Elcykel - nån som har erfarenheter ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

250watt in eller ut kan man ju undra? Är det 250watt IN så är det ju av större betydelse hur motorn ser ut. Det finns ju (som sagt?!) både direktdrivna och växlade navmotorer. De växlade är kompaktare. Sen är det säkert billigare att tillverka en 500watt motor istället för två varianter, så cykeln med större motor är kanske en 500W begränsad i mjukvaran?!

Mitt största problem är att jag inte vill betala 10000kr för någonting som går på blyackar. En navmotor från ebay med styrning, sen valfria li-ion ackar typ A123 eller så hade varit något.

Sen tror jag fortfarande att just 250watten är för lite, så jag är inne på att kroka av kedjan och få fri effekt istället enl lagboken.

Finns det förövrigt fartreglage med strömbegränsning att köpa? Att man kan säga max 60A eller så? Märker att min maskin blir varm bara nä man matar på i full fart uppför och strömmen stiger mot 100A

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Henke - när jag testade en Marvil E-motion häromdagen så visade den inbyggda effektmätaren runt 400 W (inmatat antar jag) i en hyfsad uppförsbacke så frågan är om mätaren visade fel eller om motorerna helt enkelt kan ge lite mera än de 250 Watten... Sen sitter det ju Litium-ackar i de flesta cyklarna idag - i den jag testade senast antagligen LiIon - det var i alla fall Panasonic som tillverkat cellerna. Sen finns det även cyklar med A123-ackar eller liknande men det är inte jämt så klart vilken typ av Li-ackar dom levereras med.
      Eftersom det finns motorkit där man kan välja 250 W eller 500 W mjukvarumässigt så kan man ju tro att det sker via nån form av strömbegränsning i reglaget. Du kanske skulle köra med nåt av de reglage som tagits fram speciellt för elcyklar....
      Roger

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7943

Har skrivit ner lite från några provåkningar av olika elcyklar i denna tråd -http://www.svensktmodellflyg.se/foru...e=&replypage=0
        Orkar inte kopiera in det till denna tråd så ni som är intresserade får läsa i den andra tråden.
        Roger

Kommentar

Arbetssätt...