Spexflight

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brauer
    • jun 2006
    • 316

Alltså inte för att var sån, men att det pratas så mycket om försäkringen känns lite för mig som att acceptera olyckor, bara man kan betala. Jag vet att ingen av er menar det, det låter bara lite konstigt i dialogen.

Det här med rc-cert är ju en bra grundtanke. Helt klart! Men jag måste nog också påpeka att jag aldrig skulle kunnat få ihop en modell och flyga den enligt "riktig" säkerhet när jag tog cert. Att kunna spaka en modell räcker inte för att få ordentlig säkerhet. Jag tycker nog som Roger, att det är de oförutsedda händelserna som behöver minskas.
    All heder åt dig Georg, ni gör ett fantastiskt jobb! Men jag tror att ni gör det lite svårare än ni behöver just nu. Finns det kanske möjlighet för gästflygare att innan evenemanget "checka in" och flyga en sväng? Då vore problemet löst kring rc-cert. Det viktiga är väl inte vad som står på pappret, utan vad piloten kan prestera i form av säkerhet? Vill ni få upp säkerheten borde nog en genomgång av varje modell vara mer obligatorisk än ett flygprov. En brusten link på en helikopter eller flygplan kan i förlängningen ställa till det ordentligt för någon stackare.

Vi får ju hoppas att det blir ett bra event i år också, och att ingen hamnar utanför.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

Kommentar

• george_007
      • jun 2006
      • 9

Hej!

Ja, det är inte upp till mig ensamt att besluta hur vi (SRFK) ställer oss i dessa frågor men jag lovar göra allt jag kan för att göra det möjligt för flygare oavsett härkomst och tillhörighet att flyga hos oss, både på Skaldagarna och annars.

Jag tror att vår Skalageneral kommer kräva besiktning av modeller innan flygning på Skaladagarna, men jag är inte helt säker. Jag vill minnas att han har pratat om det iallafall.

Jag tror att en check-in med flygning, även om det är en bra tanke i teorin, inte blir möjlig i praktiken då vi inte får tillgång till fältet vid huvudbanan förrän sent på fredagen och då ska vi bygga upp hela mässområdet.

För rc-cert tror jag det räcker om man är "känd" (kolla med vår Skalageneral för säkerhets skull). Det som återstår är alltså försäkringsfrågan. Den kanske går att lösa. Jag ska ta upp det på nästa Styrelsemöte.

Hälsar
      Georg

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

Låter lovande Georg!
        Brauer,utan att vara en olyckskorp,just försäkringen ÄR oerhört viktig
        utifall olyckan är framme..Modellerna är stora ,tunga o snabba så händer det något så KAN konsekvenserna bli mycket trista..
        Givetvis ska det göras så mycket som möjligt för att mota fan i grinden men man skall alltid räkna med att det värsta kan inträffa..
        Det har redan hänt utomlands och enligt sannolikhetsläran kommer det att hända här också tyvärr..
        Däremot så tror jag inte att ett RC-cert gör någon som helst skillnad men det är min åsikt...
        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Brauer
          • jun 2006
          • 316

Ursprungligen postat av bokis
          Brauer,utan att vara en olyckskorp,just försäkringen ÄR oerhört viktig utifall olyckan är framme..Modellerna är stora ,tunga o snabba så händer det något så KAN konsekvenserna bli mycket trista..
          Givetvis ska det göras så mycket som möjligt för att mota fan i grinden men man skall alltid räkna med att det värsta kan inträffa..
          Det har redan hänt utomlands och enligt sannolikhetsläran kommer det att hända här också tyvärr..
          Däremot så tror jag inte att ett RC-cert gör någon som helst skillnad men det är min åsikt...
          Det jag menade var att flygplan kan trilla ner oavsett om man har försäkring eller inte. Jag skulle aldrig flyga utan försäkring, men poängen är att minska krascherna istället för att bara fokusera på att minska problemen efter. Ingen försäkring kan någonsin ge tillbaka ett liv som förstörts eller kanske helt slutat. Det var SÅ jag menade :p
          Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
          Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
          Funtana - Axi 2808/20
          Trex 450XL
          + en del hyllvärmare

Kommentar

Arbetssätt...