Östersundsträffen / RCFF Shootout (?) 30/6 - 3/7 2016

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kay.krut
    • jan 2007
    • 929

Skoj Kjell då får vi konkurrens i lufthavet, Ragnar med sin Fokker DR1:a och jag med min Camel. Det kan bli häftiga luftstrider över Östersund till sommaren.

Vad gäller din byggsats från Balsa USA så lär du inte vara ensam om att inte gilla deras stansning. Jag har själv upplevt detsamma med en byggsats från dem. Däremot är jag mycket nöjd med den materialsats som jag byggt Camelen av. Micke Reeves har otrolig finish på sina byggsatser och dom är väl värda sitt pris. Bitarna passar så fint ihop så det blev nästan inget att slipa. Ritningarna är helt rätt, även om de inte visar allt men en van byggare klarar detta fint. Så ingen ska vara rädd för att bygga en modell från honom och jag kan verkligen rekommendera det.

Jag vill passa på att önska alla modellflygvänner en god fortsättning på det nya året.

Kay krut

Kommentar

• Lelle
      • aug 2007
      • 1472

Kjell.
      Trevligt att se den gamla 7-70:an får nytt liv och kommer till användning igen. Bra jobbat , och snyggt blir det.
      /Lelle

Kommentar

• K-Å
        • maj 2006
        • 1184

Enligt den tradition vi drog igång i fjol så har jag från säker källa att det stundar skalatävling även under årets upplaga av Östersundsträffen. Vidare så har de svenske kokat ihop ett embryo till landskampen mellan Sverige och Norge som ska avgöras på Östersundsträffen 2016.

MVH K-Å
        MVH Kjell-Åke Skoog
        Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• Micke.Falo
          • okt 2011
          • 170

Så här nära har det inte varit till träffen i år ännu...

Planera in ett besök på årets kanske trevligaste träff.
          Ni lär få se några av projekten i denna tråd och även byggtråden flygas och kanske premiärflygas. Ett ypperligt tillfälle att andas modellflyg i ett par dagar.
          Anmäler er gör ni på www.ostersundstraffen.nu

Välkomna!!
          "we have a long way to go and a short time to get there"
          SA3BED

Kommentar

• kjni
            Administrator
            RCFF - Moderator
            RCFF - Administratör
            • nov 2009
            • 2028

”FLY ONLY”-tävling på Östersundsträffen 2016 !!!

Nu är det klart att det blir en ”Fly only”-skalatävling på årets Östersundsträff. Det är en enkel form av skala-tävling där alla typer modeller kan deltaga. Enda kravet är att modellen har en riktig förebild som har flugit. Det är till och med så att det räcker att modellen kan identifieras som lik den riktiga typen av flygplan, dvs den behöver inte vara lik en enskild individ. T ex som dokumentation för en Spitfire-modell räcker det med att visa en bild på en riktig Spitfire så att man ser att flygplanstypen är samma.
            Flygningarna består av ett enkelt program med start, rak förbiflygning, valfri manöver 1, valfri manöver 2 och landning.

De valfria manövrerna finns beskrivna i FAI Sporting Code för F4C. Du kan ladda ner den kompletta dokumentationen här.

Här hittar du reglerna för tävlingen och skisser på de valfria manövrerna.

Alla manövrar har samma poängsättning. Domarna ger poäng 10 (för en perfekt manöver) och ner till 0 för en värdelös…
            Denna poäng multipliceras med K-faktorn för manövern och här har alla manövrar K=16. Man kan alltså få ihop 5x10x16=800 poäng för en helt perfekt flygning.
            Så ett taktiskt val är väl att välja manövrar som man kan utföra på ett bra sätt…

Utöver själva manövrerna får man också poäng för:
            A/ Realistisk flygning
            B/ Motorljud/trottling
            C/ Flyghastighet
            D/ Harmonisk flygning, elegans
            E/ Manöverstorlek
            Här är K=4 och man kan alltså få ihop max 5x10x4=200 poäng på denna del.

Alltså dags att välja ut viken modell du vill tävla med, bestämma 2 valfria manövrar och börja träna! Glöm inte att ta med en bild på modellens förebild som dokumentation.

