Salutkanoner är kul
Kollaps
X
-
Ja du Peter, Jag skulle nog använda skyddsglasögon om jag vore som du. Och en burk svartkrut på bordet inbjuder bara till katastrof. Svartkrut är inte att leka med. En liten gnista på fel ställe och du har en handgranat som går av. Jag har själv sysslat med den hanteringen i mer än trettio år (därav mitt öknamn) så jag vet vad som kan ske om man är oförsiktig.
Kay krut -
Peter är min polare. Jag heter Jens. Jag har koll på att svartkrut är farligt utav bara helvete. Att vi var oförsiktiga när vi sköt från bordet var ungdomens och stundens hetta. Var dock extra noga med att försluta den ordentligt och placera längst bort från kanonen. Den lille burken skall skjutas upp och sen blir det ,det "säkrare" alternativet pyrodex. Skyddsglasögon låter som en bra idé men öronskydden var mest uppskattade efter de första 2 skotten. Det skall byggas större kanoner och då kommer ju säkerheten blir mer central än "vilken jävla smäll!". Notera att denna kanonen tok-laddades och stod pall utan att ens rycka på axlarna även om det fick mig att rygga tillbaka varje gång. Ska nog inte ladda mer än en tesked eller två nästa gång. Blir nog mer ekonomiskt och större effektivitet.Kommentar

Kommentar