Ripaläger Shootout Syd 2019

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ripa
    • maj 2006
    • 698

Ripaläger Shootout Syd 2019

Klicka på bilden för större version

Namn: Ripa logga 20%.jpg
Visningar: 2
Storlek: 15,7 KB
ID: 525633 RIPA MODELLFLYGKLUBB INBJUDER TILL

RIPALÄGER SHOOTOUT SYD 2019 V.29 12 - 21 juli

Ripalägret har sedan tidigt 70 tal arrangerats med målsättning att skapa trivsel och gemenskap för landets modellflygare, och i hög grad, även deras familjer, modellflyg är vår gemensamma nämnare. Genom alla modellflygare som kommer till Ripa under lägerveckan, visar vi upp en bredd på hobbyn, med modeller från det enklaste enkla, till riktigt häftiga modeller.

TEMADAGAR
    För klubbens del vill vi väcka intresse för nya utövare, samt återuppväcka intresset för många besökare som varit aktiva, men som varit från hobbyn några år. Av samma anledning ”kör” klubben temadagar mån-fred mellan kl. 13 -16 , Dagens tema är på inget sätt allenarådande under denna tid. Det kommer ofta modellflygare utan klubbtillhörighet, och intresserade nybörjare som har intresse för en speciell gren inom hobbyn, många åker lång väg för att komma till fältet, för att träffa likasinnade, och få svar på sina frågor under ”rätt” temadag.

SWAP-MEET
    Klubben upplåter utrymme till försäljning av begagnade modellflygprylar i depåområdet, naturligtvis är hobbyhandlare välkomna att sälja, och visa upp sina produkter och företag under veckan.

Traditionsenligt firar vi ”JUL(i)AFTON” med Kalle Anka, och alla vänner. Jul(i)afton infaller i år torsdagen den 18 juli och firas med långbord i klubbens pergola, eftersom temat är dubbelbottnat är det upp till var och en att duka upp den mat man gillar bäst, trivsel och gemenskap är dock obligatoriskt.

Passa på att besöka någon av de skånska marknaderna under veckan: Degeberga Marknad 13-14 juli, Kiviks marknad den 15-16 juli, Tomelilla marknad den 18 juli, Sjöbo marknad avslutar marknadsveckanden den 18-19 juli

Kusten från Åhus, Yngsjö, och Olseröd erbjuder kilometervis med vita sandstränder för sol och bad.

Här finns en länk till bilder från Ripaläger Shootout 2018

55 km från Ripa ligger Autoseum med landets största Modellflygmuseum och Mycket mer att titta på

VÄLKOMNA TILL RIPA!

Här finns information om Flygfältet -Flygregler - Campingkostnader
    Frågor? Kontakta Mats Erlandsson bostad 044-350202 mobil. 0705-350202
    Ripa Mfk Välkommen till Ripa MFK, din modellflygklubb på nätet. Läs våra inspirerande artiklar, se våra senaste flygningar och upplev gemenskapen. Vi ses på fältet flera gånger om året! Säsongen […]

Namn: 100720-00.jpg
Visningar: 4
Storlek: 101,5 KB
ID: 525634
    Tro inte på allt du hör,
    det finns alltid tre sidor på varje historia,
    din, deras, och den sanna
  • Mr J
    • maj 2006
    • 4130

Då har man nåt att se fram emot

Kommentar

• MagnusStrömqvist
      • dec 2006
      • 400

Bokar in min vanliga plats på gräddhyllan��. / Strömqvistarna
      Byta/köpa? Hör av dig!
      Pistonpowered:
      112” 3W Mustang, DLA116cc rad
      90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
      87” TC Flybaby, ASP 160 twin
      67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
      60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
      El drift: F3A sebart Wind Pro
      Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

Kommentar

• Per P
        • jun 2007
        • 1286

Vår plats har jag för mig jag bokade redan förra året men här är en liten påminnelse =D
        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Ripa
          • maj 2006
          • 698

Ursprungligen postat av Per P
          Vår plats har jag för mig jag bokade redan förra året men här är en liten påminnelse =D
          De senaste åren har ni bokat in ytterplatsen (närmast fältet) i andra raden, och precis som du skriver bokade du samma plats för 2019.

