Pratat men Kjell, vi lottar ut en scannad och printad pilot i lämplig storlek. Det som krävs för att vara med i utlottningen är att delta som pilot i Östersundsträffen 2016. Vinnare utses på lördag em/kväll på träffen då de flesta deltagarna brukar var på plats.
Östersundsträffen / RCFF Shootout (?) 30/6 - 3/7 2016
Kollaps
X
-
-
25 anmälda, varav hälften från vårt grannland i Väster, skynda att anmäla er, i morgon kan våra Norrmän vara i majoritet på träffen och ta över hela träffen, då blir det andra bullar.
Anmäl er idag i morgon kan det vara för sent.
MVH K-ÅMVH Kjell-Åke Skoog
Ordförande RCFF 2023/2025.Kommentar
-
Kommentar
-
Kjell-Åke.
En 19-10 propeller är förträfflig till framdrifvning av flygfarkostmodeller. Den ska dock vara anpassad till den, för tillfället valda motor som i sin tur är till modellfarkosten utsedd. Det är av ytterlig vikt att dessa tre komponenter äro väl anpassade till varandras kraft, arbetssätt samt övriga önskemål som piloten kan avkräfva.
Det står dock helt klart att författaren, av ovan beskrivna inlägg att döma, kan ha förväxlat vissa naturlagar. En motor av nämnda storlek bör ej ha större luftskruv än att den, med tillfredsställelse, kan uppnå de varv som producenten har satt upp som mål. En skruv, propeller i detta fall, bör ha måtten 12x8 tum eller 13x 6 tum för att passa ovan nämnda motor.
Dock kan författaren tänkas ha önskemål om att använda nämnda motor som startmotor för en större dito. Denna huvudmotor bör då, för att passa den propeller som föreslagits,18x10 tum, ligga inom spannet 180-220. Ett faktum kvarstår dock, är den tilltänkta modellflygfarkosten av tillräcklig storlek för dessa mått. Endast författaren själv kan, med största säkerhet, detta avgöra.
Med ytterligt varma önskningar om en lyckad jungfruflygning.
Kay krutKommentar
-
Tack o store cubguru, ljuset i vår för övrigt mörka tillvaro i norrlands inland och EU stödområde 5.
Jag har upptäckt ett stort bekymmer med kombinationen motor och skrufv, skruven tar i marken då den roterat 180 grader, är det en påfallande bra lösning att höja landningsstället eller ska man såga av skrufven? Motorn är för övrigt rejält upptrimmad för att klara av att rotera den monterade skrufven.
Vägled mig i denna svåra fråga.
K-ÅMVH Kjell-Åke Skoog
-
Bäste Cubägare!
Det går alldeles utmärkt att avtaga det överskjutande materialet å nämnda skrufv. Den åsyftade motorn är, under alla omständigheter alldeles för underdimensionerad för att klara av de motkrafter som nämnda skruv åsamkar. Att höja eller på annat sätt öka avståndet i framkant på den aktuella flygfarkosten, kan förorsaka oönskade effekter vid markkörning. Ett godtagbart alternativ vore att utöka motorns verkningsgrad, montera den vertikalt samt utnyttja de minimala kraftresurserna som till buds stå och använda farkosten som drönare (ett ännu icke vid pressläggningen uppfunnet ord)
Dock kan man ifrågasätta om det över huvud taget kan finnas uns av framgång över detta projekt då det synes vara förkylt redan i inledningen. Dock bör man taga i beaktande att förslaget som sådant är lagt av en, till synes totalt okunnig person, dessutom hemmahörande i de norra delarna av vårt fosterland. Av denna anledning kan man antaga att projektet, med all sannolikhet kommer att tagas i land på ett eller annat sätt. Endast tiden kan ge besked.
Med hopp om bättring!
Kay krutKommentar
-
Bäste Cubägare!
