Tipshallen Växjö 24/1 - 2015.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cmeijer
    • maj 2009
    • 101

Nya saker dyker upp och då måste man anpassa regler och rekomendationer.
    att ha en avdelad del, som bortre straffområdet där fpv är tillåtet mellan racen vore bra.
    Där kan vi lägga en lite bana och samtidigt hålla ordning på video kanalerna. det känns som om många vill köra 250 fpv. Det är mycket säkrare när alla flyger åt samma håll runt en enklare bana!!!!!!!!!!!!
    och det vore kul om vi kan hålla det på en kul nivå med bra flygning och inte massa väntan på race.
    men vi måste hjälpas åt att hålla det säkert och kontrollerat. och det kan vi ju! :-)

sedan ser jag fram mot kul racing med flygplanen med. pylon är kul, bara vi inte är för många/heat.
    vi vill ju ha hela kärror och härlig racing!

Hoppas på en kul träff med mycket flyg och hela modeller:-)
    Senast redigerad av cmeijer; 2015-01-14, 20:18.

Kommentar

• Xermalk
      • jul 2013
      • 672

Då detta är första svenska träffen med inomhus fpv, så är det fullt försåtligt med alla regler. Hellre för mycket nu, än för lite och sen aldrig mer.

Kommentar

• radiocontrol
        • jul 2006
        • 178

Jag har full respekt för de som arrangerar sådana här event och förstår hur mycket jobb som ligger bakom. Samtidigt tappar jag lusten att åka till Växjö när 3 av de 4 flygmojänger jag tänkte ta med går bort pga ändrade regler. Jag såg verkligen fram mot tipshallsflygningen i år.

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Ursprungligen postat av radiocontrol
          Jag har full respekt för de som arrangerar sådana här event och förstår hur mycket jobb som ligger bakom. Samtidigt tappar jag lusten att åka till Växjö när 3 av de 4 flygmojänger jag tänkte ta med går bort pga ändrade regler. Jag såg verkligen fram mot tipshallsflygningen i år.
          Nu är inte jag med och arrangerar i år, men jag har varit innan och tänkte bara förmedla lite tankar.

Det är alltid extremt trögt att få fram åsikter om vad folk vill. Man kan som arrangör tjata ihjäl sig, ingen reagarar. Ja inte för än det är för sent, då är man ofta lite väl påflugen och tycker massa saker är dåliga lite hur arrangören än gör.

Nu vet jag att klubben internt jobbar häcken av sig för att få till allt som diskuterats här, men det är svårt när det kommer så tätt inpå och alla vill olika, fast bara dem som för stunden tycker det är fel hörs. Alla F3P-flygare är ju tysta till den dagen de får mindre flygyta.

Klubben satsar tydligen utöver flygningen stort på att få dit extern publik. Något som vårt förbund uppmuntrar - rekrytering till hobbyn är toppen!

Låt saga att klubben skulle tillåta 250FPV och ha en rejsavdelning med nät osv. Men stå fast vid reglerna att alla FPV-flygare skall ha en spotter och givetvis lagliga video/radio-sändare. För utan spotter så är det inte modellflyg och försäkring täcker ej. Olagliga sändare går ju givetvis inte att uppmuntra. Hade det inte ändå blivit ett liv om att man inte får komma med sin immersion 600mW sändare då? eller om att spotter behövs?

Inget gör sig självt och hjälp de som arrangerar med försalg och info I tid, annars blir det inte bra.
          Superhero

Kommentar

• radiocontrol
            • jul 2006
            • 178

Jag flyger inte ens FPV så det är inte det jag faller på.
            250-gränsen på multirotor fanns från början inte med i reglerna i första inlägget i den här tråden.

Naturligtvis måste vi sätta säkerheten främst, inget snack om det och klubben får naturligtvis bestämma hur de vill ha det på sitt evenemang.

Om reglerna i första inlägget säger max 250 för multirotor men man sedan anger "upp till 250-300" i ett senare inlägg, vad är det som gäller? Skriver man "För större multikoptrar kan man ta kontakt med mig och eventuellt få tillstånd att flyga tillsammans med dem andra helkoptrarna på kortsidan" är det en för luddig definition för att köra långtbortifrån för att kanske få flyga.

Vad är definitionen på en "parkflyer"? Allt som inte är gjort för att flygas inomhus? Då går min StuntMaster också bort.
            Tråkigt men jag står över i år.

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Vad är definitionen på en "parkflyer"? Allt som inte är gjort för att flygas inomhus? Då går min StuntMaster också bort.
              Ja precis. Problemet är att det går trögt att I en idiell förening få fram regler ristade I sten. Alla gör sitt bästa alla vill vara tillmötesgående, men det är jättesvårt. Allt som är gjort för inomhusflyg är välkommet, utöver det får se som bonus. Personligen tycker jag blade MCPX skulle vara största helikoptern (typ), men jag bestämmer inte som sagt.

Man får tänka på att det är ett privilegium och inte en självklarhet att besöka eventen.
              Superhero

Kommentar

• Doggevito
                • jan 2011
                • 117

Se det så här;
                Väderleksprognosen garanterar helt vindstilla och runt 20 grader hela dagen. :sarcastic:

Vi ska göra vad vi kan för att så många som möjligt ska bli nöjda.
                Om vi alla är lite tillmötesgående och har ett glatt humör så kan det bli en fantastiskt trevlig dag.

