om det varit min bil den damp ner i så hade den piloten inte flugit quad mer... Möjligtvis med proteser då....

Kommentar

• Stiffe
                • jan 2012
                • 991

Vet inte....men en sak vet jag att om det varit min bil den damp ner i så hade den piloten inte flugit quad mer... Möjligtvis med proteser då....
                Som sagt det var i Turkiet och den ramlade ner på vägen och fastnade under bilen där föraren sen stannade och la den i bilen
                Bor i Malmö
                Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Kommentar

• Copterdude
                  • maj 2012
                  • 1269

Galnaste videon jag sett hittils ! Man blir dock inte förvånad.

Senast redigerad av Copterdude; 2015-02-15, 16:50.

Kommentar

• flygrc
                    • aug 2013
                    • 329

Ju mer jag ser desto nervösare blir jag för att det kommer sluta med restriktioner för allt radiostyrt.
                    Varför ska dessa personer envisas med att flyga över vägar,hus och människor?
                    Jag hoppas verkligen att de filmer som läggs ut väcker ett säkerhetstänk.

Kommentar

• darkling76

• dec 2011
                      • 236

Ursprungligen postat av Copterdude
                      Galnaste videon jag sett hittils ! Man blir dock inte förvånad.

Jösses..... Skulle ju vara skadestånd på miljonbelopp för det där....
                      Jaja..... I vår klubb oroar vi oss för att ljudet kan verka störande från vårt klubbfält vad gäller närliggande bebyggelse... Nåt sånt här hade ju definitivt varit spiken i kistan för vår verksamhet....

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                        • 929

Ja, dom gör ju verkligen bra reklam för sin hobby !

Kay krut

Kommentar

• jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

Ursprungligen postat av Stiffe
                          Som sagt det var i Turkiet och den ramlade ner på vägen och fastnade under bilen där föraren sen stannade och la den i bilen
                          Nä, det var i Chile om man ska vara petig.... Men lika förbannade jävla dumt ändå.
                          ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• genland
                            • maj 2006
                            • 1228

Kanske detta kan vara en möjlig utveckling för att bättra på säkerheten....

IAF för den seriöse Phantomflygaren.

MVH Kent

Kommentar

• IngemarTh
                              • okt 2010
                              • 415

Jag tror det är bättre om den seriöse flygaren kollar upp var han befinner sig på en flygkarta typ denna: http://www.madsen-system.se. Automatik brukar bara strula.

Ursprungligen postat av genland

MVH Kent

Kommentar

• Fluf
                                • jul 2012
                                • 1580

Ursprungligen postat av genland

MVH Kent
                                Problemet med Phantom är att den redan är så lätt att flyga att det inte behövs kunskap eller diciplin för att gör det. Om det dessutom är mjukvara som hindrar den från att flyga på olovliga ställen är det lätt att tänka "här kan den flyga, då är det ok".

Säger som Jeff Goldblum i Jurrasic Park "The problem with this technology is that it didn't require any disipline to obtain it."
                                Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                                Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                                Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                                Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                                Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

Arbetssätt...