Det går alldeles utmärkt att avtaga det överskjutande materialet å nämnda skrufv. Den åsyftade motorn är, under alla omständigheter alldeles för underdimensionerad för att klara av de motkrafter som nämnda skruv åsamkar. Att höja eller på annat sätt öka avståndet i framkant på den aktuella flygfarkosten, kan förorsaka oönskade effekter vid markkörning. Ett godtagbart alternativ vore att utöka motorns verkningsgrad, montera den vertikalt samt utnyttja de minimala kraftresurserna som till buds stå och använda farkosten som drönare (ett ännu icke vid pressläggningen uppfunnet ord)
Dock kan man ifrågasätta om det över huvud taget kan finnas uns av framgång över detta projekt då det synes vara förkylt redan i inledningen. Dock bör man taga i beaktande att förslaget som sådant är lagt av en, till synes totalt okunnig person, dessutom hemmahörande i de norra delarna av vårt fosterland. Av denna anledning kan man antaga att projektet, med all sannolikhet kommer att tagas i land på ett eller annat sätt. Endast tiden kan ge besked.
Med hopp om bättring!
Kay krut
Ohh store Cubguru vad vore väl världen utan dina genomtänkta råd i CUB sammanhang, vi vore och vilsna för evig tid. Har nu enligt dina upplysta råd minskat skrufvens omfång. För att spara min dyrbara tid så nöjde jag mig att såga af ena sidan på skrufven. Det mekaniska stycket vibrerar och för ett infernaliskt oväsen efter detta ingrepp O store Guru vad har jag gjort för fel.
Upplys mig om vad jag nu ska ta mig till med min lilla pippi gula flygmaskin med en nallebjörn på fenan.Senast redigerad av K-Å; 2016-02-26, 22:21.MVH Kjell-Åke Skoog
-
Käre Cubägare, K-Å.
Det är med absolut största tillfredsställelse som jag tager del av Edra materialförändringar och systemanpassningar. Dock är jag lite tveksam till om den afvkortning av skrufven som nämns i stycket ovan, kan bidraga till att föra detta otroligt avancerade projek i hamn. De vibrationer som uppstått kan, till största del, härledas till massflykt det vill säga att massa har flyttats över radi-axiellt till det längsta av nämnda blad. Problemet torde enklast kunna avhjälpas genom att på det kortaste av de två framdrifvningsbladen placera ut lämpliga motvikter, i den mån det finns tillgängligt utrymme.
Om projektet, trots gifvna arbetsbeskrifvning skulle misslyckas, finns det möjlighet att inboka konsulthjälp som kan bistå med råd. Detta torde då kunna ske på årets storarrangemang Östersundsträffen å anrika Optand. Ingen konsultavgift uttages då detta anses strida mot sunt förnuft.
Med sydliga hälsningar
Kay krutKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Bäste lärjunge!
Det är alltid upplyftande, ja stundom glädjande att de lärjungar som sig bestämt att upp i lufthafvet sig begiva, äro så mottagliga av god vägledning och rådgifvning att de oftast lyckas i sina uppsåt.
Den uppoffring som "cublärjunge" här visat, kommer att rendera honom till medlem i det lilla men dock så celebra sällskapet "Gubbar med Cubar". Då undertecknad är att betraktas som upphovsman och ständig medlem såväl som allenabestämmande i detta fall, så äro detta härmed bekräftat. Då detta forum dessutom är att betrakta som allmänt organ, anses beslutet vara utlyst i vedertagen ordning och meddelas därför endast på detta sätt. Utnämning kommer att ske på Östersundsträffen med pompa och ståt.
Väl utfört arbete, Cublärjunge.
Kay krutKommentar
-
Ohh store Cubguru, jag är rörd till tårar och avvaktar med kraft och stort tålamod Östersundsträffen 2016.
Eftersom jag blir Gubbe på riktigt i december så kommer detta synnerligen lägligt.
Jag kommer att kämpa vidare för Cuben i tiden och framtida segrar samt brödrafolkens väl.
Eder ödmjuke Cublärjunge i Norr.MVH Kjell-Åke Skoog
Kommentar