/Douglas

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av Doggevito
                  Se det så här;
                  Väderleksprognosen garanterar helt vindstilla och runt 20 grader hela dagen. :sarcastic:

Vi ska göra vad vi kan för att så många som möjligt ska bli nöjda.
                  Om vi alla är lite tillmötesgående och har ett glatt humör så kan det bli en fantastiskt trevlig dag.

/Douglas
                  Exakt, det är ju världens chans att visa för klubben vad man håller på med och få med det till kommande år.
                  Superhero

Kommentar

• Amir
                    • okt 2009
                    • 63

Jag flyger inte ens FPV så det är inte det jag faller på.
                    250-gränsen på multirotor fanns från början inte med i reglerna i första inlägget i den här tråden.

Naturligtvis måste vi sätta säkerheten främst, inget snack om det och klubben får naturligtvis bestämma hur de vill ha det på sitt evenemang.

Om reglerna i första inlägget säger max 250 för multirotor men man sedan anger "upp till 250-300" i ett senare inlägg, vad är det som gäller? Skriver man "För större multikoptrar kan man ta kontakt med mig och eventuellt få tillstånd att flyga tillsammans med dem andra helkoptrarna på kortsidan" är det en för luddig definition för att köra långtbortifrån för att kanske få flyga.

Hej

Jag vill bara förtydliga vissa saker och är tacksam för dina synpunkter

Anledningen att vi ändra benämningen från bara 250 till 250-300 är pga det inte finns något standard på mått eller liknade utan la till en max vikt istället på 600gram istället.

Anledningen att man kan tillstånd/tillåtelse att flyga större multikopter är, multikopter kan köpas var som helst och av vem som helst. Skulle vi bestämma att det är ok att flyga multikopter upp till XX antal kilo kan det dyka upp en kille som aldrig eller fåtal gånger kört med en multikopter och gör något misstag som en mer erfaren pilot inte skulle göra.

Därför kan jag efter en kort diskussion på plast med piloten ge tillstånd att flyga med något större multikopter.

Jag hoppas att du kommer och känner dig välkommen.

Kommentar

• Doggevito
                      • jan 2011
                      • 117

Det kommer att bli den första officiella FPV-tävlingen inomhus för multicopter 250-klass.
                      Claes Meijer kommer att hålla i detta.

För flygplan kommer det bli en Pylon-tävling.
                      Börje Ragnarsson ser till att detta går rätt till.

Blir även lite uppvisningsflyg, lotteri och annat kul.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: tips 2015 - Kopia - Kopia (3) - Kopia - Kopia - Kopia - Kopia.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,2 KB
ID: 503865

/Douglas
                      Senast redigerad av Doggevito; 2015-01-16, 15:56.

Kommentar

• Henke80
                        • okt 2012
                        • 234

Nu är det bara 169.5 timmar kvar.
                        ska bli kul..
                        Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

Kommentar

• Doggevito
                          • jan 2011
                          • 117

Börjar bli dags att ladda !!
                          Klicka på bilden för större version

Namn: tips 2015 - Kopia (3) - Kopia.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,3 KB
ID: 503993
                          Douglas

Kommentar

• Tommy_H
                            • jan 2015
                            • 33

Hej!
                            Ser fram emot flygningen på lördag. Jag är en som flyger blandat, både helikopter, multi och numera införskaffat flygplan till lördagen.
                            Jag tycker många regler är bra, speciellt för multi och fpv. Det har nämnts tidigare men det är ju viktigt att inte någon startar en vtx och stör ut en redan befintlig flygande. Vore bra om man har en liten hörna för fpv även mellan tävlingarna, men går det inte att ordna så kanske det blir så nästa år.
                            Rent generellt så gäller ju sunt förnuft, och det gäller samliga rc varianter, både heli som multi och även plan.
                            Detta blir andra året för mig, jag undrar är det avspärrat mellan plan och heli/multi?
                            Förra året reagerade jag på att väldigt många plan var över och snurrade alldeles för nära helikoptrarna, det kräver sin koncentration, och regler samt sunt förnuft gäller även för dem som flyger plan.
                            Visst är det så att reglerna för vtx och dess styrka är på 25mW? Ni nämner att en 600mW immersion inte är tillåten, men det är ju inte 100 eller 250mw heller eller har jag fel? Hur kommer ni kolla och följa upp detta?
                            Jag har precis installerat 25mW vtx och fpv utrusntning så jag kommer nog testa fpv tävlingen. Ska bli riktigt roligt.
                            Ladda nu på era batterier! Se till att ha humöret på topp och respektera varandra. Vi har alla samma typ av intresse
                            Snart är det dags.......

Kommentar

• Zallisen
                              • jun 2013
                              • 361

Nej han sa det som ett exempel att det skulle bli ett jäkla liv om de skulle följa strikta lagarna för videolänkar och bara tillåta 25mW men så är det lyckligtvis inte.

Men självklart ska man starta sin videomattagare och skärm/glasögon först för att se om någon redan sänder på samma kanal innan man startar sin sändare.

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Ursprungligen postat av Zallisen
                                Nej han sa det som ett exempel att det skulle bli ett jäkla liv om de skulle följa strikta lagarna för videolänkar och bara tillåta 25mW men så är det lyckligtvis inte.
                                Jag hoppas verkligen att bara lagliga sändare är tillåtna. Annars gäller inte försäkringarna eftersom det inte är sunt förnuft l
                                längre.

Doggevito, vad har du bestämt här?
                                Superhero

Kommentar

Arbetssätt...