För att ge oss möjlighet att planera genomförandet på ett bra sätt vill vi att du talar om att du planerar att delta genom att ange detta i pilotanmälan.

Du är välkommen med kommentarer och frågor i den här tråden.

Kommentar

• Micke.Falo
              • okt 2011
              • 170

Hemsidan uppdaterad! Ni som anmält er redan och vill vara med i "fly only" tävlingen kan antingen maila oss eller göra en pilotanmälan till på hemsidan.
              SA3BED

Kommentar

• kjni
                Administrator
                RCFF - Moderator
                RCFF - Administratör
                • nov 2009
                • 2028

Ni planerar väl in Östersundsträffen och Fly Only skalatävlingen?? Vore trevligt att se lite bilder av modeller som kommer...

Själv har jag fått klart en sits så nu skall det bara till en pilot och ett flygplan - än så länge är det ju gott om tid!

Med vänlig hälsning,
                Kjell Nilsson

Kommentar

• kay.krut
                  • jan 2007
                  • 929

Hallå där, finns det ingen hejd på dig Kjell? Nu vågar ju inte jag komma upp med min Camel.

Den ser fin ut, din korgmöbel. Jag funderade ett tag på att göra en likadan till min Camel men så beslutade jag mig för att avstå. Man ser ju inte så mycket av den när gubben sitter där. Fast nu har du gjort mig lite febrig, kanske jag ska göra en ändå. Det finns en fin ritning och beskrivning på nätet som jag tankade ner för en tid sedan. F-n vet.

Kay krut

Kommentar

• kay.krut
                    • jan 2007
                    • 929

Och ur töcknet reste sig en kamel, dammig och lite vilsen men dock en Sopwith Camel!

Efter nästan fem månaders byggande, med allt för många avbrott för annat hyss, har jag äntligen fått kärran färdig. Allt är nu installerat, tyngdpunkten rätt och alla vinklar dubbelkollade. Till och med "Lill-Krut" har hittat sin plats. Vikten på härligheten slutade på 7,4 kilo och för en 1:4 skalakärra som denna så är det nog ganska bra slutresultat. Vingytan ligger på ca 140 kv.dm så den lär nog flyga.
                    Förhoppningsvis ska den med upp till Östersund och delta i skalatävlingen.
                    Bifogade filer

Kommentar

• Thomas
                      • jun 2006
                      • 7681

Vilken skönhet!!
                      Och sedvanligt fint detaljarbete.
                      Där ligger en annan i lä....
                      Retroholic!

Kommentar

• kjni
                        Administrator
                        RCFF - Moderator
                        RCFF - Administratör
                        • nov 2009
                        • 2028

Lysande! Men piloten ser lite sammanbiten ut....Ser fram mot att se den i verkligheten om 136 dagar och 11 timmar.

MVH
                        Kjell

Kommentar

• K-Å
                          • maj 2006
                          • 1184

Nu får vi hoppas att några Tyska kärror letar sig till Optand och Östersundsträffen så Lillkrut och Lillkjell får lite jobb att göra med att försvara lufthavet.......
                          MVH Kjell-Åke Skoog
                          Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• LIP
                            • maj 2006
                            • 1315

Den är grann!

Kommentar

• kjni
                              Administrator
                              RCFF - Moderator
                              RCFF - Administratör
                              • nov 2009
                              • 2028

Ursprungligen postat av K-Å
                              Nu får vi hoppas att några Tyska kärror letar sig till Optand och Östersundsträffen så Lillkrut och Lillkjell får lite jobb att göra med att försvara lufthavet.......
                              Håller på med beväpning och andra detaljer för detta ärofulla uppdrag...

MVH
                              Kjell

Kommentar

• Micke.Falo
                                • okt 2011
                                • 170

21st anmälda så här långt! Missa som sagt inte årets kanske trevligaste modellflygträff, i tråden ser ni några av vinterns byggen som kommer att kunna beskådas på plats, samt många många fler fina modeller.

Välkomna!
                                SA3BED

Kommentar

Arbetssätt...