Välkomna till Ripa!

Mvh
          Mats
          Tro inte på allt du hör,

Kommentar

• Ripa
            • maj 2006
            • 698

Ripa Modellflygklubb kör årets övergripande tema som Ungdomens år 2019.

Traditionsenligt kommer klubben att ”köra” temadagar likt tidigare år månd - fred. med målsättning att väcka, och återuppväcka intresset för modellflyghobbyn.

På SMFF´s årsmöte delgavs information om att medelåldern på medlemmarna i landets klubbar ligger på 57 år, och att den mest förekommande åldern är 73 år.
            Något är fel, något måste göras, men vad, RF har symboliserat förändringsprocessen i flera trappsteg.

Namn: Den organisatoriska förändringsprocessen.jpg
Visningar: 1
Storlek: 32,5 KB
ID: 511259

Förändringar är inte alltid så enkla, men som klubb tror vi oss nått upp till steg två och försöker inse att något måste göras för att skapa förändring

Under Ripaveckan inleder vi måndagen med ett Oldtimertema och bjuder in modellflygare med intresse för modellflyg, så som modellflyg såg ut när nutidens ”gubbar” mellan 57 och 73 år växte upp.
            SMOS visade intresse redan i fjor, Växjö RC klubb arrangerade en oldtimerträff med framgång 2018 , så intresset finns, och är nog större än vi tror.

Hur ser vi då kopplingen till Ungdomens år i detta tema? Som klubb upplever vi att det på nytt finns intresse för enkla friflygmodeller Sparven - Cikada m.fl. Det snurras runt med fler linflygmodeller, såsom Biet - Getingen - Vespus m.fl. än vad det gjort på många år.
            Även det enklaste enkla av alla RCflygplan,Matforsaren kan vara ett bra bygge att börja med.

OK, det är många äldre som bygger dessa på nytt, ofta till, och tillsammans med sina barn och barnbarn, en bra bit på vägen, framåt och uppåt! Det viktigaste är att någon bryr sig, det är vi vuxna som måste ta vårt ansvar och försöka skapa ett meningsfullt fritidsintresse för dagens ungdom.

Övriga temadagar under veckan är
            Tisdag: AEROBATIC – KONSTFLYG - IMAC

Onsdag: SKALAFLYG - WARBIRDS är den kategori som tidigare år rönt störst intresse och publik, och har för många blivit ”Veckans höjdpunkt” Det finns många flygplansmodeller som kan räknas i detta tema, dessutom med stor bredd.

Torsdag: SEGELFLYG - alla kategorier. Segelflygarna har framfört önskemål om att tidigarelägga sin temadag med start från tidig morgon – förmiddag under torsdagen för att få bästa lyft. Rolf - Erik Blomdahl Herrljunga, ställer upp som ansvarig för detta tema, Rolf- Erik har lång erfarenhet, är mästerlig på att bygga, flyga och förklara.

Fredagens tema är ännu inte spikat, i fjol var det
            HELIKOPTER - MULTICOPTERS-MULTIROTOR, men tyvärr var intresset svalt.

Mvh
            Mats
            Ripa Mfk Välkommen till Ripa MFK, din modellflygklubb på nätet. Läs våra inspirerande artiklar, se våra senaste flygningar och upplev gemenskapen. Vi ses på fältet flera gånger om året! Säsongen […]
            Tro inte på allt du hör,

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
              • 239

Det här börjar ju bli tradition :-)

Bokar samma plats som jag hade 2017 och bokade 2018 och fick bekräftat, men tyvärr inte fick vid ankomst 2018 !!!???

Hoppas det funkar bättre 2019.

//Rickard

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7673

Det finns nog alltid plats för dej, Rickard!
                Du får komma tidigt!
                Retroholic!

Kommentar

• Ripa
                  • maj 2006
                  • 698

Ursprungligen postat av Balcke
                  Det här börjar ju bli tradition :-)

Bokar samma plats som jag hade 2017 och bokade 2018 och fick bekräftat, men tyvärr inte fick vid ankomst 2018 !!!???

