Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Idag kl. 14.30 i Löberöd var det luftdop för Mikael Carlsons Fokker DVII. Allt fungerade fint - dock behövs lite justering av stabben - Mikael fick trycka dykroder under hela flygningen.
Bilder kommer...
Mvh
Nu äntligen har jag fått ut ett par bilder - jobbar på en video också. Fast ny dator - ny hemsida - mycket att göra - innebär att det kan dröja lite till med filmen.
Maskinen flög bra från börjar meddelar Mikael. Dock behöver stabben trimmas så att han inte behöver trycka dykroder i planflykt. Mikael har också jobbat med motorn för att hitta rätt startteknik. Mer info följer.
Elegant i färg och form !
Mikael har ett förflutet som skalamodell-flygande dalslänning vill jag minnas.
Antagligen inledde han Fokker-bygget med att fälla några raka fina björkar hemmavid....
Ja, motorn pluddrar lite i ett speciellt läge, ungefär vid 60% gaspådrag. Då blandas både tomgångsmunstyckenas bränsle med fullgasmunstyckena. Det går inte att få bort helt - men det är är helt enligt boken. Man kan justera tomgångsbränslet lite så att man minimerar pluddret, men det går inte att få bort helt. Ger ju samtidigt lite charm också.
Lite data:
Motor: 6-cylindrig vattenkyld Mercedesmotor 200 hk (Högkompressionskolvar). Kolvdiamter 14 cm, slaglängd 16 cm. Tomgångsvarv 200 RPM, maxvarv 1600 RPM. Propeller 270 cm i diameter. Motorvikt ca 340 kg. Motorn startas genom att "snapsas" med bensin i insugningsrören (2 st) runddragning ett par varv - propeller ställd så att någon cylinder befinner sig i TDC (Top Dead Center) Magnet No.1 slås till och Mikael snurrar på en startmagnet i sittbrunnen. Oftast hoppar motorn igång då.
Flygplanets tomvikt 718 kg (helt enlgt originaldokumenten).
PS. Jag har redigerat lite i filmen - och lagt till lite bilder...
Kommentar