Så kallade köpare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rc9
    • aug 2007
    • 125

Hej
    Vad är det som säger att köparen är sämre än säljaren? Hur vet jag som köpare att dels varan kommer och dels att den är
    i omtalat skick? Det är defintivt vanligare med oärliga säljare än köpare på tex blocket, helt enkelt för att det är lättare att tjäna pengar på det viset än att behöva sälja någon pryl innan man "tjänar" något.

Nä jag tycker nog oxå att det enda rättvisa isf är tex payson. Med detta sagt så är det för mig personligen för omständigt, och kommer fortsätta köpa av personer som jag uppfattar som ärliga nog att chansa på. Sen om det är förskottsbetalning som gäller så får det ju vara så.......

Kommentar

• Peter_L
      • feb 2013
      • 179

Ursprungligen postat av pioon
      blocket kör ju med "Blocketpaket" i samarbete med Schenker. Kanske vore något att kolla upp för rcflyg.se. Skickar man med blocketpaketet är det dessutom försäkrat.
      Kan hålla med om Blocketpaketets förträfflighet. Har använt det en gång och det kommer garanterat att bli fler gånger. På det viset blir det ju lite svårare att luras oavsett man är köpare eller säljare i och med att pengarna stannar i mitten så att säga till båda är nöjda.
      Det är väl bara att offra 30:- på en annons på Blocket och utnyttja Blocketpaketet även om varan är såld här genom forumet?

Kommentar

• pioon
        • aug 2012
        • 12

Ursprungligen postat av Peter_L
        Det är väl bara att offra 30:- på en annons på Blocket och utnyttja Blocketpaketet även om varan är såld här genom forumet?
        Bra idé, det går nog att använda sig av blocketpaketet utan att ha annonserat på blocket. https://www.blocket.se/blocketpaketet/boka.htm
        Känns som den bästa och säkraste lösningen oavsett om man köper eller säljer.

Kommentar

• Tom
          • nov 2007
          • 88

Det här ämnet dyker upp ibland och jag får alltid samma reflektion. Vi får inte glömma att 99,99% av alla som köper/säljer i den här lilla ankdammen är hederliga, trevliga modellflygarvänner. Jag har köpt och sålt en hel del här och på smff och har med ett enda undantag alltid tyckt att det har fungerat perfekt. Jag begär inte alltid pengar i förväg och håller inte på med blocketpaket, internetgiro osv. Ett enkelt telefonsamtal ger i mina ögon en bra och snabb uppfattning om vem det är man har att göra med och räcker för mig.

Min tråkiga historia innefattade en av kändisarna på forumet som i samma veva fick ta emot kritik i någon tråd för att inte ha skickat sålda saker utan det slutade med pengarna tillbaka efter bråk på forumet. Jag var på väg in för att säga att jag hade handlat med vederbörande och ta denna i försvar men lät bli eftersom det verkade lösa sig. Lite senare köpte jag själv av samma person igen. Pengar skickades av mig men inga prylar kom. En lång rad telefonsamtal och mail senare fick jag pengarna tillbaka. Det hävdades att allt kommit bort i posten vilket kanske var fallet, jag hade i alla fall inga bevis på motsatsen utan det var bara beklagligt i så fall. Säljaren erbjöd sig att ta hem en ny från Tyskland och sälja till samma pris som ersättning vilket ju lät väldigt generöst, jag tackade ja men hörde sen inget mer.

Lite längre fram frågade jag om en gammal annons som personen i fråga hade ute fortfarande gällde, och fick till svar att så var fallet, och ja - ersättningsprylen från Tyskland fanns nu hemma så den kunde levereras den också. Lite mail och telefon from & tillbaka om priset på den nya affären så sa jag - bra! Jag tar det hela. Skicka mig grejjerna först den här gången så skickar jag pengar när jag har fått det, och för guds skull använd ett spårbart alternativ nu i posten, jag hade ju betalat för sån frakt förra gången och gör det nu också. Svaret på det blev totalt tystnad och inte ett pip. Det är faktiskt enda gången som det har strulat för mig genom åren och jag har köpt & sålt mycket som jag upplever det.

Alltså, döm inte majoriteten för att någon stökar och beter sig i illa. I mitt fall har jag säkert 100 trevliga och ärliga kontakter och en som blev lite konstig.

Kommentar

• simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

Det finns massvis både bra köpare och säljare på forumen här absolut, jag både köper och säljer rätt mycket hela tiden och i dom flesta fall går det bra.
            men när man råkar ut för dom oseriösa så blir man så trött. köper man och säljer mycket så råkar man för eller senare ut för äggplantorna som inte är seriösa och det är inte skoj.

I det senaste fallet så är ju ingen skada skedd mer än att jag sitter med en maskin som kunde blivit såld till en annan men eftersom jag va just och väntade in köparen som va först så blev den inte såld alls.

Kommentar

• Tom
              • nov 2007
              • 88

Hej Simon, det var självklart inte min mening att förta budskapet i ditt ämne, jag beklagar om du uppfattade det så. Utan tvekan riktigt surt att bli behandlad som du blev och otroligt dålig stil.

Hälsningar
              Thomas

Kommentar

• Stiffe
                • jan 2012
                • 991

Har sålt en hel del och köpt en del genom åren både här och på blocket , tradera mm. och som någon sa 99,9 % är jättetrevliga och seriösa utan problem , sist jag sålde här var det lite strul några stycken som sa att jag köper prylarna och sen några dagar efter hoppade av när man då hållt prylarna men det löste sig till slut , skickar aldrig utan att pengarna finns på mitt konto och förväntar mig inte det heller av andra , däremot är jag snabb på att skicka så fort pengarna ramlat in för det uppskattar jag själv som köpare

Kommentar

Arbetssätt...