Banker och inloggningssätt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • markusb
    • jun 2009
    • 1376

Banker och inloggningssätt?

Har så länge jag kan komma ihåg haft certifikat på mina datorer samt USB-minnet. Jag loggar in på handelsbanken genom att klicka på certifikat, slår sedan mill lösenord och vips är jag inne!

Lägger upp räkningar/lägger till överföringar och bekräftar sedan med mitt lösenord innan det utförs.
    Fasen va smidigt det är! Bara en kod i huvudet som behövs.

Nu står det på inloggningssidan på handelsbanken att i mitten av juni upphör detta sätt att logga in att fungera och man blir påtvingad en dosa som får en grafräknare att se liten ut i jämförelse. Dessutom krävs ett speciellt bankid inloggningskort i denna dosa.
    Tycker det här med certifikat har varit så sjuuukt smidigt och vill gärna behålla det sättet att sköta mina bankärenden.
    Har det installerat på samtliga datorer jag gör mina ärenden på (stationär hemma, laptop samt stationär i föräldrahemmet) och behöver aldrig tänka på att släpa med mig en enorm kortläsare, usb-kablar, inloggningskort, extra koder och allt som hör till detta moderna böket.

Vet ni om det finns andra banker som stödjer detta med certifikat på fil och som troligen inte kommer ta bort det inloggningssättet inom det närmsta?

Swedbank ligger annars nära till hands iom deras lilla dosa som faktiskt går att klämma in i myntfacket i plånboken. Den behöver inget extra inloggningskort heller.

Ös på med tips och idéer!

Klicka på bilden för större version

Namn: jEzRTuCGx.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,5 KB
ID: 520316
  • Bmsone
    • sep 2010
    • 65

SEB har samma sorts dosa som swedbank. Man kan logga in för att göra överföringar och kolla saldon på sina egna konton utan dosa och med en egen kod.

Skickst från min GT-I9100
    __________________________________________________ ___
    Björn Söderberg, Timrå
    :crazy_pilot:

Kommentar

• markusb
      • jun 2009
      • 1376

Tack för tipset, ska ringa dom och kolla upp lite mer!
      Du har alltså bara ett lösenord för att kunna utföra enklare saker, dvs inget krav på nån dosa för att kolla saldo?
      Dosa för mer avancerade grejjer på banken bara, ex betala räkningar och lägga upp överföringar till andra mottagare?
      Låter ju till och med smidigare än handelsbankens certifikat jag kört med.
      Med SEBs lösenord kan man kolla saldo på vilken dator som helst utan varken dosa eller installerat certifikat?

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Alla banker kommer att gå ifrån mjuka certifikat till nån slags engångskoder+mjuka certifikat. Vissa engångskoder får du via dosa (SEB), andra via SMS (skandiabanken). Detta gör de inte för att djävlas med dig utan för att riktade keyloggers till nordea och skandiabanken t.ex. har snott lösenordet i datorn och skickat det till bovar, som använt det för att tömma kontona. Med en ytterligare kod som ligger utanför din dator höjs säkerheten, och bovarna måste göra intrånget i certifikatservern hos banken för att kunna sno dina pengar.
        mvh //Fredrik

Kommentar

• markusb
          • jun 2009
          • 1376

Okej, jag fattar vad du menar. Det är bra med bra säkerhet men det behöver ju inte gå till överdrift för användaren.
          Det certifikatet jag har är krypterat med 128 bitar har jag för mig.
          Den sparar information om datorn samt sökvägen det ligger på.
          Om jag "flyttar" min fil manuellt via utforskaren så slutar den fungera. Enda sättet att flytta denna krypterade grej är via programmet i sig. För mig låter det som skithög säkerhet?
          Jag kan alltså inte flytta den till ett USB-minne eller dra den via nätverket. Jag måste logga in i bankid och välja att flytta/kopiera/whatever

Men det finns säkert hackers som kan knäcka det oxå..

Hur som haver, en liten dosa kan jag tänka mig att ha i myntfacket i plånkan men fasen inte en jätte grafkalkylator med speciellt inloggningskort och massa usbsladdar. Får ju ha handväska med sig..

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Det räcker att logga dina tangenttryckningar, och kopiera filen till samma sökväg på en annan dator så är problemet löst. Skitlåg säkerhet med andra ord.
            mvh. //Fredrik

Kommentar

• Bmsone
              • sep 2010
              • 65

Ursprungligen postat av markusb
              Tack för tipset, ska ringa dom och kolla upp lite mer!
              Du har alltså bara ett lösenord för att kunna utföra enklare saker, dvs inget krav på nån dosa för att kolla saldo?
              Dosa för mer avancerade grejjer på banken bara, ex betala räkningar och lägga upp överföringar till andra mottagare?
              Låter ju till och med smidigare än handelsbankens certifikat jag kört med.
              Med SEBs lösenord kan man kolla saldo på vilken dator som helst utan varken dosa eller installerat certifikat?
              Japp, kan kolla i mobilen på jobbet eller någon annanstans. Loggar in med personnummer och ett lösen jag valt själv. Gillar SEB, hade handelsbalken förut, gillar inte deras dosa, krånglig tyckte jag.

Skickat från min GT-I9100
              __________________________________________________ ___
              Björn Söderberg, Timrå
              :crazy_pilot:

Kommentar

• jocke1963
                • dec 2007
                • 2709

Nackdelen med dessa certifikat du måste installera funkar ju sisådär om du är på en utlandsresa, där de flesta internetcafe'er mm inte tillåter installation av dessa certifikat. Då är SEB's lösning smidigare.

Kommentar

• lassebetong
                  • mar 2007
                  • 1255

Mmmmm... förstår inte riktigt problemet.
                  Nu bär jag ju inte med mig min dosa utan tar bara fram den när jag skall göra något bankärende och det gör jag ju inte varje dag. Men så värst enorm är den inte, misstänker att den bara är hälften så stor som dagens telefoner som de flesta släpar med sig 24/7
                  //Lasse

Kommentar

• Rille Stark
                    • jun 2011
                    • 410

Ursprungligen postat av markusb
                    Hur som haver, en liten dosa kan jag tänka mig att ha i myntfacket i plånkan men fasen inte en jätte grafkalkylator med speciellt inloggningskort och massa usbsladdar. Får ju ha handväska med sig..
                    USB sladden behöver du inte använda när du inte är hemma. Den gör bara förfarandet lite enklare på en dator med installerad programvara. Du kan logga in ändå. Det är liksom en del av finessen.
                    Dosan funkar även med Visa & MasterCard om man ska köpa grejor på nätet.

Kommentar

Arbetssätt...