Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Jag kör visserligen Libre Office men jag vill minnas att principen var densamma för MS Office. Det går ut på att undanta de celler man vill kunna skriva i och sedan skydda hela bladet. Markera alltså de celler du vill kunna redigera (undanta från skydd) och välj FORMAT>CELLER>CELLSKYDD och bocka av SKYDDA. Aktivera sedan skydd för tabellen,bladet eller arbetsboken.
Hej,
Tror du får göra på detta sätt:
* Markera alla celler i arbetsbladet - gå sen in via Egenskaper och Skydd och tag bort bocken i "Låst"-rutan
* Markera sen den cell du vill låsa, klicka i bocken i "Låst"-rutan via Egenskaper/Skydd.
* Sen måste du låsa hela arbetsbladet via Granska, Skydda blad.
Tror inte det går på annat sätt tyvärr - får att låsningarna skall fungera så är jag rätt säker på att hela arbetsbladet måste låsas.
Roger
PS: Leif var visst lite snabbare...
Jo - Freeze panes (Lås fönsterrutor) kan man göra men det är som du konstaterat nåt annat. Du kan positionera dig där du själv vill och låsa läget där - t ex för att ha rad- och kolumnrubriker synliga oavsett var du scrollar.
Roger
Kommentar