Nån rörmokare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

• jun 2006
    • 7680

Nån rörmokare?

Inte jag i alla fall.
    Men jag har en tvättställskran (ettgreppsblandare från Ingvars möbelshop) som börjar gå så jäkla tröögt.
    När jag lyfte på hatten så är det en massa plastdetaljer som glider mot varandra.
    Är detta något som kan smörjas med något?
    Har för mig att plastpryttlar mår bäst av att INTE smörjas...
    Retroholic!
  • Flahultarn

• jan 2012
    • 489

Ikea brukar/brukade ju skicka med något vaselinliknande till sina lådglidskenor i plast! Men det är nog silikon?? Eller något annat

Kommentar

• Stiffe
      • jan 2012
      • 991

Silikonfett eller armaturfett kallas det också , du kan prova med det , har du otur är det förslitning och vissa delar som behöver bytas

Kommentar

• Stig K
        • okt 2006
        • 42

Silikon- eller Teflonspray brukar jag använda, det verkar fungera lika bra båda sakerna, det varar ett par månader sedan får man göra om det. Det lär visst finnas något som heter silikonfett som egentligen skall vara till detta men jag har inte lyckats hitta det.

Kommentar

• LIP
          • maj 2006
          • 1315

Finns något som kallas för "livsmedelsgodkänd silikon fett", något annat bör du inte använda om det inte står uttryckligen livsmedelsgodkänd.

Jag skulle definitivt inte våga använda teflonspray, det förefaller mycket giftigt. Hade en arbetskompis som sprayade en gjutform som släppmedel, han blev sjuk inom några minuter och fick åka hem och blev hemma ett antal dagar.

Kommentar

• Guzzten
            • okt 2006
            • 206

Har råkat ut för liknande här hemma. Jag böt ut innanmätet i kranen. Det kostade typ 100 kr. Då håller det till nästa gång det behöver bytas, vilket är flertalet år. Ta en bild på kranen och åk till nån VVSfirma som säljer sånt så hjälper dom dig. glöm inte att stänga av vattnet bara, innan du skruvar!

Kommentar

• TOBBE2
              • maj 2006
              • 78

Mora armaturfett.

Kommentar

• Stig K
                • okt 2006
                • 42

Tack för info, jag ser att Clas Olsson har livsmedelsgodkänt armaturfett i tub för 39:-.

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6809

Och antar att alla förkalkningar redan är borta? =) Annars funkar ättika eller citronsyra bra på det, tex. Min ena kran var förkalkad och då gick det trögt. Fett?! Funkar kanon som den är nu, sedan ett bra tag tillbaks. =)
                  www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...