Hoppas det funkar bättre 2019.

//Rickard
                  Hej Rickard!

Tråkigt om du upplever att vi lovat mer än vi kunde hålla.

Det är lite som att boka hotellrum, vi kan bekräfta en plats, men inte alltid säkerställa att du får exakt samma plats ”rumsnummer” som förra året.

Det är många faktorer som påverkar vårt pusselarbete, husbilar försöker vi placera på platser längst fram i de olika raderna, kan vara knixigt att be dessa fickparkera in och ut mellan husvagnar, flera gånger under veckan.

Om man som gäst byter från husvagn till husbil blir det per automatik en ytterplats

Det är flera plaster som vi ”roterar” både två och tre gånger under veckan beroende av hur många dagar man vill bo på fältet. Platser som bokas för hel vecka (9 dygn) är lättare att boka på samma plats år efter år. Jag vågar i dagsläget inte lova att platsen du hade 2017 är ledig i år, vi gör dock vårt bästa när vi lägger årets pussel. Vilka veckodagar vill du att vi skall boka plats för?

Med vänlig hälsning
                  Mats
                  Tro inte på allt du hör,

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
                    • 239

Söndag till lördag Mats.

//Rickard

Kommentar

• MagnusStrömqvist
                      • dec 2006
                      • 400

Hej Mats, bara dubbelkolla, kommer ej ihåg om jag fått svar på min bokning lör till lör, platsen närmst vägen/grillen och vi har husbil i år? Ses i sommar Med vänlig hälsning, Magnus
                      Byta/köpa? Hör av dig!
                      Pistonpowered:

Kommentar

• yngsten

• aug 2011
                        • 33

Namn: 74C4BBF8-E709-4658-9BEA-A1E15AC0D44B.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,8 KB
ID: 511384
                        Hej där nere!
                        Snart så är det äntligen dags att få komma ner till eran fina anläggning och flyga och tjöta lite eller mycket😀brukar det bli
                        Jag med familj har planerat att komma ner på torsdagen v28 och stannar troligen till söndagen v29, tar gärna en plats där vi brukat stå är väl tredje eller fjärde platsen från kurvan mot fältet om jag inte missminner mig.
                        mvh Mattias Andersson, Skillingaryd
                        Senast redigerad av yngsten; 2019-05-23, 21:46.

Kommentar

• Ripa
                          • maj 2006
                          • 698

Ursprungligen postat av yngsten
                          [ATTACH=CONFIG]68317[/ATTACH]
                          Hej där nere!
                          Snart så är det äntligen dags att få komma ner till eran fina anläggning och flyga och tjöta lite eller mycket😀brukar det bli
                          Jag med familj har planerat att komma ner på torsdagen v28 och stannar troligen till söndagen v29, tar gärna en plats där vi brukat stå är väl tredje eller fjärde platsen från kurvan mot fältet om jag inte missminner mig.
                          mvh Mattias Andersson, Skillingaryd
                          Hej Mattias!

Ni räknas till Ripaveckans "stammisar" , vi har bokat samma plats till er som tidigare år!

Välkomna till Ripa!

Mvh
                          Mats
                          Tro inte på allt du hör,

Kommentar

• Ripa
                            • maj 2006
                            • 698

Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist
                            Hej Mats, bara dubbelkolla, kommer ej ihåg om jag fått svar på min bokning lör till lör, platsen närmst vägen/grillen och vi har husbil i år? Ses i sommar Med vänlig hälsning, Magnus
                            Hej Magnus!

Du bokade plats via SMS den 19 mars, du bokade från den 12 juli och en vecka framåt, jag bekräftade detta med ett vändande SMS samma dag!

Välkomna till Ripa!

Mvh
                            Mats
                            Tro inte på allt du hör,

Kommentar

• MagnusStrömqvist
                              • dec 2006
                              • 400

Man börjar bli gammal helt enkelt. Bra att du har koll
                              Byta/köpa? Hör av dig!
                              Pistonpowered:

Kommentar

Arbetssätt...